Funderingar om fönster

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Rainbow
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Funderingar om fönster

Inlägg av Rainbow »

Min IF är från 1974 och fönstren har aluminiumramarna. Snart ska presenningen av efter vintern och det ska bli intressant att se om något av fönstren läcker i år. Sedan jag köpte båten för 7 år sedan har jag behövt täta 3 ggr (typ vartannat år). Lefant Crack Sealer (Spricktätare) har framgångsrikt gjort jobbet och tätat varje gång. Men jag undrar om medlet påverkar fönstrets lister för jag tyckte dom verkar mycket hårdare nu. Tror jag iaf) Det känns som att hårdare=sämre, men jag vet inte. Även om bara ett fönster läckt har jag kört på med medlet på samtliga fyra fönster. Jag torkar ju bort det medel som inte hittar nån spricka att rinna i ändå, har jag tänkt. Det hamnar ju på däcket eller runt rutan. Men nu funderar jag på om jag gjort så lister och packningar åldrats snabbare än nödvändigt?

Hur tänker ni andra kring renovering av fönstren? När är det dags? Ska jag passa på nu medan båten är vintertäckt och står på land? Eller låta det vara, för det är ju ändå så lite som läcker...
eller kanske inget alls i år?

Är det ett jättejobb att ta loss rutorna och få till nya lister? Har läst mig till att en glasmästare kan vara bra att anlita för nya lister/packningar.

Ge mig alla era funderingar och goda råd!
IF1426
Been thanked: 26 times

Re: Funderingar om fönster

Inlägg av IF1426 »

Om du går in i Forumet och söker på , Ertec , där det kommer upp 19 träffar med bl.a , Läckande fönster, med aluminiumram, som ger mycket information. Sedan beror det på vilken typ av aluminiumram du har eftersom det då är olika typ av gummilist. Även den ej utbytbara gummilisten närmast glaset kan läcka, vilket finns bra information hur det åtgärdas, från Ertec/Spareparts, -/ how to fix, verkar vara borttagen i den nämnda tråden,, vilket jag kan ge en beskrivning på. Bytte gummilister och tätade av listen vid glaset, har varit tätt sedan dess.

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Has thanked: 100 times
Been thanked: 52 times
Kontakt:

Re: Funderingar om fönster

Inlägg av johan swe-1870 »

Du kan skaffa nya lister till de gamla fönstren. Men bara den listen som tätar mellan yttre ram och båt. Den list som håller glaset i den yttre ramen går inte att byta. Där får du skära bort och lägga tätningsmassa om det är där läckaget är.

Det går också att skaffa nya fönster.

Hos Ertec hittar du både lister till originalfönster och nya fönster. https://www.ifboat.se/baten/laenkar/104-tillbehoer
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar