Finns utbytesventilator som passar i taket?

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Finns utbytesventilator som passar i taket?

Inlägg av johan swe-1870 »

InFinit behöver bättre ventilation och därför letar vi efter passande solcellsventilator.

Vi hittade en fin Nicro Day&Night plus 3", med håltagning 95mm, vilket skulle passa i originalhålet i taket. Dock bygger röret 45 mm ned, vilket betyder att vi kommer att springa på det i den trånga ruffen, då det sticker ned för djupt :( . Då denna ventilator begåvats med en avstängningsanordning bestående av ett skjutbart inre rör, gör det att konstruktionen blir för djup för ett IF-tak, som bara är ca 25 mm tjockt :( . Vi accepterar inte 20 mm rörstump i salongtaket :!:

Vi lämnade tillbaka den i affären, eftersom det inte gick att uppbringa en med passande mått.

Vi letar efter diam max 100 mm och nedstick max 25 mm, solcell med batteri, rostfri. Nån stängning av ventil eller fläkt anser vi oss inte behöva.

Nu undrar vi:
Vilka solcellsventilatorer har övriga IF-ägare hittat eller monterat?

Tipsa oss!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Nu har jag bestämt att det får bli en Nicro Day&Night 2000 4" istället. Det är en äldre modell, som tydligen kommer att utgå. Den har diameter 121 mm och bygger 25mm djupt.

Det betyder att den inte kommer att sticka ned under taket. Tyvärr blir åverkan med sticksåg nödvändig, då den har större diameter än originalhålet.

Det är fortfarande intressant att höra hur andra har gjort! Så kanske jag kommer på att jag har fattat fel beslut :?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Här sitter ventilatorn monterad:

Bild

Inne i båten ser man att denna ventilator sticker ned precis så att den ligger i kant med innertaket. Perfekt: inget som man fastnar i!

Och fläkten snurrar så fint hela tiden!

Bild
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Jens IF-294
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 aug 2006 08:46
Ort: Hönö

Inlägg av Jens IF-294 »

Hej ser intresant ut, jag har också funderat på att montera en liknade ventilator men jag har funderat lite, hur är det med ljudnivån? märker du av när fläkten snurra eller drunknar det i andra ljud? Går det att stänga av fläkten eller stoppar den av sig själv när solen gått ner?

/Jens
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har inte provat att bo i båten än, men jag tror inte att det lilla susandet kommer att höras. Jag kan höra den då örat är 0.5 m från den, men knappast vid längre avstånd.

Ventilatorn jag monterat, Nicro Day&Night 2000 4", har solcell och batteri, vilket betyder att den kör även på natten.

Nicro Day&Night 2000 är idag svår att få tag på. Den har vad jag förstår efterföljts av Nicro Day&Night plus, som har solcell, batteri, avstängningsknapp för fläkten och kan stängas till. Låter förstås som fördelar, men jag valde bort dem bara för att slippa få ventilatorn hängande ned 20 mm nedanför innertaket.

Jag vet inte vad som ligger bakom produktutvecklingen. Kanske är det bara IF som har ett sådant tunt tak? 8)
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Inlägg av johan swe-1870 »

I helgen har vi gjort årets turpremiär och bott i båten två vindstilla nätter. Nätterna var kalla (som lägst 5.2°C at 04.05.08 4:07), men vi tycker att det var märkbart mindre kondens i båten. Vi hade ingen värmare.

Det svaga ljudet stör inte oss. Det finns andra ljud som är värre.

I den ena hamnen var vi faktiskt årets första gästbåt. :)
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar