Sökningen fann 12 träffar

av Leif Ågren
23 feb 2017 19:14
Kategori: Allmänt
Tråd: Lina för utlösning av autopilotarm
Svar: 4
Visningar: 9259

Re: Lina för utlösning av autopilotarm

Det förutsätter att utlösningslinan är längre än din säkerhetslina. I detta fallet tror jag att man lätt kan fånga utlösningslinan som rimligen bör ligga parallellt med säkerhetslinan när man ligger i vattnet. Betr. Längden på säkerhetslinan tror jag att det kan bli problem om den är för kort. Om ma...
av Leif Ågren
16 feb 2017 14:05
Kategori: Allmänt
Tråd: Lina för utlösning av autopilotarm
Svar: 4
Visningar: 9259

Lina för utlösning av autopilotarm

Om man seglar ensam med auotopilot är det stor risk att båten behåller sin kurs vid man över bord. Om det blåser kraftigt är det svårt att ta sig upp i båten även om man har säkerhetslina då vattnets motstånd gör det svårt att ta sig fram till båten I natt vaknade jag och kom på följande lösning. Sk...
av Leif Ågren
12 feb 2017 19:41
Kategori: Tursegling
Tråd: Praktisk sittyta + förvaring
Svar: 0
Visningar: 5124

Praktisk sittyta + förvaring

Jag har tillverkat en praktisk "låda" som fungerar som förvaring av div verktyg, sopförvaring samt sittyta vid segling. Den är tillverkar av plywood och har pianogångjärn. Den fungerar jättebra. [ Leif Ågrens bild 1.jpg Jag har också tillverkat en stol som underlättar segling med stark lut...
av Leif Ågren
29 jun 2015 21:52
Kategori: Motor
Tråd: Att få en fyrtakts motor att gå
Svar: 15
Visningar: 51023

Re: Att få en fyrtakts motor att gå

OBS. Fel av mig : Alkylat bensin ska det vara, inte akrylat ( plast)
/ Leif Å/
av Leif Ågren
29 jun 2015 21:45
Kategori: Motor
Tråd: Att få en fyrtakts motor att gå
Svar: 15
Visningar: 51023

Re: Att få en fyrtakts motor att gå

Jag har en Mercury 4 taktsmotor som jag hade problem med varje vår. Efter att ha bytt min bensin till akrylatbensin och varit noga med att tömma tank och förgasare varje höst har det inte vatit några problem. Den går jättefint även på tomgång.
Någon med samma erfartenhet?

Leif Å
av Leif Ågren
28 aug 2012 16:31
Kategori: Annat
Tråd: Snygg teakdurk invändigt?
Svar: 4
Visningar: 10537

Re: Snygg teakdurk invändigt?

Hej!
Jag köpte teakplywood och sågade upp spår m.h.a en cirkelsåg. I dessa spår lade jag i svart nåtmassa efter att ha maskerat med maskeringstejp. Sedan limmade jag på dessa skivor på befintliga durkar.
Efter härdning och slipning blev jag nöjd med resultatet.

mvh
Leif Å
av Leif Ågren
23 dec 2011 16:05
Kategori: Annat
Tråd: Köpa värmare
Svar: 29
Visningar: 41104

Re: Köpa värmare

Jag behövde inte svetsa utan det är bara en bordsgenomföring som jag köpte på Biltema
av Leif Ågren
21 dec 2011 16:55
Kategori: Segel
Tråd: Lösfotat eller bomlik?
Svar: 5
Visningar: 15151

Re: Lösfotat eller bomlik?

Alt 1_: Storsegel från Kabat. Dukkvalitet Polyant AP( All purpose) 2 långa lattor+ 2 rev: Pris 8100 kr
Alt 2: Storsegel från Hamel Sails : Duk Brainbridge Challenge: 1 lång latta + 1 rev: Pris 10630 kr
av Leif Ågren
20 dec 2011 23:09
Kategori: Annat
Tråd: Köpa värmare
Svar: 29
Visningar: 41104

Re: Köpa värmare

Jag har roat mig med att tillverka en värmare med samma princip som Pan 2000. Jag köpte helt enkelt en rostfri skål på CO som jag borrade ett hål för en rökgasslang. Rökgasslangen leddes ut genom en bräda med hål i som jag monterade i spåren för luckgaraget. Denna skål satte jag sedan över mitt Orig...
av Leif Ågren
20 dec 2011 22:39
Kategori: Segel
Tråd: Lösfotat eller bomlik?
Svar: 5
Visningar: 15151

Lösfotat eller bomlik?

Har planer på att köpa nytt storsegel till min IF. 1. Jag är medveten om att klassbestämmelserna inte tillåter lösfotat men undrar om det finns några fördelar med lösfotat storsegel till IF. 2. Hur många rev anser ni att det behövs" 3. Hur många hellånga lattor är lämpligt/ tillåtet 3. Vad är e...
av Leif Ågren
02 jul 2011 23:07
Kategori: Tursegling
Tråd: Tips på bra solskydd
Svar: 1
Visningar: 8190

Tips på bra solskydd

Hej! Vill bara tipsa på ett 3 -kantigt solsegel som finns på Biltema för 169 kr. Det har varunummer 145-119. Jag hissar upp ett hörn med storfallet längs akterstaget och sedan knyter jag fast de andra hörnen på lämpliga ställen efter behov. En annat tips är att lägga sina sovkläder i en plastbox med...
av Leif Ågren
13 jul 2007 10:27
Kategori: Beslag
Tråd: Automatisk inrullningsvinda för storskotet
Svar: 0
Visningar: 5265

Automatisk inrullningsvinda för storskotet

Vill gärna dela med mig av min senaste innovation. Jag har köpt en slangvinda för tryckluft på Harald Nyborg för 249 kr som jag har konverterat till en automatisk inrullningsvinda för storskotet. Jag klippte helt enkelt av tryckluftslangen och skarvade på storskotet. Vindan placerades i min IF:s BB ...