Sprickor vid pushpit-fäste

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
emma.joelsson
Segelnummer: 2827
Båtnamn: Isabella

Sprickor vid pushpit-fäste

Inlägg av emma.joelsson »

Min IF-E från -76 har en pushpit och vid ett av dessa fästen har någon tidigare ägare satt en antennhållare av något slag. Oavsett vad det var/är så ska den bort. Dels för att den inte används men mest för att jag misstänker att den bidrar till diverse läckage in till stuvutrymmet i aktern, via sina fyra fästen med mutter från undersidan.

Nu till min fråga: jag ser en hel del sprickor i gelcoaten som går tvärskepps längst akterut, dvs både vid antennhållaren och pushpit-stolpen. Se bilder nedan.
Jag tänkte ta mig an även dessa sprickor när jag ändå håller på så att säga. Det som gör mig lite orolig är varför dessa sprickor har uppkommit: vad tror ni? De verkar gå in under pushpit-fästena, men jag vill helst inte ge mig på ett sånt jobb att lossa hela pushpiten för detta… :shock:

Hur hade ni lagt upp detta jobb: är det ”att vara lat” om man bara fixar gelcoaten fram till själva fästet, dvs det man kommer åt utan att ta bort något annat än antennhållaren? Och vad kan ha orsakat sprickorna tror ni?

/Emma

Tack för ett fantastiskt bra och informativt forum!
Området med sprickor i aktern
Området med sprickor i aktern
sprickor pushpit.jpg (99.43 KiB) Visad 1026 gånger
Sprickor vid pushpit fäste inzoomat
Sprickor vid pushpit fäste inzoomat
sprickor pushpit fäste inzoomad.jpg (52.83 KiB) Visad 1026 gånger
Sprickor vid styrbords akterstag
Sprickor vid styrbords akterstag
sprickor sb akterstag.jpg (64.36 KiB) Visad 1026 gånger
Andreas89
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Sprickor vid pushpit-fäste

Inlägg av Andreas89 »

Det ligger en plywoodskiva under plasten här som jag nästan vågar lova har blivit blöt. Då spricker gelcoaten på detta vis när vattnet fryser och därmed expanderar på vintrarna.

Därmed hade jag inte tagit några genvägar utan monterat av beslagen och sett till att de får ny tätning allihop. Det är ganska snabbt gjort, och du kan ta ett beslag i taget i lugn och ro. Så det fixar du!

Sprickorna bör även de fyllas så att inte vatten hittar in den vägen. Har du tillgång till en Dremel är en sådan kanon att använda tillsammans med ett smalt slipstift för att göra rent i och öppna upp sprickorna innan man fyller dem med gelcoatspackel.
Användarvisningsbild
emma.joelsson

Blöt plywood säger du. Jo det låter inte helt osannolikt. Jag bytte fogen mellan skrov och överbyggnad runt hela båten i våras… jag borde väl ha kollat noggrannare efter fukt överallt istället för bara vissa ställen då, attans! :cry:

Så då blir det till att täta allting helt enkelt. Sprickorna hade jag tänkt fixa ändå, så en Dremel har jag!

Vad tror du/ni om fukten då:
Hur får man bort denna bäst? Det blir ju lite att ”sminka grisen” om man stänger igen allting runt en fuktig plywoodskiva antar jag.

Om man tätar hålen i gelcoaten uppifrån och ser till så att det finns ”hål” under själva plywoodskivan så att säga, så det kan droppa/vädras ner i stuvfacket? Eller har ni några andra idéer, som att t.ex öppna upp så mycket som möjligt (fästen till antennen och fog mellan skrov/överbyggnad etc) för att försöka vädra…

Bör jag göra detta nu, vänta till upptagning och rejäl höst/vinter eller vänta till våren? Jag har dessvärre ingen möjlighet att ha båten inomhus under vintern.

Alltid dessa läckage och fuktskador... :roll:
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 64 times

Inlägg av maja »

Min teori är att sprickorna till största delen är orsakade av ålder. Våra båtar är 50- sh år och har under den tiden blivit usattaför allsköns påfrestningar. Det har lämnat spår efter sig, vilka dessa är exempel på. För gelcoat blir med tiden mindre elastisk och så kommer mikrosprickorna kring beslagen där spänningen är som störst, först osynliga och senare som små svarta streck när alger etc. har fått fäste.

