Stormfock?

Segel

Moderator: Moderator

Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Stormfock?

Inlägg av Nils D »

Jag ser ofta att folk skriver att deras båt har en stormfock, eller att man vill köpa en sådan. Blir lika förvånad varje gång. För mig är en stormfock ett speciellt stormsegel med mycket liten segelyta och ofta i mycket kraftig segelduk, som t.ex. det som visas på denna länk
https://www.happyyachting.com/stormfock ... gKzlPD_BwE
Finns det verkligen någon användning för en sådan om man seglar IF i svenska kustnära vatten, eller ens över Östersjön?
Eller betyder menar man något annat med ordet "stormfock", och i så fall vad? Liten kryssfock?
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Stormfock?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag håller med! Jag undrar också över vad folk menar när de skriver stormfock, Även för mig är en stormfock en mycket liten fock i grov duk.

Jag har aldrig känt behov av en stormfock. Ibland har det blåst mycket, men vanlig fock och en ordentligt nedrevad stor har då gjort susen.

Vid vissa tillfällen har vi seglat med bara stor, men det är oftast då vi har fått oväntat mycket vind ute på havet. Då är det lättast för oss att ta ner förseglet, eftersom vi har lite svårt att reva på havet. Men stormfock har vi aldrig känt behov av. När prognosen talar om kuling eller mer stannar vi istället i hamn.

Vi gör sällan längre dagsetapper än 30-50 M. Under extrema förhållanden och med god planering kan vi kanske få för oss att göra 80 M, men då är det något speciellt och vi behöver vila efteråt. Om man istället skulle segla i flera dygn kanske man skulle ha behov av stormfock, eftersom väderprognoserna då är mer osäkra.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Stormfock?

Inlägg av maja »

Vad som i kappseglingsvärlden officiellt menas med stormsegel och hårdvindssegel är definierade av World Sailing i deras dokumentet "Offshore Special Regulations" >> https://www.sailing.org/tools/documents ... 25845].pdf sidorna 21 -22 .

Här är det alltså frågan om överlevnadssegling alternativt biliggning på öppet hav under en längre tid, där besättningen måste klara sig och sin båt själv. Särskilt vad gäller stormsegel är de alltså inga segel med "prestanda".

För IF-båtens del menar jag att sådana stormsegel knappast är tillämpliga så länge vi håller oss borta från oceanerna. Något eller några rev i storseglet och en kryssfock (den mindre modellen med segelyta cirka 10 kvm) räcker långt. Eventuellt kan man komplettera med en mindre hårdvindsfock i samma storleksordning som en fock till en folkbåt (7 kvm) eller 606 (6 kvm).

De senaste åren har jag vid tursegling lämnat genuan hemma och i stort sett endast använt den större kryssfocken (12,5 kvm). Den mindre kryssfocken har fungerat som reserv alternativt "busväderfock" och varit undanstuvad i garderoben.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar