7/8 dels rigg vs. masthead
Moderator: Moderator
7/8 dels rigg vs. masthead
Hej! kan ngn. vänlig själ reda ut dessa på riggtyper. Då jag tänkt långsegla med en IF undra jag för & nackdelar med dessa båda rigg typer, ska ej tävlingssegla! osv.! undra också om möjligheter finns att ev.byta rigg till masthead, om detta är att föredra??? tacksam för svar!
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2498
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 73 times
- Kontakt:
Re: 7/8 dels rigg vs. masthead
Jag valde IF just för att den har 7/8-delsrigg. Jag var trött på många och stora försegel, stora winschar, dåliga kryssegenskaper och svårtrimmad stor, vilket jag råkat ut för på en del masthead-båtar.
Jag är mycket nöjd med den rigg båten har. Den enda kommentar jag har är att jag ibland upplevt det obehagligt att segla med endast försegel i ordentligt hård vind, då jag tyckt masten kännts "lös". Jag föredrar därför att använda storsegel i de lägena, då jag tycker det verkar stablisera masten bättre.
Vore det inte bättre att titta på båtar med mastheadrigg från början, t ex Misil, Bianca 27, etc, om du hellre vill ha en sådan rigg?
Jag är mycket nöjd med den rigg båten har. Den enda kommentar jag har är att jag ibland upplevt det obehagligt att segla med endast försegel i ordentligt hård vind, då jag tyckt masten kännts "lös". Jag föredrar därför att använda storsegel i de lägena, då jag tycker det verkar stablisera masten bättre.
Vore det inte bättre att titta på båtar med mastheadrigg från början, t ex Misil, Bianca 27, etc, om du hellre vill ha en sådan rigg?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Re: 7/8 dels rigg vs. masthead
Abolut har jag tittat/ tittar på båtar med masthead rigg, men IF'en tycker jag fyller de kriterier jag har på "min" långfärdsbåt, samt lämplig prisbild. samt att en del av dessa fina båtar gjort långseglingar.
Är det bara de mindre förseglen som är avgörande? samt lättare att trimma för optimal segling. vilket jag persoligen tycker är utan relevans för min typ av segling! dessutom har jag god erfarenhet av masthead riggade båtar. Om man nu skulle vilja ha masthead på en IF, hur kan man rent praktiskt räkna ut detta då? funkar ju säker med 7/8 del också?! men av ngn. anl. seglar de flesta med masthead, (kanske undanvindssegling, med spirade försegel?) inte möjligpå IF? vore mkt. tacksam för svar...
Är det bara de mindre förseglen som är avgörande? samt lättare att trimma för optimal segling. vilket jag persoligen tycker är utan relevans för min typ av segling! dessutom har jag god erfarenhet av masthead riggade båtar. Om man nu skulle vilja ha masthead på en IF, hur kan man rent praktiskt räkna ut detta då? funkar ju säker med 7/8 del också?! men av ngn. anl. seglar de flesta med masthead, (kanske undanvindssegling, med spirade försegel?) inte möjligpå IF? vore mkt. tacksam för svar...
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2854
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 60 times
Re: 7/8 dels rigg vs. masthead
Mastehadriggen är enligt min mening ett påfund som härstammar från IOR-epoken. Då var det en ren mättekniisk fråga för att få ett lägre mätetal i kappsegling ift. segelytan som man kunde nyttja.
Masthadrigg innebär att man får stora, bökiga försegel och storsegel som i princip inte kan användas ensamt.
Om du trots allt skulle föredra en sådan rigg ska du välja en annan båt som har det från början, precis som Johan skriver.
Masthadrigg innebär att man får stora, bökiga försegel och storsegel som i princip inte kan användas ensamt.
Om du trots allt skulle föredra en sådan rigg ska du välja en annan båt som har det från början, precis som Johan skriver.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2854
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 60 times
Re: 7/8 dels rigg vs. masthead
Masthead gör att riggen generellt sett blir lägre. Det kan vara bra för större båtar, eftersom behovet att reva i hård vind torde minska något.redneck skrev: ... men av ngn. anl. seglar de flesta med masthead, ...
Detta argument gäller inte för mindre båtar i samma utsträckning, eftersom riggen är förhållandevis låg även för partialriggade båtar..
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2498
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 73 times
- Kontakt:
Re: 7/8 dels rigg vs. masthead
Jag tror det är en kostnadsfråga också. En mastheadmast är säkert billigare att tillverka: tag ett rör och slå in ett beslag i var ände; klart! Att du sen behöver fler och dyrare segel och får en klumpigare segling är en sak som säljaren inte berättar.
En 7/8-mast kräver lite mer arbete och fler beslag, och är inte lika lämpad för massproduktion.
OK: ska man segla med enbart dubbla spirade försegel på långa sträckor, kan jag tänka mig att vår 7/8-delsrigg ev skulle må bra av att kompletteras med backstag. Det borde göra det lättare att med rak mast ändå ha spänning i förstagen. Då har man ju nästan byggt om sin 7/8-rigg till masthead, bara med en bit oanvänd mast ovanför!
En 7/8-mast kräver lite mer arbete och fler beslag, och är inte lika lämpad för massproduktion.
OK: ska man segla med enbart dubbla spirade försegel på långa sträckor, kan jag tänka mig att vår 7/8-delsrigg ev skulle må bra av att kompletteras med backstag. Det borde göra det lättare att med rak mast ändå ha spänning i förstagen. Då har man ju nästan byggt om sin 7/8-rigg till masthead, bara med en bit oanvänd mast ovanför!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2498
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 73 times
- Kontakt:
Re: 7/8 dels rigg vs. masthead
Läs också detta inlägg på den engelska sidan:
Downwind sailing: Twin jibs with furled main
Downwind sailing: Twin jibs with furled main
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Re: 7/8 dels rigg vs. masthead
Tack för svar. Perfekt med de engelsk språkiga vännerna som hade min tanke också...mkt. bra tack johan! vilken båt jag väljer Maja, är upp till mig, likaså om jag vill sätta masthead rigg (?!) inget ont menat dock! men det är mkt. att iakta när man förbereder en långsegling. Naturligvis med (förhoppningsvis) undan vind, & då gärna dubbelspirade försegel... det är inte att ta lätt på. dessutom dessa fantastiska If båtar...
Re: 7/8 dels rigg vs. masthead
Skulle jag långsegla IF båten (typ västindien eller så veckor med 10-15m/s undanvind) skulle jag montera peke och köra masthead för code segel (typen som spinnackrarna på VO70 båtarna har, DVS inget förstag utan inbyggd vire i förliket i seglet som rullas in och ut). Jag skulle behålla 7/8-riggen. Utöver det skulle jag byta till kraftigare vant (6mm) runtom, samt montera fioler.
Lycka till med ditt val
Daniel
Lycka till med ditt val
Daniel
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Re: 7/8 dels rigg vs. masthead
Daniel Det var konsist & bra!!! mkt. vänligt, kan du tipsa var jag kan kolla upp dett med masthead för coed segel, rent praktiskt typ?! så har du en vän for life...fair winds!!!
Re: 7/8 dels rigg vs. masthead
igen Gogglade på felstavat sorry (code inte coed) en tanke vid riktigt dåligt väder... löser man hur enl. dej/ er?
Re: 7/8 dels rigg vs. masthead
Är ingen expert på detta med överlevnad till havs, men här kommer lite...redneck skrev:...en tanke vid riktigt dåligt väder... löser man hur enl. dej/ er?
Alt1. Smarta sättet. Kolla väderfax och segla åt sidan för de krafitgaste väderfronterna, de rör sig ofta relativt långsam och man får flera dagar till någon veckas förvarning. Vanligtvis vill man som segla i lagom vind från rätt håll, så placera båten där vädret är som du vill ha det.
Alt2. Om man inte hinner med alt1. Långseglar du har du snabbt 1000tals olika råd att rida ut en storm/orkan, så det är bara att välja vilken du tror mest på själv. Förberedd båt, utrustning samt besättning är framgången. Innan du ger dig iväg kommer du veta hur du ska göra. Vad som kommer ge status i långseglarhamnarna är recept på saker som går enkelt att baka utan jäst

Alt3. Om det är ricktigt illa, pumpa läns allt vad du orkar (för blött blir det). Rädd sjöman är bästa dräng. Båten klarar mer än besättningen. Fyll på energi & väntska till insidan av besättningen.
Jag har egentligen bara 2 tips för långsegling (svajankring) som inte är så vanligt hörda i Sverige.
