Flytt av storskot

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

carloscar

Flytt av storskot

Inlägg av carloscar »

Hej

Jag har en idé om att flytta storskotskenan och placera den framför sprayhooden (som man kan se på större båtar).
Jag vet inte om det är genomförbart ännu men tänkte kolla här i detta fantastiska forum om någon sett en liknande lösning på en IF eller om någon vet att det inte går rent konstruktions- eller lastmässigt med infästningen.
Nils D
Been thanked: 27 times

Re: Flytt av storskot

Inlägg av Nils D »

Jag har ingen kompetens att bedöma om detta är görbart eller inte (men kan ana hållfasthetsproblem, och behov av rätt knepiga lösningar när det gäller dragning av storskot om båten fortsatt skall kunna seglas utan problem av en person när det råder rätt kraftig byig vind då man vill kunna ändra skotningen snabbt och lika snabbt ändra tillbaka när by dragit förbi. )

Istället undrar jag vad du vill uppnå med flytten. Om det bara är att få sittbrunnen fri, vilket väl mest är angeläget när man ligger i hamn, så finns det ju en enklare lösning. Gör storskotbalken enkelt löstagbar. Då är det ju bara att plocka undan den när man är förtöjd så har man en fri sittbrunn att röra sig i. Kräver antagligen någon slags snabbkopplingar där storskotbalken är fäst, och som nås från kistbänkarna (stuvfacken) i sittbrunnen. Inte helt trivialt, men troligen betydligt enklare än att flytta upp storskotet på rufftaket.
Nils D SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 64 times

Inlägg av maja »

Håller med NilsD.

Det finns båttyper som har fästen till skotbalken där den fästs med en sprint. Jag har för mig att First 36.7 är en sådan båttyp

Man kommer lätt åt med handen på insidan av sittbrunnen via kistbänken för att montera en avlastningsbricka för att sprida kraften över sittbrunnssidan
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
carloscar

Inlägg av carloscar »

Jo jag tänker också att det blir svårt med hållfastheten och att på ett smidigt sätt segla båten själv. Ställde frågan mest för att se om någon sett en sådan lösning :)
Andreas89
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Inlägg av Andreas89 »

En aspekt att tänka på är att lasten i skotet styrs av hävarmsprincipen. Flyttar du skotets infästning från nocken till mitt på bommen så dubbleras lasten i tampen.

Bortsett från att rufftaket kanske inte klarar draglasten så uppstår alltså även problemet att du som ska justera skotet får det svettigare. Troligtvis kommer tampen behöva ligga på vinsch ganska tidigt i vindregistret.

Då blir frågan på vilken vinsch? Vinscharna i sittbrunnen vill du nog använda till försegelskotet vid ensamsegling. Och vinscharna framme vid nedgången är svåra att nå om man samtidigt ska styra.

I slutändan tror jag det skapar fler problem än det löser! En vanlig fyrskuren talja på originalplatsen fungerar ju jättebra, om bara block och tamp underhålls och byts ut vid behov. Så önskas mer plats i sittbrunnen i hamn hade jag nog funderat mer på spåret kring snabbfästen till skotbalken.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 64 times

Inlägg av maja »

Jag tror mig minnas att den danska DEN 266 "Koala" hade en sådan lösning med skotbalken fäst vertikalt mot skottet som skiljer kistbänken från stickkojen i ruffen. Den dåvarande ägaren heter Arvid Schlendrup Andersen. Såg den aldrig, men du kan ju försöka att hitta honom
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar