Sökningen fann 34 träffar
- 16 maj 2022 17:08
- Kategori: Annat
- Tråd: Segelkapell
- Svar: 16
- Visningar: 4330
Re: Segelkapell
Tackar för informationen. Rulla seglet således. Får erkänna att vi i hamn brukar ta in seglet lite som man gör med råsegel. Två man tar en bit ut från bomliket och lägger in seglet bit för bit i en längsgående ficka som sen rullas in och fästs med gummistroppar mot bommen. Vi drar aldrig ut mastlike...
- 14 maj 2022 10:15
- Kategori: Annat
- Tråd: Segelkapell
- Svar: 16
- Visningar: 4330
Segelkapell
Har funderat på att göra båtlivet lite mer bekvämt . Sluta ta av seglet efter varje tur. Kanske inspirerad av en övergiven båt på bryggan som haft seglet på under hela vintern :P Nu har vi replik så det kanske inte passar helt med ett vanligt segelkapell? Nån som har erfarenheter att dela med sig av...
- 07 maj 2022 14:59
- Kategori: Skrov
- Tråd: Tenn i bottenfärgen
- Svar: 15
- Visningar: 5991
Re: Tenn i bottenfärgen
Mätning godkänd. Röda grundfärgen gav inget utslag på tenn. Bottenmålning med International Antifouling Sealer. 2 skikt med ca 3 timmar torktid mellan. Relativt lätt att rulla på även om färgen var trögflytande. Märkte att täckningen påverkades av kort tid mellan strykningarna speciellt när man arbe...
- 23 apr 2022 11:20
Skrapning klar. Var relativt lätt och gick på 3 pass a 3 timmar. Skrapa med dammsugarmunstycke gjorde arbetet relativt rent och utan spill på marken. Vissa skrapspår uppkom. Dessa har förseglats och utjämnats med gelcoatspackel (plastic padding). Nu är botten nästan finare än skrovsidorna ;-) Redo f...
- 26 mar 2022 10:58
Påbörjade skrapningen i veckan. Startade med en färgborttagare (tapetklister+Kaustic soda samt vatten) men den funkade dåligt på min mjuka blå färg. Övergick till skrapa ansluten till dammsugare i handtaget. Funkade perfekt på min tunna blå färg. Lämnar en yta med både röd grundfärg och gelcoat fram...
- 04 mar 2022 08:55
Sanering av bottenfärg med tenn skall ske före sjösättning 2023. Vi har fått ett erbjudande om blästring till en kostnad av ca 25 000 SEK vilket lämnar båten med en yta som skall förseglas med flera lager av epoxi. På bilder verkar ytan ta skada av den omilda behandlingen. Detta lockar kanske den la...
- 03 mar 2022 10:05
- Tråd: Självlänsar
- Svar: 142
- Visningar: 155518
Re: Självlänsar
Att hoppa i sjön vid ett haveri av slang ställer krav på väder. Jag funderade lite mer om hur ett haveri till sjöss kunde åtgärdas från båten om slangen går läck. Det är ju en slang med en genomföring som går att nå innifrån. Förbered en tätning som kan se ut såhär: Kula i snöre innuti en slang med ...
- 24 feb 2022 10:06
- Tråd: Självlänsar
- Svar: 142
- Visningar: 155518
Re: Självlänsar
Läser med oro denna tråd. Jag har aldrig funderat på funktionen hos ventilerna eller slangarna. Men det borde man kanske göra? Alternativt är det väl möjligt med tillfällig tätning till sjöss med en propp. Typ gummiboll fastsatt på en stav som trycks in och tätar mot skrovgenomföringen. Nån som har ...
- 20 feb 2022 17:03
Frågan är om den röda färgen måste tas bort. International fick frågan och svarade: "Polygrund läcker inte ut några ”gifter”. Men det är en gammal produkt och det kan finnas metaller som tillsatser i pigment eller rostskydd som användes förr och som kan ge utslag vid en ev XRF mätning av skrove...
- 08 feb 2022 16:15
Tack
Internationals Polygrund röd således.
Då återstår bara frågan om denna grundfärg kan lämnas kvar på ett skrov som saneras?
Det vore arbetsbesparande, speciellt eftersom jag inte har tänkt epoxibehandla botten.
Hade tänkt en återmålning med en färg som ger en lätt-tvättad botten.
Tips?
Internationals Polygrund röd således.
Då återstår bara frågan om denna grundfärg kan lämnas kvar på ett skrov som saneras?
Det vore arbetsbesparande, speciellt eftersom jag inte har tänkt epoxibehandla botten.
Hade tänkt en återmålning med en färg som ger en lätt-tvättad botten.
Tips?
- 07 feb 2022 12:34
Tack för svar. Sökte lite och fann att den röda färgen kan vara: International polygrund Tydligen kunde båten beställas med denna färg som är lämplig för övermålning med giftfärger. Kanske är det onödigt att slita bort denna grundfärg. Ställer en fråga till International om färgens miljöfarlighet. F...
- 06 feb 2022 16:03
Tenn i bottenfärgen
Vid koll har vi fått reda på att vi har tenn i bottenfärgskikt som kräver åtgärd. Vi har inte målat på flera år men båtbotten har kvar färgrester av olika ålder och färg. Vi har målat med blå mjuk bottenfärg men det verkar finnas röd färg under som finns kvar och som måste ha målats för över 44 år s...
- 08 apr 2021 11:27
- Kategori: Rigg
- Tråd: Bomfeste proctormast
- Svar: 8
- Visningar: 8137
Re: Bomfeste proctormast
Jag har en extra i min verktygslåda!
74mm lång och 19 mm bred.
Har väl haft den i 40 år utan att behöva den.
Har du vägarna förbi?
Norr om Stockholm!
Skickar den gärna annars.
Adress?
Seglingshälsningar
Lars K
74mm lång och 19 mm bred.
Har väl haft den i 40 år utan att behöva den.
Har du vägarna förbi?
Norr om Stockholm!
Skickar den gärna annars.
Adress?
Seglingshälsningar
Lars K
Re: TBT?
Om marken innehåller rester av föroreningar från 1990talet så ligger de rätt bra där. I alla fall om området skall förbli båtuppläggningsplats.
Om de ligger kvar efter 30 års exponering så lär de vara rätt svårlösliga och kan därmed inte förorena avrinnande vatten.
Om de ligger kvar efter 30 års exponering så lär de vara rätt svårlösliga och kan därmed inte förorena avrinnande vatten.
- 11 apr 2017 13:32
- Tråd: Kondens eller läcka?
- Svar: 10
- Visningar: 19398
Re: Kondens eller läcka?
Vår båt läcker in vatten via sittbrunnen vintertid. Svårt att få båten i den lutningen som krävs för att vatten skall rinna direkt ut i rören i aktern. Jag gissar att det vatten som står i sittbrunnen letar sig nedåt via de fördjupningar som finns för bordet eller via något skruvhål. Frågan är om de...