Fuktmätning innan epoxibehandling?

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

olarosengren
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 aug 2006 20:04

Fuktmätning innan epoxibehandling?

Inlägg av olarosengren »

Sedan oktober har jag varit ute vid båten varenda helg och slipat, slipat, slipat... Nu är det damm över, i och runt hela båten, och antagligen har jag också fått i mig en del, plus att hela kroppen värker av alla märkliga arbetsställningar. Att torrslipa bort bottenfärg var verkligen ett jättejobb och inte det minsta roligt! Nåja, nog klagat och nu till frågan:

På båtmässan pratade jag med en man på Lefant som hävdade att det nu finns en risk att jag kommer att stänga in en massa fukt då jag lägger på epoxiprimern (Lefants tvåkomponents ), och därför borde jag anlita någon som kommer och mäter fukten i skrovet. Visar det sig att det är fukt i skrovet, så skulle jag ställa en massa infravärmare runt båten under okänd tid. Men han sade också att det inte är så många IF-båtar som har fukt i skrovet...

En annan person, på International, tyckte dock att det verkade onödigt att fuktighetsmäta skrovet. Hon menade att det var så ytterst liten risk att det skulle förekomma någon fuktighet. Bland annat med tanke på att jag började slipa redan under hösten.

Är det någon av er som har någon uppfattning om detta? Tack på förhand!

Hälsningar Ola
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Mitt råd är att du ska mäta fukten. Det går bra att använda en mätare som man använder i byggsvängen, t.ex. för att mäta fukt i badrumsväggar och golv.

Om du inte har förvarat båten inomhus och därmed i torr luft med låg relativ fuktighet, har båten troligtvis mycket fukt kvar i laminatet till våren och försommaren. Enligt vad jag erfarit i Skåne för båtar i samma läge som din krävdes både infravärme under vintern under en väl täckt presenning och en hel sommar på land under en väl luftad presenning innan båten blev tillräckligt torr.

Om du målar med epoxifärg på fuktig båt, riskera du att stänga inne fukt och få mycket värre blåsor än du hade innan. Jag råder dig att prata med riktiga specialister, t.ex Epotex (som ställer ut på Båtmässan i Älvsjö just nu). Jag kan ju alltid ha fel... :shock:
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Marcus IF-2503
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 aug 2006 10:32

Inlägg av Marcus IF-2503 »

En ide som jag tror skulle vara bra för att torka skrovet är att ställa båten på en pressening och bygga tält med pressening från skrovsidorna och fästa ihop med den på marken så man får ett ganska tätt utrymme där du har slipat rent och sen ställa in lite värmare och ett par luftavfuktare. I princip på samma sätt som dom torkar vattenskador i hus fast med ganska enkla medel. Om det funkar bra vet jag inte för jag har inte provat men det borde vara effektivare än att bara värma tycker jag.
Marcus Johansson
SWE 2503 Gamla Bettan
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Inlägg av maja »

Luftavfuktare funkar bara bra när luften är varm från början och därmed innehåller mycket vatten utan att luften för den skull behöver vara särskilt fuktig (dvs. den behöver inte ha särskilt hög relativ fuktighet) . Det är ju i princip ett kylskåp som kyler luften och dränerar bort det avgivna kondensvattnet.

Kall luft innehåller från början mycket litet vatten, så den blir mycket, mycket torr när den värms upp. Och därför kommer den således att torka skrovet bra utan avfuktning. Jämför ett vanligt ventilerat torkskåp... -> kall luft in -> uppvärmning av luften som därmed kan ta emot mycket vatten utan att bli särskilt mycket fuktigare -> utventilerning av den varma, inte särskilt fuktiga luften, som nu innehåller mycket vatten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Inlägg av Janne på Ifigenia »

När vi behandlade vår botten så byggde vi bara hus i st f ställning på däck. Fuktmätte. Ingen extra värme. Båten stod på land (i Sthlmstrakten) från slutet av september och vi började nog behandlingen (efter förnyad fuktmätning) i juni när det blivit tillräckligt varmt för epoxin. Det fungerade bra utom på de fyra ställen där stöttorna stått mot båten - vi hade alltså "stöttat om" det sista vi gjorde och sedan behandlat. Nästa vår hade vi fyra kvadratiska resningar i epoxin just där. Alltså hade skrovet kunnat torka tillräckligt där luften kommit åt, men stöttorna stängde in för mycket. Vår slutsats är att det torkar förvånansvärt bra utan större aggremanger.
Skriv svar