Placering av plotter

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

emmasam
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 okt 2014 08:24

Placering av plotter

Inlägg av emmasam »

Jag har en Garmin 520 monterad på ruffens skott mot sittbrunnen på styrbordssidan. Fungerar ok när den används, men man förlorar en skön sittplats, eftersom men inte längre kan luta sig bekvämt mot ruffskottet när man sitter i sittbrunnen. Funderar på att montera en svängarm inifrån ruffen istället, men har andra renoveringar/uppgraderingar som är högre prioriterade i år. Att montera den under insteget till ruffen är jag inte personligen tilltalad av. Med en sittbrunn full med folk blir den svår att se gissar jag, och dessutom blir det alldeles för lätt att ge den en spark av misstag när man inte tänker sig för. Motorreglage till inombordare monterade i den höjden i sittbrunnen brukar ju få sina smällar också på större båtar än en IF.
emma
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Placering av plotter

Inlägg av maja »

Jag föreslår att du fixar en (löstagbar) skiva, någon decimeter bred, som du kan skjuta in framför (den horisontella) skjutluckan i nedgången, och att du monterar din Garmin på den. Då kommer den högt upp ock kan ses lätt. Att nedgången blir litet trängre mot luckan i rufftaket kan man leva med utan större problem, eftersom detta bara blir under gång.

Svängarmar etc. har, som du riktigt påpekar, en tendens att alltic vara i vägen, särskilt om man är fler än en i stittbrunnen...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF2682
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 mar 2013 14:25

Re: Placering av plotter

Inlägg av IF2682 »

Plotter IF.jpg
Plotter IF.jpg (57.89 KiB) Visad 14909 gånger
Hej Emma!
Jag har nu min GPS-plotter monterad på en RAM-Mount fäste/svängarm med lagom friktion som lätt svängs in bakom ruffskottet vid behov av passage. Det enda montaget på skottets insida är ett litet kulfäste som jag placerade nära ruffluckans list, tyvärr ingen bild. Jag har tidigare haft den som du på utsidan och även haft den monterad på en skiva nedskjuten mellan ruffluckans lister. Att ha den på en svängarm anser jag vara optimalt och du slipper skruva ner den när du är ute och seglar.


Lycka till!
/Fredrik
Bertil Norberg
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 sep 2006 18:06

Re: Placering av plotter

Inlägg av Bertil Norberg »

Jag blev lycklig ägare till en Garmin 626, med hjälp av Lasse Andersson efter en sällsynt lyckad segling - Ornö Runt.
Jag har ett Lagunbord i båten, med därtill hörande svängarm, vilket används både i sittbrunnen eller i "salongen". Har även monterat en extra platta på insidan av skottet vid nedgången. Den är perfekt. Vid starkt solljus kan plottern sitta i skuggan under ruffluckan, Den kam vridas ut så den är läsbar från rorsmansplatsen, eller svängas in så den är helt ur vägen vid rufftrappan.
Jag har satt in ett litet metallrör i svängarmen som hållare till plottern. Vid måltid tar man bort röret - lätt som en plätt. Vid ensamsegling använder jag Lagunplattan ute i sittbrunnen. Helt perfekt, då man alltid kan svänga undan instrumentet när fysisk aktivitet så kräver.
Lagunbordets hållare sitter ju väldigt stadigt och är inte i vägen i vardagsslag.

Bertil
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Placering av plotter

Inlägg av Jim »

En gammal tråd som jag lyfter igen för att visa hur vi har placerat vår plotter. Denna lösning har vi använt i flera av våra tidigare båtar och varit rätt så nöjda med. Hållaren har kompletterats med pilsnerhållare som i svenska farvatten givetvis innehåller alkoholfri pilsner :lol:
IMG_20190419_104300.png
IMG_20190419_104300.png (587.27 KiB) Visad 11710 gånger
När spryhooden är uppe kan det vara lite svårt att ta sig ner i båten och givetvis kan man inte vara allt för många i sittbrunnen för då skyms plottern, men jag tycker det är rätt så självreglerande då det bara finns plats till två flaskor (alkoholfritt) :P i hållaren
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2781
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Placering av plotter

Inlägg av maja »

IMG_3219 - tre typer av kompasser.JPG
IMG_3219 - tre typer av kompasser.JPG (83.03 KiB) Visad 11673 gånger
Min erfarenhet är att kompass och eventuell navigator/plotter ska monteras högt så att de syns utan att man behöver sänka blicken eller att instrumenten blir skymda. En vanlig, värdelös placering av magnetkompass på båtar är i ruffskottet, vilket innebär stor parallax från ena hållet och skymd sikt från det andra hållet, om det sitter folk framför rorsman på samma kant som kompassen.

Skaffa dig en bräda som du kan skjuta i i spåret för nedgångsluckan och fixa fästen för kompass och navigator på denna. En sådan bräda är väldigt litet i vägen och instrumenten blir ständigt synliga för alla ombord.

För övrigt behöver du inte vara orolig för följderna av att en eventuell öl eller två skulle råka hamna innanför västen. För långsamtgående mindre segelfartyg som IF-båten finns inga promillegränser, utan här gäller fyllerilagen, dvs. samma lag som är tillämplig för gående och cyklister..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2386
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Placering av plotter

Inlägg av johan swe-1870 »

Snygg dryckeshållare med passande kapacitet, Jim!

Jag har valt lite som Maja, och istället ha kompassen ovanpå luckgaraget. Men då jag har en handhållen plotter föredrar jag att inte ha någon hållare alls till den. Jag placerar den helt enkelt där den för tillfället passar bäst, på sittytan, i handskfacket eller under uppfälld sprayhood. Utan strömkabel kan jag ha den var som helst.

Men det här är ju lite upp till var och en och vilken utrustning man har.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Placering av plotter

Inlägg av Jim »

Kompassen sitter på luckgaraget och är väl det instrument som används mest.
IMG_20190330_151413.png
IMG_20190330_151413.png (931.35 KiB) Visad 11595 gånger
Plottern är inte ett instrument vi använder så ofta men när det nu följde med båten så kan man ju passa på att använda den.
Just den här placeringen av hållaren innebär att rorsman når pilsnern, vilket givetvis är svårare om hållaren sitter längre fram :lol:
Skriv svar