Själv låter jag sådana skönhetsfel vara. Att fukt av betydelse skulle sippra in den vägen tror jag inte på. Snarare kan vatten komma in ända in i ruffen vid dåligt tätade beslag som rör sig mycket. Sådana är t.ex push-och pulpifästen, skotskenor och vant och förstagsfästen.

Så är du orolig är även mitt förslag att du ska täta om fästpunkterna. Täta UNDER beslagen, spänn först med fingrarna och sedan distinkt med nyckel så att tätningsmassan inte trycks bort. För att sprida trycket ytterligare kan man sätta rejäla brickor både under fästena och ovanför muttrarna .
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
emma.joelsson

Tusen tack för era svar och tips! Det mottages tacksamt.

Då är det bara att börja täta 👍
Andreas89
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Inlägg av Andreas89 »

Vill du utesluta fukt så kan du snabbt och enkelt göra det utan att skruva loss något.

Använd en liten hammare eller motsvarande och knacka distinkt på ytan. Jämför ljud och känsla mellan punkterna i bilden nedan. De borde ge samma knall och känsla när du knackar.

sprickor pushpit.jpg
sprickor pushpit.jpg (145.11 KiB) Visad 853 gånger

Skulle det vara blött och mjukt under sprickorna så blir tonläget tydligt lägre när du knackar där, och du får mindre bra studs i verktyget.

Är det svårt att avgöra ifall det är någon skillnad så är allt OK. Det hörs och känns tydligt om något är galet.

Det har nästan helt säkert läckt vid antennbeslaget, man ser en inre rand av tätningsmassa och så har någon vid senare tidpunkt fyllt på med silikon runtom och i skruvhålen. Så gör man knappast om man inte har konstaterat ett läckage där, och i de fyra borrade hålen är plywooden exponerad för eventuellt inläckage.

Sen är det ingen fara om det är blött, men i det läget kan det vara bra att fundera på upptorkning, som du var inne på, så att inte plywooden ruttnar på sikt, eller fortsätter orsaka problem via frostsprängning.
Användarvisningsbild
emma.joelsson

Klart intressant: jag ska testa knack-teorin nästa gång jag är nere vid båten.

Tack!
Användarvisningsbild
emma.joelsson

Jag har testat att knacka på de punkter som föreslogs och jag hör ingen skillnad så det känns ju kanon.

Inte undra på att det läckte. Jag upptäckte inte bara fyra skruvhål (plus ett för kabeln), utan även fler helt otätade hål (se bilder nedan). Härliga tider! :lol:

Så nu blir det till att fixa och dona. För att komma åt under push-pitfästet krävdes det att lossa även det förliga fästet, så två push-pitfästen är lossade för att kunna lyfta tillräckligt. Inte helt dumt med tanke på hur det såg ut under även det förliga fästet. De har inte tätats om på länge - detta syns tydligt...

Jag lägger in lite bilder för de som är intresserade.

Antennfästet bortmonterat - ingen tätning att tala om direkt
Antennfästet bortmonterat - ingen tätning att tala om direkt
Antennfästet.jpg (79.92 KiB) Visad 499 gånger

Efter att ha ren gjort under antennfästet fanns det fler hål än väntat...
Efter att ha ren gjort under antennfästet fanns det fler hål än väntat...
Antennfästet rengjort under.jpg (58.19 KiB) Visad 499 gånger

Push-pitfäste lossat - gammal tätning
Push-pitfäste lossat - gammal tätning
Under push-pitfäste.jpg (76.62 KiB) Visad 499 gånger
Under push-pitfästet - rengjort
Under push-pitfästet - rengjort
Rengjort under push-pitfäste.jpg (47.6 KiB) Visad 499 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 64 times

Inlägg av maja »

Montera av rubbet, så kommer inget i vägen när du jobbar

Hål som varit dolda av beslag och/eller inte används längre ska tätas ordentligt med glasfiberspackel. Tejpa tillfälligt fast en bit papp på undersidan så knuffar du inte ut spacklet. För hål som syns från ovan kan du måla litet gelcoat ovanpå spacklet.

Brotcha förslagsvis alla hål litet grann med en större borr än själva hålen så blir det en bättre tätning.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar