Hej
Vi är på jakt efter kunskap och hjälp!
Som gammal IF-ägare har jag alltid älskat båten och saknat vår gamla båt sedan vi sålde den. Vi bytte upp oss i storlek och har njutit av lite mer utrymme några år och det har såkalrt varit härligt.
Men nu är tanken att vi ska köpa en IF igen för att ge oss an ett projekt där vi vill rusta upp och modernisera ett exemplar som behöver kärlek.
En idé vi har är att öppna upp i ruffen och ge den en modern look med inspiration av bilden:
Det jag inte har så stor koll på dock är avlastningen och styvheten från skotten och den stolpe som behöver placeras då likt den på bilden.
Finns det någon här som har några tips/kunskap eller annat som kan hjälpa oss här?
Tack på förhand!
Öppna upp skotten i ruffen
Moderator: Moderator
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 64 times
Re: Öppna upp skotten i ruffen
Det du föreslår är att ta bort båtens huvudskott som spelar väsentlig roll för hållfastheten tillsammans med mastbalken.
Om du vill ha en IF med öppen planlösning rekommenderar jag att du skaffar dig en IF från 1967. För den årsmodellen är den öppna planlösningen inbyggd i konstruktionen. Men även här kan man fundera på varför den lösningen övergavs redan till nästkommande årsmodell.
Om du vill ha en IF med öppen planlösning rekommenderar jag att du skaffar dig en IF från 1967. För den årsmodellen är den öppna planlösningen inbyggd i konstruktionen. Men även här kan man fundera på varför den lösningen övergavs redan till nästkommande årsmodell.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
Ja exakt, det är det jag "föreslår".
Självklart kan man inte bara ta bort skotten utan att säkra upp hållfastheten och styvheten på något sätt. Därav den stolpen som syns på bilden. Att det går att göra en sån lösning tvivlar jag inte ett dugg på, frågan var om någon här i forumet har kunskap om hur man beräknar den stolpen för att få till styvheten i båten :)
Självklart kan man inte bara ta bort skotten utan att säkra upp hållfastheten och styvheten på något sätt. Därav den stolpen som syns på bilden. Att det går att göra en sån lösning tvivlar jag inte ett dugg på, frågan var om någon här i forumet har kunskap om hur man beräknar den stolpen för att få till styvheten i båten :)
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 64 times
Stolpe bör nog finnas men räcker inte. Skrovet/lådan måste också förstärkas med någon form av tvärskeppsförstärkning.
Min uppfattning är att större båtar har ett skott eller motsvarande kraftigt tvärskeppsspant i området kring rigg och köl.
Rekommenderas att du tar kontakt med seglingsprofessorerna Lasse Larsson och Rolf Eliasson på Chalmers innan du ger dig på att såga i befintliga strukturer.
Min uppfattning är att större båtar har ett skott eller motsvarande kraftigt tvärskeppsspant i området kring rigg och köl.
Rekommenderas att du tar kontakt med seglingsprofessorerna Lasse Larsson och Rolf Eliasson på Chalmers innan du ger dig på att såga i befintliga strukturer.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983