Jag tappade storfallet vid avmastning pga klantigheter...
Masten är på land och jag testade idag att lägga masten med ganska grov lutning och släppa ned ett sänke för fiske i en fiskelina högst upp på masten. Det gick inte bra haha. fick ned den cirka 2 cm innan den fastande i nåt. Testa i över 1h utan någon framgång.
Det jag har som plan b är använda en stark magnet och guida en järntyngd i fiskelina nedför masten. Men det känns nu som om det inte kommer funka heller.
Är inne på att man vill ha typ en vajer så man kan trycka på lite? Hur gör man?
Masten har just nu fockfallet och spinnackerfallet kvar men inget fall i toppen tyvärr som jag skulle kunna utnyttja.
Tappat storfallet. Hur får man igenom ett nytt?
Moderator: Moderator
Re: Tappat storfallet. Hur får man igenom ett nytt?
Jag tömmer masten på alla fall på hösten då det varje vinter är några som får fallen stulna i mastskjulet i min båtklubb. På våren gör jag som du är inne på - jag använder akterstaget och tejp för att skjuta eller dra tampar i maströret. Det funkar fint!
-
- Segelnummer: 1842
- Båtnamn: Ila af Limhamn
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 21 times
- Kontakt:
Jag råkade ut för något liknande första året jag hade båten. Jag provade då med en sådan dragtråd som elektrikern har men en bit in i masten skruvade den sig och fastnade.
Då plockade jag bort trissan till spinnakerfallet och kunde få ner dragtråden dit. Med in böjd ståltråd fiskade jag upp dragtråden genom öppningen till spinnakerfallet. Sen drog jag igenom en tunn flagglina från toppen (storfallet) till öppningen för spinnakerfallet.
Därefter knöt jag fast flagglinan i spinnakerfallet och drog ner spinnakerfallet till mastfoten. Knöt loss flagglinan från spinnakerfallet och knöt ihop storfallet med flagglinan. Sen var det bara att dra in storfallet i masten.
Då plockade jag bort trissan till spinnakerfallet och kunde få ner dragtråden dit. Med in böjd ståltråd fiskade jag upp dragtråden genom öppningen till spinnakerfallet. Sen drog jag igenom en tunn flagglina från toppen (storfallet) till öppningen för spinnakerfallet.
Därefter knöt jag fast flagglinan i spinnakerfallet och drog ner spinnakerfallet till mastfoten. Knöt loss flagglinan från spinnakerfallet och knöt ihop storfallet med flagglinan. Sen var det bara att dra in storfallet i masten.
Jim - SWE 1842 - Ila
- johan swe-1870
- Global moderator
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Has thanked: 110 times
- Been thanked: 70 times
- Kontakt:
Liksom Andreas89 tar jag ut mina fall varje vinter. Fast jag drar in draglinor, så är det lättare att dra in fallen igen.
Jag började göra detta efter att någon ohederlig en vår tagit alla mina fall. Mycket snopen hittade jag en tom mast utan fall och utan draglinor vid påmastning.
Då fick jag göra som Jim för att få i nya fall. På min elliptiska Proctormast går det att ta av toppbeslaget. Där kunde jag föra in en första lina från topp till botten. Jag tror jag använde några sammankopplade elrör eller möjligen wire, vattenslang eller styv elkabel. Med storfallet till hjälp gick det sedan att få i draglinor också till genua och spinnaker genom att demontera deras falltrissor.
Det var nog flera timmars arbete innan det blev klart.
Om masten har svetsad topp som de äldre, skulle jag tro att man måste demontera bottenbeslaget istället.
Jag började göra detta efter att någon ohederlig en vår tagit alla mina fall. Mycket snopen hittade jag en tom mast utan fall och utan draglinor vid påmastning.
Då fick jag göra som Jim för att få i nya fall. På min elliptiska Proctormast går det att ta av toppbeslaget. Där kunde jag föra in en första lina från topp till botten. Jag tror jag använde några sammankopplade elrör eller möjligen wire, vattenslang eller styv elkabel. Med storfallet till hjälp gick det sedan att få i draglinor också till genua och spinnaker genom att demontera deras falltrissor.
Det var nog flera timmars arbete innan det blev klart.
Om masten har svetsad topp som de äldre, skulle jag tro att man måste demontera bottenbeslaget istället.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
-
- Segelnummer: 1842
- Båtnamn: Ila af Limhamn
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 21 times
- Kontakt:
Som en parantes och ett litet tips att försvåra det för klåfingriga falltjuvar så brukar jag snurra mina fall runt masten, ömsom medurs ömsom moturs. De dyraste linorna (stor- och fockfallet) närmast masten och de lite billigare (lift och spinnakerfall) ytterst. Snurra rätt så tätt. Det blir genast svårare att dra ut fallen snabbt och man får hoppas att besväret håller falltjuvarna borta.
Än så länge har jag klarat mig och sen skyddar det ju också masten lite i mastskjulet.
Än så länge har jag klarat mig och sen skyddar det ju också masten lite i mastskjulet.
Jim - SWE 1842 - Ila
Jag har nu fått igenom en fiskelina genom hela masten. Det som funkade bra var en stark magnet på utsidan och en järnmutter i fiskelinan på insidan. Ungefär 40cm från mastfoten fanns en större öppning på masten för en annan lina. Där tog jag ut muttern och sedan körde jag upp en flexibel plast pinne genom rätt öppning på mastfoten upp till samma öppning 40 cm upp. Band fast fiskelinan i pinnen och drog ut pinnen.
Nu får jag hoppas att Fallet följer med hela vägen!
Nu får jag hoppas att Fallet följer med hela vägen!