Få tag i skrovmatta 2021

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

JonatanAlex
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 sep 2020 20:38
Been thanked: 3 times

Få tag i skrovmatta 2021

Inlägg av JonatanAlex »

Hej,

Någon som vet vart man kan få tag i skrovmattan som sitter på skrovet i IFarna?
Den typen som är på bild nedan, alltså med "väv"-struktur. Verkar inte finnas hos båthandlarna, deras mattor är mer likt konstläder..
matta IF.png
matta IF.png (1 MiB) Visad 6470 gånger
Behöver egentligen bara till de skivorna mellan stuvfacket och stickkojerna, så om någon har en kvadratmeter över sen tidigare renovering får de gärna höra av sig.

Mvh Jonatan
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Få tag i skrovmatta 2021

Inlägg av Nils D »

Kan nog vara svårt att få tag på.
Ett alternativ som finns på många båtar idag, inklusive min egen, är att mattan är borttagen och istället är ytan målad, i mitt fall vitt. Fördelen är att det ser snyggt ut och är lätt att göra rent. Nackdelen är möjlighen att det blir lite kallare på durken.
Ett annat alternativ som jag sett i en RJ85 är en våtrumsmatta. Blir också slät och lätt att göra ren.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Få tag i skrovmatta 2021

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag kunde inte heller hitta en sådan vid min renovering. Jag tyckte originalmattan var rätt stryktålig och gillade dess vävliknande utseende, så det var lite trist att jag inte hittade en ersättare.

Jag bytte all skrovmatta till en med lite annan struktur, kanske den du menar med läderliknande. Det var det närmaste jag kunde komma.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Awide
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
Segelnummer: 1543
Båtnamn: Mon Ami
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Få tag i skrovmatta 2021

Inlägg av Awide »

Bumpar tråden till 2022. Vi har rivit ut all vår matta. Överväger att skippa mattan helt och bara måla för renhållningens skull (och ev läckage). Vad är nackdelarna? Kallare kojer? Mer kondens?
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Få tag i skrovmatta 2021

Inlägg av maja »

Ytor ovan vattenlinjen som inte är täckta med skrovmatta får mycket kondens under kalla högtrycksnätter och då man sover i båten. Detta gäller framför allt förlucka, skjutlucka och rutor.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jonas IF2284 Miranda
Inlägg: 14
Blev medlem: 10 apr 2021 11:19
Segelnummer: 2284
Båtnamn: Miranda
Ort: Vallda
Has thanked: 11 times
Been thanked: 1 time

Re: Få tag i skrovmatta 2021

Inlägg av Jonas IF2284 Miranda »

Hej, jag måste ersätta gamla skrovmattan i min IF från 75. Som tur är är det bara bakom köket som skrovmattan är möglig och hänger löst. Jag misstänker att jag har fått in vatten via bultarna till mantågsstöttan och den läckan måste jag täta först av allt, och sedan ta bort mögel och gamla limrester från skrovväggen. Har förstått att det tyvärr inte går att få tag i orginalmattan och undrar därför vilken matta ni har valt? Märke, modell, färg och inköpsställe? Och vilket lim har ni använt vid återmonteringen? Tackar på förhand!
Jonas IF2284 Miranda
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Få tag i skrovmatta 2021

Inlägg av johan swe-1870 »

Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar