Hej!
Har en IF båt med en lite annorlunda lösning för utombordaren. Om jag öppnar akterluckan så finns där ett hål ner i vattnet, där kan jag sätta min utombordare. Problemet är att det forsar in vatten när man ska segla. Därför har man ett lock som man kan sätta för. Dessvärre har jag lyckats slarva bort detta.
Är det någon som vet om man kan få tag på ett nytt lock?Finns det någon alternativ lösning?
Tack på förhand!
Tappat bort lock för motorhålet i akterluckan
Moderator: Moderator
-
-
http://www.marieholm.nu/ghab/start.htm ser ut att ha såna, antar iaf att det är det dom menar med "Motorbrunnslucka i skrov IF". Bara att ringa och fråga.
Marcus Johansson
SWE 2503 Gamla Bettan
SWE 2503 Gamla Bettan
Någon av de som plastat igen sitt hål kanske har kvar sin lucka? Prova att sätta ut en annons på köp/sälj-sidan.
Om du plastar igen hålet, måste båten förses med kompensationsvikter istället, för att fortfarande mäta in för kappsegling. Jag tror att de flesta tycker att detta är krångligt, och spacklar bara igen luckan från utsidan istället. En tiolitershink passar bra i hålet, där kan man ha lite bra-att-ha-saker.
Om du plastar igen hålet, måste båten förses med kompensationsvikter istället, för att fortfarande mäta in för kappsegling. Jag tror att de flesta tycker att detta är krångligt, och spacklar bara igen luckan från utsidan istället. En tiolitershink passar bra i hålet, där kan man ha lite bra-att-ha-saker.
-
Synd
Det är förbaskat synd att inte konstruktionen som Tord Sundén tänkte sig fungarar så bra (tycker väl många i alla fall).
Skall man ha IF-en som motorbåt så har även en utombordare på akterspegeln sina begräsningar vid t ex hög sjö då den mest vispar i luften.
Är det för att manövrera i trånga gästhamnar (eller i "förtätade" GREFAB-hamnar vilka gör segling in och ut hart när omöjligt vid motvind), så blir en stor klump på akterspegeln bara bökig att hålla på och fälla upp och ner och kanske rent av ta av - med risk för att hamna i plurret.
En kraftig bogpropeller (fast vänd 90 grader) av sådant slag som fäller ut sig vid drift, skulle inte det kunna va nåt? Fast klassreglerna kräver väl att luckan skall vara orginalform.
Skall man ha IF-en som motorbåt så har även en utombordare på akterspegeln sina begräsningar vid t ex hög sjö då den mest vispar i luften.
Är det för att manövrera i trånga gästhamnar (eller i "förtätade" GREFAB-hamnar vilka gör segling in och ut hart när omöjligt vid motvind), så blir en stor klump på akterspegeln bara bökig att hålla på och fälla upp och ner och kanske rent av ta av - med risk för att hamna i plurret.
En kraftig bogpropeller (fast vänd 90 grader) av sådant slag som fäller ut sig vid drift, skulle inte det kunna va nåt? Fast klassreglerna kräver väl att luckan skall vara orginalform.
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 60 times
Man får plasta igen motorbrunnshålet (göra brunnen "obrukbar") med eller utan hjälp av originalllocket, utan att för den delen behöva installera kompensationsvikt... :D .. Det är bara när man tar bort hela brunnen med väggar och motorfäste inne under akterluckan, som kompensationsvikten ska dit... 

Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983