Var får man tag på rätt mässing?

Roder, roderbeslag och rorkult.

Moderator: Moderator

ellahills
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 jan 2017 15:20

Var får man tag på rätt mässing?

Inlägg av ellahills »

Hej forumet!

Likt så många andra har jag glapp i mitt roder - och vid inspektion var det tydligt att båda skruvarna + tappan på gångjärnen var väldigt slitna. Skruvarna gick sönder när vi försökte att ta ut dem och nu behöver vi ta fram nya skruvar och tappar. En kompis kan svarva fram nya delar och vi vet hur vi ska tillverka dem.

För ett tag sedan beställde vi Naval Brass från McMaster Carr i USA strax (innan Coronakrisen slog till ordentligt.) Problemet är nu att mässingen har hunnit bara till New York och det verkar som att det kommer att ta veckor eller månader innan den är framme i Stockholm. (Den väntar tydligen på en båt som åker ifrån NY om ett par dagar, sedan blir det tull, etc i Rotterdam och lastbil uppe till Sverige.)

Så för att inte äventyra sommarsäsongen behöver vi få tag på rätt typ av mässing här i Sverige.

Jag har sett på forumet att andra har gjort delarna själva eller har beställt dem från verkstäder i Sverige. Är det någon som vet var man kan få tag på Naval/Marine brass?

Tack på förhand!

/Patrick (Ella-Grace - IF 1368)
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Var får man tag på rätt mässing?

Inlägg av johan swe-1870 »

När jag har gjort nya tappar till mina roderbeslag har verkstaden föreslagit något som jag har för mig de kallar lagerbrons. Exakt vad det är vet jag inte, men tapparna har hittills varit motståndskraftiga mot korrosion. Efter ett antal års segling har jag igen fått förnya en av tapparna. Det verkar som om det enbart är slitage som gör att jag måste förnya den, inte korrosion.

När jag googlar på lagerbrons verkar det heta rödmetall RG7 / CC493K / SS 5204-15. Om det är det materialet jag har i mina tappar vet jag alltså inte säkert. Men det förekommer även andra beteckningar i sammahnhanget: C83600, CC491K, CuSn5Pb5Zn5, CW452K, JM1, LG2, NS16530, Rg5, Rödmetall, SAE40, UE5Pb5, UNI-BSZn5.

Vad gäller hylsmuttrar har jag hittills valt att använda original av förnicklad mässing. När mitt förråd av begagnade och inte alltför ankomna hylsmuttrar är slut, vet jag dock inte vad jag ska sätta istället. Det kunde vara en god ide att tillverka nya av rätt material.

Hur naval brass skiljer sig från lagerbrons vet jag inte. Här skulle vi behöva input och goda råd från en materialexpert.

Jag vet inte heller vad för material roderbeslagen är tillverkade av.

Det går nu också att köpa nytillverkade beslag från Seacamper. Där anges material "Rotguß, seewasserbeständig", vilket borde kunna översättas med rödmetall.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Mats Persson
Inlägg: 12
Blev medlem: 26 jul 2019 19:52

Re: Var får man tag på rätt mässing?

Inlägg av Mats Persson »

www.marieholmboat.se skriver på sin hemsida att de har nedanstående. Dock oklart vilket material de är tillverkade i...

Roderbeslag i roder per st (IF & M-26/261) 825:-
Pinnbult till roderbeslag inkl. muttrar (IF & M-26/261) 180:-
Franke123
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 jun 2018 21:34

Re: Var får man tag på rätt mässing?

Inlägg av Franke123 »

Jag rekommenderar aluminiumbrons. Aluminiumbrons är motståndskraftigt mot havsvatten och har hög hållfasthet.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Var får man tag på rätt mässing?

Inlägg av maja »

Mats Persson skrev: 13 maj 2020 10:31 Dock oklart vilket material de är tillverkade i...

Pinnbult till roderbeslag inkl. muttrar (IF & M-26/261) 180:-
Jag har fått ovanstående monterade på mitt roder ism. roderbyte för cirka 15 år sedan, både till roderplåtarna och "gångjärnen".

Hylsmuttrarna till roderplåtarna har numera nästan alla havererat pga. avzinkning, sannolikt beroende på galvanisk korrossion (rostfria plåtar mot hylsmuttrar av mässing av standardkvalitet). Jag byter till rostfritt material efterhand som de havererar.

Hylsmuttrarna till "gångjärnen" håller fortvarande fint. De verkar inte vara drabbade av någon avzinkning.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Var får man tag på rätt mässing?

Inlägg av maja »

Franke123 skrev: 22 maj 2020 10:51 Aluminiumbrons är motståndskraftigt mot havsvatten och har hög hållfasthet.
Helt korrekt. I tiden för mitt verksamma liv i den marina industrin använde vi ventiler för trycknivågivare för ballasttankar i just sådant material.
Men passande storlekar (1 ") för IF-båt och M26 kanske kan vara svårt att få tag i, ävenså någon distributör i detaljhandeln. Har du tips, så skriv gärna här.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Franke123
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 jun 2018 21:34

Re: Var får man tag på rätt mässing?

Inlägg av Franke123 »

Jag beställde materialet (CuAl10Ni5Fe4) till mina rudertappar i Tyskland.
Färber Metall und Kunststoffhandel
https://www.metalle-kunststoffe.de/index.php
Skriv svar