Sökningen fann 63 träffar

av Vallan
28 jul 2011 10:18
Kategori: Skrov
Tråd: Hur jämna ut durken innan målning?
Svar: 4
Visningar: 9357

Re: Hur jämna ut durken innan målning?

Jag gjorde ren och gick sedan över ytan med slipmaskinen i 1 timme (timeboxad slipning) Följde upp med just ett lager färg för målning ovan vattenlinjen. Det börjar se slitet ut såhär 7 år senare, men klart bättre än jag trodde. Dessutom ger ojämnheterna lite extra grepp. Vill man ha slätt är det ti...
av Vallan
13 jul 2011 13:42
Kategori: Kappsegling
Tråd: SM 2011 bilder finns här :)
Svar: 0
Visningar: 6457

SM 2011 bilder finns här :)

Hej.

Här finns 150 av SM bilderna från JASFoto.
http://ifsm2011.jasplace.se

Vinden är gratis
Vallan
av Vallan
27 jun 2011 22:14
Kategori: Motor
Tråd: Problem med utombordaren
Svar: 10
Visningar: 31912

Re: Problem med utombordaren

Hej. Jag har ett litet tips att kolla... Jag har en mercury 4hp 2007. Den startar inte om den inbyggda tanken är tom och ventilen på tanklocket är öppen, då kommer bara luft och ingen besin (om man inte pumpar konstant hela tiden på den lilla blåsan på slangen). Ibland går det att starta till den nå...
av Vallan
24 maj 2011 11:46
Kategori: Motor
Tråd: Erfarenheter av utombordare
Svar: 24
Visningar: 48432

Re: Erfarenheter av utombordare

Tohatsu har en 6 hp sail modell på 25kg (i vart fall 2010) Den bygger på samma grund som Mercury och har generator och sailrigg och proeller för låga farter(tung båt) mm. Den är rätt dyr, men borde vara super till en IF. Har själv en Mercury 4hp från 2007 som fungerar bra på semestersegling, men är ...
av Vallan
24 maj 2011 09:17
Kategori: Skrov
Tråd: Genomföringar och gångjärn på äldre IF?
Svar: 6
Visningar: 10962

Re: Genomföringar och gångjärn på äldre IF?

Jag har lagat infästningne av rodertapparna i rodret på min båt från 68a. Rodertapparna satt löst och vibrerade inuti rodret. Jag har nu seglat i nästan 10år sedan lagningen (borrade några småhål runt rodertappen och fyllde med epoxy via spruta) helt vibrationsfritt. Jag måste byta de två nedre buss...
av Vallan
18 maj 2011 22:21
Kategori: Allmänt
Tråd: ÄNTLIGEN!!!!!!!! ägare av en IF
Svar: 3
Visningar: 8026

Re: ÄNTLIGEN!!!!!!!! ägare av en IF

Grattis till ett bra båtval. Jag är ingen expert i frågan, men här kommer mina tips. 1. Jag rekommenderar ett köpavtal från kryssarklubben och kvitton om något skulle strula. Det är ganska enkelt och framtaget av Sveriges främsta sjö-jurister. 2. Välj ett försäkringsbolag från annons eller test i bå...
av Vallan
18 maj 2011 10:17
Kategori: Segel
Tråd: Kryssvinkel?
Svar: 3
Visningar: 10544

Re: Kryssvinkel?

Jag tycker jag har märkt att om man trimmar seglen för maximal höjd, blir det extremt svårt att styra båten vilket gör att man tappar fart, höjd och båten känns stum. Jag tror det är nyckeln till framgång att kunna segla högt är att styra bra. Jag har också märkt att båten går ganska mycket högre i ...
av Vallan
14 maj 2011 20:51
Kategori: Lyft
Tråd: Trailer vægt
Svar: 5
Visningar: 12444

Re: Trailer vægt

Japp det stämmer att båten vägde 2210 kg på våg( +-25kg om jag minns rätt). Jag vägde utrustningen på vågen hemma den hösten och kom just fram till 2210kg. Nu är den lite lättare.

/Vallan
av Vallan
13 maj 2011 09:15
Kategori: Lyft
Tråd: Trailer vægt
Svar: 5
Visningar: 12444

Re: Trailer vægt

2500kg lastvikt bör räcka, Min IF vägde 2360 kg med all utrustning, motor, tank, ankare, rigg, 3 uppsättningar segel, dynor m.m. vid senaste torrsättningen. Lycka till med valet av transport, skriv gärna vilken modell det blev. Vallan (I sverige har vi körkortsregler att personbilskörkort (B) får ma...
av Vallan
09 maj 2011 20:44
Kategori: Tursegling
Tråd: Ensamseglare - Tips och Trix
Svar: 14
Visningar: 27678

Re: Ensamseglare - Tips och Trix

Jag seglar ofta ensam, Jag har en liten tamp jag sätter i bommen och vantfästet på undanvind för att slippa kinesgipp i skallen. I övrigt har jag lite snabbåtkomlig mat och dryck i stuvfacken i sittbrunn (limpa+tubost och några cocacola + massa vatten), så att om det skulle behövas, behöver jag inte...
av Vallan
07 maj 2011 11:08
Kategori: Beslag
Tråd: maxbelastning för cleats
Svar: 25
Visningar: 34095

Re: maxbelastning för cleats

Jag använder råttor till allt utom till genua och storfall som jag har avlastare till samt bomuthalet som har en racing clamcleat. Jag hade problem med servocleaten för genuafallet som rappade ur vid hårdvind, Jag vinklade då råttan som beskrivs ovan vilket resulterade i att hela råttan med vinkelpl...
av Vallan
06 maj 2011 23:58
Kategori: Rigg
Tråd: Bomuthal
Svar: 9
Visningar: 15450

Re: Bomuthal

Jag har gjort enligt följande på min båt från år 1968 1. fält in ett block i bakkant på bommen, och tagit bort ändbeslaget och kapat till bommen så man kommer åt att montera ordentligt bild (5).JPG 2. Gjort ett nyckelhål till själva uthalssträckningen, så det är lätt att haka fast seglet utan massa ...
av Vallan
29 aug 2010 21:54
Kategori: Beslag
Tråd: Längd Spinnaker gajar?
Svar: 23
Visningar: 48739

Re: Längd Spinnaker gajar?

Jag har lyckligtvis aldrig behöft använda kniven för att nödkapa rep under segling under de 30+ år jag seglat, men det finns 2 knivar strategiskt placerade på IFen om olyckan skulle vara framme. Jag vågar inte plocka bort knivarna oavsätt sling eller separata gajjar. (Knivarna har dock kommit väl ti...
av Vallan
25 aug 2010 09:07
Kategori: Beslag
Tråd: Längd Spinnaker gajar?
Svar: 23
Visningar: 48739

Re: Längd Spinnaker gajar?

Jag har mitt gamla storfall 8 mm som jag kapade kärnan på mitten och drog ut ca 5 meter i varje ändra. Mitten av slingan är bara höljet och ca 5 meter i ändarna bara kärnan. Kärnan i ändarna är måttad att vara så lång som möjligt och att man aldrig ska behöver hålla i bara kärnan (denna längd varrie...
av Vallan
23 aug 2010 06:57
Kategori: Skrov
Tråd: Spricka i förstäven
Svar: 7
Visningar: 12979

Re: Spricka i förstäven

Jag skulle prova att sträcka akterstaget ricktigt hårt och riktigt löst, ändrar sig sprickan i storlek behöver det en liten åtgärd annars är den konstant är det bara att täta och segla vidare. om sprickan ökar i storlek när man drar spänner akterstaget (ökar förstagsspänningen) kan det vara nitförba...