Storsegel med utlagd buk längs bomliket

Segel

Moderator: Moderator

törqvist

Storsegel med utlagd buk längs bomliket

Inlägg av törqvist »

Hej!

Mitt storsegel har lagts ut längs bomliket så det uppstår en buk vid bomliket.

Konsekvensen blir att seglet beter sig som ett mellanting mellan lösfotat och fasfotat. Medan bommens profil är avsedd för fastfotat.

Görs detta ofta på IF-båtar?

Hur ska jag tänka vid trimning? Ser att bommen böjs väldigt lätt när kicken är spänd. Bommen har ju inte den styva profil som är avsedda för lösfotade segel. Uthalet som löper i bommen hjälper med böjningen - samma princip som för en compund pilbåge.

Bommen har en lätt permanent böjning.

Finns det några allmänna råd här?

Allt gott
Georg
Bilagor
Böjd bom vid Spänd kick
Böjd bom vid Spänd kick
IMG_0216.jpeg (133.07 KiB) Visad 402 gånger
Utlagd buk längs bomlik
Utlagd buk längs bomlik
IMG_0276.jpeg (152.53 KiB) Visad 402 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 64 times

Re: Storsegel med utlagd buk längs bomliket

Inlägg av maja »

Mitt storsegel har lagts ut längs bomliket så det uppstår en buk vid bomliket.
Konsekvensen blir att seglet beter sig som ett mellanting mellan lösfotat och fasfotat. Medan bommens profil är avsedd för fastfotat.
Görs detta ofta på IF-båtar?
I klassreglerna står det att underliket ska vara i bommens likränna. Med denna design uppfyller du klassreglerna samtidigt som du får ett segel som blir lika lätt att trimma vid underliket som ett s.k. lösfotat. T.ex. North Sa⅚ils (som det väl är frågan om här) och Edman Sails (som jag seglar med) har detta i sin design.
Hur ska jag tänka vid trimning? Ser att bommen böjs väldigt lätt när kicken är spänd. Bommen har ju inte den styva profil som är avsedda för lösfotade segel. Uthalet som löper i bommen hjälper med böjningen - samma princip som för en compund pilbåge.
De ursprungliga Proctorbommarna är ganska veka och böjs lätt om man kickar hårt. Överdriv inte med kickningen utan dra bara max. så mycket i taljan att bommen precis börjar böja sig.
Bommen har en lätt permanent böjning.
Med tiden kan bommen få en liten permanentböj. Den har ingen betydelse. Klassreglerna tillåter några centimeter. Läs klassreglerna del C.
Finns det några allmänna råd här?
Läs North Sails Trimguide som finns på webbssidan.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar