Förstärkning av motorfästet
Moderator: Moderator
Förstärkning av motorfästet
Efter motorbyte i år, till 50 Kg klump, blev fästet för klent.
Samt att motorn är tung att höja.
Dubblerat "armarna" och fjädrar med delar från skrotat fäste.
Mer bilder på http://lasselundell.se/ifmotor.html
Samt att motorn är tung att höja.
Dubblerat "armarna" och fjädrar med delar från skrotat fäste.
Mer bilder på http://lasselundell.se/ifmotor.html
Re: Förstärkning av motorfästet
Har idag gjort praktiskt prov på båten.Lasse L skrev:Efter motorbyte i år, till 50 Kg klump, blev fästet för klent.
Samt att motorn är tung att höja.
Dubblerat "armarna" och fjädrar med delar från skrotat fäste.
Mer bilder på http://lasselundell.se/ifmotor.html
Fungerar som planerat, mycket stabilt.
Har troligtvis för "många" fjädrar nu, orkar knappt få ner fästet med 75 kg belastning.
Nermontera för uppsnyggning o polering.
Bilderna uppdaterade.
http://lasselundell.se/ifmotor.html
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2326
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 103 times
- Been thanked: 55 times
- Kontakt:
Re: Förstärkning av motorfästet
Så kan man ju förstås göra för att balansera en för tung motor. Smart!
Visst är de där beslagen roliga att demontera och sedan sätta ihop igen?
Med fjädrarna som spänner är det inte alldeles lätt att få i bultarna. Jag vet, för jag bytte till rostfri skruv istället för det dåliga materialet som italienarna sätter på i original. Men tittar man noga är där hål i stagen med vars hjälp det går att avlasta fjädern medan man jobbar.
Visst är de där beslagen roliga att demontera och sedan sätta ihop igen?

Med fjädrarna som spänner är det inte alldeles lätt att få i bultarna. Jag vet, för jag bytte till rostfri skruv istället för det dåliga materialet som italienarna sätter på i original. Men tittar man noga är där hål i stagen med vars hjälp det går att avlasta fjädern medan man jobbar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Re: Förstärkning av motorfästet
Jomenvisst är det kul att meka och skruva.
Kan det dessutom bli till "lågbudget" är lyckan stor.
Blir fjäderverkan för stark går det att koppla ur de "nya" översta fjädrarna (i sjön) utan att plocka isär fästet.
Det akuta var den tunga och starka motorn till fästet, som är specat till 35 kg.
Vågade aldrig utnyttja full effekt, fästet var för "lealöst".
Vikten var inget problem, har en 3skuren talja för att lyfta motorn.
Hittills verkar det "nya" fästet fungera som beräknat.
Var på skroten idag och skaffade en 5 mm aluplåt som skall läggas på insidan som STOOR bricka.
Motor av/påmontering går lätt med hjälp av mastkranen.
Har inte tänkt på vad hålen skall vara till, Kanske är det för att "minska" lyftkraften?
Ser att jag har monterat några av de "nya" armarna upponer.

Kan det dessutom bli till "lågbudget" är lyckan stor.
Blir fjäderverkan för stark går det att koppla ur de "nya" översta fjädrarna (i sjön) utan att plocka isär fästet.
Det akuta var den tunga och starka motorn till fästet, som är specat till 35 kg.
Vågade aldrig utnyttja full effekt, fästet var för "lealöst".
Vikten var inget problem, har en 3skuren talja för att lyfta motorn.
Hittills verkar det "nya" fästet fungera som beräknat.
Var på skroten idag och skaffade en 5 mm aluplåt som skall läggas på insidan som STOOR bricka.
Motor av/påmontering går lätt med hjälp av mastkranen.
Har inte tänkt på vad hålen skall vara till, Kanske är det för att "minska" lyftkraften?
Ser att jag har monterat några av de "nya" armarna upponer.

Re: Förstärkning av motorfästet
Kollat hålen. De stämmer inte i placering för att få ett annat läge för fjädertrycket.Lasse L skrev:Jomenvisst är det kul att meka och skruva.
Kan det dessutom bli till "lågbudget" är lyckan stor.
Blir fjäderverkan för stark går det att koppla ur de "nya" översta fjädrarna (i sjön) utan att plocka isär fästet.
Det akuta var den tunga och starka motorn till fästet, som är specat till 35 kg.
Vågade aldrig utnyttja full effekt, fästet var för "lealöst".
Vikten var inget problem, har en 3skuren talja för att lyfta motorn.
Hittills verkar det "nya" fästet fungera som beräknat.
Var på skroten idag och skaffade en 5 mm aluplåt som skall läggas på insidan som STOOR bricka.
Motor av/påmontering går lätt med hjälp av mastkranen.
Har inte tänkt på vad hålen skall vara till, Kanske är det för att "minska" lyftkraften?
Ser att jag har monterat några av de "nya" armarna upponer.

http://lasselundell.se/ifmotor.html uppdaterad
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2326
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 103 times
- Been thanked: 55 times
- Kontakt:
Re: Förstärkning av motorfästet
Nej, det kanske inte går att använda hålen för att sätta fjädern i. Men jag märkte när skruvade samman mitt beslag att jag kunde stoppa en metallstav i hålen i några lägen för att få armarna att sitta i ett fast läge. Jag kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde, men det var skönt att slippa att fjäderns kraft i vissa lägen. Jag fick faktiskt för mig att de där hålen finns där enbart för att kunna montera/demontera beslaget i sina beståndsdelar.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Re: Förstärkning av motorfästet
Skall kolla när det blir dags att demontera.Johan SWE-1870 skrev:Nej, det kanske inte går att använda hålen för att sätta fjädern i. Men jag märkte när skruvade samman mitt beslag att jag kunde stoppa en metallstav i hålen i några lägen för att få armarna att sitta i ett fast läge. Jag kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde, men det var skönt att slippa att fjäderns kraft i vissa lägen. Jag fick faktiskt för mig att de där hålen finns där enbart för att kunna montera/demontera beslaget i sina beståndsdelar.
Finns det hål skall de användas,

Skall försöka hitta de/monterings anvisning, återkommer.
Har inget minne av att det var större besvär att montera "delarna" under högspänning.

Re: Förstärkning av motorfästet
Efter några sömnlösa nätterJohan SWE-1870 skrev:Nej, det kanske inte går att använda hålen för att sätta fjädern i. Men jag märkte när skruvade samman mitt beslag att jag kunde stoppa en metallstav i hålen i några lägen för att få armarna att sitta i ett fast läge. Jag kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde, men det var skönt att slippa att fjäderns kraft i vissa lägen. Jag fick faktiskt för mig att de där hålen finns där enbart för att kunna montera/demontera beslaget i sina beståndsdelar.

Det är för att antalet ingående delar inte skall bli för många, hålet användes bara i en "arm".
