Vågar jag segla på denna skadade mastfot?

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

tedc
Inlägg: 15
Blev medlem: 23 mar 2022 16:54

Vågar jag segla på denna skadade mastfot?

Inlägg av tedc »

IMG_2669.jpg
IMG_2669.jpg (84.65 KiB) Visad 3263 gånger
IMG_3058.PNG
IMG_3058.PNG (454.96 KiB) Visad 3277 gånger
Detta är en proctormast från 1976. Jag börjar inse att mastfoten saknar en del som brutits bort av förra ägaren?
Det positiva är väl att masten inte kan glida bakåt men är detta ok att köra på?

Nu blir det mer att den vilar mellan 2 bultar på mastbeslaget och hålls nere av riggen. Men hela aktre delen av foten saknas
IMG_3064.jpg
IMG_3064.jpg (85.93 KiB) Visad 3235 gånger
IMG_3069.jpg
IMG_3069.jpg (80.81 KiB) Visad 3235 gånger
Senast redigerad av 1 tedc, redigerad totalt 12 gånger.
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Saknar denna mastfot en del?

Inlägg av IF1426 »

Mastfot till Proctor mast vilket är till den typ av mast du visar i bilderna.
P1020400.JPG
P1020400.JPG (83.67 KiB) Visad 3222 gånger
LÅ Andersson
tedc
Inlägg: 15
Blev medlem: 23 mar 2022 16:54

Re: Vågar jag segla på denna skadade mastfot?

Inlägg av tedc »

tack då ser jag vad som saknas. Frågan är om jag kan segla på denna som det är nu?
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Vågar jag segla på denna skadade mastfot?

Inlägg av IF1426 »

När man tittar lite nogrannare på bilderna verkar det som den förre ägaren har sågar bort den yttre delen ned mot halva hålen som är i aktra delen av mastfoten, eftersom det är lika mycket material borttaget på båda vingarn och ser ut att jämnats till med fil. Därav ser det inte ut som brott vilket kanske har intraffat i en del tidigare.
Vad ger man för råd, är det första på mastningen för dig. Hur mycket har tidigare ägare seglat med denna avvikelse. Akterut blir masten nog tillräcklikt uppstyrd men det måste vid förliga sidan finnas en bra uppstyrning som håller mastfoten i läge, en ide`skulle vara att vid främre skruv med mutter lägga till en vinklad del på båda sidorna för att få ett bredare anslag, då endast mot mittre delen.
Att den skulle lyftas ur när riggen är rätt ansatt är nog liten risk, Äldre IF master står endast i en skålformad kopp med en tvärgående styrning. Det är som jag ser det, vilket är upp till dig att göra en badömning. Försök framöver att få tag i en oskadad mastfot från någon kasserad mast.

LÅ Andersson
Andreas89
Inlägg: 134
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Vågar jag segla på denna skadade mastfot?

Inlägg av Andreas89 »

Jag tror du kan vara helt lugn.

Som LÅ tror inte jag heller att mastfoten riskerar att lyfta med riggen ansatt, i såna fall hade den vanligaste riggtypen från Seldén fallit titt som tätt då de står med bara en tvärgående form i mastfoten nedsänkt någon centimeter i ett "hack" i T-järnet i däck enligt nedan. Masten säkras då inte med bult utan vilar bara i hacket, bulthålet är för rodkick.
Capture.JPG
Capture.JPG (19.41 KiB) Visad 3136 gånger
Din mastfot kommer inte akterut. Hur ser det ut för om mastfoten? Jag har samma riggtyp och noterar att man tagit upp ett nytt hål i T-järnet för att flytta mastfoten något framåt. Jag blir då nyfiken på hur pass mycket man krympt avståndet till bulten framför mastfoten.

Så länge mastfoten är stabiliserad även förut hade jag inte oroat mig alls. Din lösning är då alla gånger starkare och säkrare än ifall du använt originalhålet. Det tunna gjutna aluminiumgodset i mastfoten är inte särskilt starkt runt bulten och jag är inte förvånad att se foten knäckt just där.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Vågar jag segla på denna skadade mastfot?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag håller med om att det borde fungera med en låsbult monterad framför masten, så som visas på bilden.

Jag har faktiskt seglat helt utan mastfotsbulten. När jag var ganska ny ägare till min IF 1994 förlorade jag bulten under bidevindsegling i onödigt kraftig vind norrut längs Hallandskusten. När jag var uppe på däck och kollade revet såg jag att både mutter och bult var helt borta. :shock: Jag gick in i Bua, som var närmsta hamn, och gjorde en provisorisk lösning genom att surra masten i olika riktningar med en stor mängd linor. Det såg sedan ut som ett spindelnät där uppe. Kanske jag lyckades få in en skruvmejsel eller något annat också i hålet. På det sättet tog vi oss till Långedrag där jag sedan lyckades få tag i en hyfsat passande maskinskruv och mutter.

Jag har sedan märkt att min mastfot alltid arbetar sig akteröver. Det beror möjligen på alla spända linor som kommer ut ur masten och är dragna akterut. Så om din mast beter sig likadant, borde den inte vila mot annat än den aktre bulten, när du har seglat några gånger.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
tedc
Inlägg: 15
Blev medlem: 23 mar 2022 16:54

Re: Vågar jag segla på denna skadade mastfot?

Inlägg av tedc »

Ok tack! Ja det är bult framför och bakom mastfoten. Jag antar att dom tog upp ett hål till i beslaget för att minska avståndet mellan mastfoten och den främre bulten så masten inte kan "glida"
Skriv svar