Tips1.Vid svaj hissa 0,5 kvadratssegel i akterstaget. Båten ligger då som en vindflöjel mot vindögat och pendlar ingenting (nästan) och vågorna kommer frammifrån

Tips2. Ha ett ankarsken som skiljer sig. Annars är det svårt att hitta sin egen båt i bäckmörkret efter en öl för mycket eller för lite. Ankarlamporna är allt du ser och alla ser likadana ut.
http://www.dromresan.com/
Lycka till
Vallan
PS! Skickade över kontaktuppgifterna till experten på riggning och segel via personliga medelanden
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Re: 7/8 dels rigg vs. masthead
Vallan! ett stort tack skyldig. ang. överlevnads till havs/ riktigt dåligt väder verkar "paraanchor" vara rätta mod...idagsläget! ( vilket jag hoppas slippa!) du pratar om "svaj" med litet segel, hålla båten i schack/ vindögat, & fallskärmen. har studerat Lin & larry Pardy's teknink bla. även hårt väder till havs (boken) tar de upp just denna parashute anchor. men, men... kanske att "måla fan på väggen", & förhoppningsvis är kung Neptun en vänlig en. men... "För att få fred, förbered dej på krig" siade Yve Ga'linas...
Re: 7/8 dels rigg vs. masthead
Hej,
Johan, jag blev lite nyfiken på det du skrev angående hårdvind:
"jag har är att jag ibland upplevt det obehagligt att segla med endast försegel i ordentligt hård vind, då jag tyckt masten kännts "lös". Jag föredrar därför att använda storsegel i de lägena, då jag tycker det verkar stablisera masten bättre."
Frågor:
1. Du seglar alltså med bara storsegel och ingen fock/genua?
2. Revar du (om man törs fråga det på detta forumet...) eller kör du fullt ställ?
3. Har du seglat slör eller läns med den sättningen (inte helt behagligt om det blåser ordentligt och går sjö)?
Hälsar
/Max
Johan, jag blev lite nyfiken på det du skrev angående hårdvind:
"jag har är att jag ibland upplevt det obehagligt att segla med endast försegel i ordentligt hård vind, då jag tyckt masten kännts "lös". Jag föredrar därför att använda storsegel i de lägena, då jag tycker det verkar stablisera masten bättre."
Frågor:
1. Du seglar alltså med bara storsegel och ingen fock/genua?
2. Revar du (om man törs fråga det på detta forumet...) eller kör du fullt ställ?
3. Har du seglat slör eller läns med den sättningen (inte helt behagligt om det blåser ordentligt och går sjö)?
Hälsar
/Max
SWE-2840 "Gullan"
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2498
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 73 times
- Kontakt:
Re: 7/8 dels rigg vs. masthead
Rent generellt tycker jag det bästa är att segla med två segel, dvs både stor och försegel. Jag föredrar följande sättning:
Visar sig sättningen fel, tar jag ner ett segel. Det blir förseglet. De flesta gånger jag seglar med bara storsegel beror det alltså på fel val av segelsättning.
Jag har seglat slör och läns flera gånger med bara stor.
Typexempel:
I somras var jag under ett singlerace med mig själv på väg norrut utefter Jylland med stor och spirad fock, men orkar till sist inte styra lika bra längre, utan inser att focken måste ned. Det var ett äventyr att släppa fallet och hinna fram på fördäck innan båten utan styrning lagt sig på sidan vilt fladdrande med seglen. Men när det väl var gjort seglade jag betydligt skönare. Det enda felet var att jag inte kunde hålla jämn fart med de båda större båtarna vid sidan, som jag tidigare klarat. Jag gick några timmar med stor och tyckte att det kändes fint. Senare lättade det ur en del så focken kom upp igen. Jag somnade sött i Århus efter den dagens 70 nm läns och slör.
- Stor + genua
- Stor + fock
- Revad stor + fock
Visar sig sättningen fel, tar jag ner ett segel. Det blir förseglet. De flesta gånger jag seglar med bara storsegel beror det alltså på fel val av segelsättning.
Jag har seglat slör och läns flera gånger med bara stor.
Typexempel:
I somras var jag under ett singlerace med mig själv på väg norrut utefter Jylland med stor och spirad fock, men orkar till sist inte styra lika bra längre, utan inser att focken måste ned. Det var ett äventyr att släppa fallet och hinna fram på fördäck innan båten utan styrning lagt sig på sidan vilt fladdrande med seglen. Men när det väl var gjort seglade jag betydligt skönare. Det enda felet var att jag inte kunde hålla jämn fart med de båda större båtarna vid sidan, som jag tidigare klarat. Jag gick några timmar med stor och tyckte att det kändes fint. Senare lättade det ur en del så focken kom upp igen. Jag somnade sött i Århus efter den dagens 70 nm läns och slör.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit