De guldeloxerade masterna

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Lars Söderman

De guldeloxerade masterna

Inlägg av Lars Söderman »

Jag funderar på att köpa en IF som min första segelbåt. Min vanligtvis mycket välunderrättade storebrorsa har hört från en kompis som jobbat vid KSSS i Saltis som haft ett gäng låne-IF:ar, att de äldre guldeloxerade masterna tenderar att bli mjukare med tiden och även kan korrodera vid nitarna. Jag har läst igenom många trådar här på forumet om ämnet men inte hittat något som riktigt stämmer in på detta, så det vore intressant att höra om någon har några såna erfarenheter!

Båten jag är mest intresserad av just nu är från 1974, med guldeloxerad Proctormast.

Tack för ett bra och informativt forum, och om jag blir IF-ägare kommer jag definitivt bli medlem också.

Lars
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Has thanked: 117 times
Been thanked: 76 times
Kontakt:

Re: De guldeloxerade masterna

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har svårt att tro att själva eloxeringsfärgen skulle ha sådan inverkan.

Är det inte mer troligt att vad masten varit med om och hur den har skötts kan ge skillnader?

Jag tror att Marieholm från början försåg båtarna med guldeloxerad rundhult och att man senare gick över till silvereloxering. Om detta byte till silver är utveckling av mode eller teknik vet jag inte. Under en tid kanske det rent av gick att välja vilken eloxering man önskade, vet inte riktigt. Så förenklat skulle man kunna anta att en guldelocerad mast är äldre än en silvereloxerad och kanske därför är mer ankommen.

Jag känner flera IF-ägare som verkar nöjda med sin guldeloxerade rundhult.

Själv kan jag tycka att de droppformade masterna från Proctor är trevligare (både guld och silver), eftersom de är mer hantverksmässigt gjorda. De har mer arbetade detaljer i form av svetsar och annat. Elliptisk Proctor eller Selden som kom senare består mest av ett rör med pånitade beslag (enbart silver). Vad gäller seglingsprestanda finns det nog inget belägg för den ena eller andra, varken vad gäller färg, profil eller fabrikat.

Min egen silvereloxerade bom från 1974 har nästan "ruttnat bort" som följd av ett dåligt genomtänkt montage av beslag i dess framkant. Rostfria beslag direkt mot aluminium har lett till allvarlig korrosion längst fram på bommens undersida. Eftersom där nästan inte var någon aluminium kvar har jag nu bytt till en bättre bom.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 64 times

Inlägg av maja »

Eloxering är att jämföra med en typ av målning och påverkar inte alls masten mekaniska egenskaper.

Däremot har de olikamast profilerna något olika mekaniska egenskaper, detta eftersom mastprofilerna har något olika tvärsnitt. Men detta har inte visat sig ha någon betydelse för seglingsegenskaperna
.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Lasse
Segelnummer: 1162
Båtnamn: Windjammer
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Inlägg av Lasse »

Hade en mastfundering som kanske kan passa in.
Min guldmast från Proctor fick i år en svag bakåtböjd profil när jag spände vant och stag. Akterstaget var löst.
Innervanten är dragna i botten.
Finns det någon nackdel med detta ur hållfastsynpunkt?
Alternativet är att korta av innerstagen eller köpa kortare vantskruvar.
IF 1162
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 64 times

Inlägg av maja »

Enligt alla tillgängliga trimguider ska masten ha en svag bakåtböj när den står färdigtrmmad och med
akterstaget löst och bommen vilande på däck. Så så långt är väl allt som det ska..

Om du har en vantskruv på förstaget, prova och se vad som händer när du spänner 5 varv på förstaget.

Har du tillgång till en riggspänningsmätare?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar