Sökningen fann 195 träffar
- 16 apr 2021 22:46
- Kategori: Motor
- Tråd: Köpa ny/beg aktersnurra
- Svar: 34
- Visningar: 18985
Re: Köpa ny/beg aktersnurra
Också min motor, en Mercury sail, kan ibland vara trögstartad. Men symptomen verkar vara lite annorlunda än de som beskrivs tidigare i den här tråden. Det som händer är att den ibland verkar helt omöjlig att dra runt över huvud taget. Cylindern känns fastlåst. Vad jag gör då är att i stället för att...
- 15 mar 2021 18:37
- Kategori: Skrov
- Tråd: Få tag i skrovmatta 2021
- Svar: 2
- Visningar: 265
Re: Få tag i skrovmatta 2021
Kan nog vara svårt att få tag på. Ett alternativ som finns på många båtar idag, inklusive min egen, är att mattan är borttagen och istället är ytan målad, i mitt fall vitt. Fördelen är att det ser snyggt ut och är lätt att göra rent. Nackdelen är möjlighen att det blir lite kallare på durken. Ett an...
- 11 mar 2021 19:55
- Kategori: Motor
- Tråd: Marieholm IF motor well
- Svar: 1
- Visningar: 463
Re: Marieholm IF motor well
On this link you find a picture of the motor well. https://www.google.se/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fspekulanten.files.wordpress.com%2F2009%2F06%2Fbatbilder-084.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fspekulanten.wordpress.com%2F2009%2F06%2F07%2Fif%2F&tbnid=K3FMAvUmp2s0PM&vet=12ahUKEwjU-p_y8ajvAhUL-...
- 08 mar 2021 09:20
- Kategori: Roder
- Tråd: Erfarenheter av roderlås?
- Svar: 9
- Visningar: 3693
Re: Erfarenheter av roderlås?
Jag har aldrig känt något behov av roderlås. Ett sådant med "kam" skulle aldrig tillåtas ombord på min båt. För mycket vasst som man kan skada sig på eller riva sönder kläder eller segel.... För övrigt ställer sig rodret självt alltid neutralt ( utan rodertryck) när båten rör sig framåt. ...
- 06 mar 2021 09:52
- Kategori: Roder
- Tråd: Erfarenheter av roderlås?
- Visningar: 3693
Re: Erfarenheter av roderlås?
Går det att stå upp och styra (rorkult ståendes i hög vinkel) med i denna tråd tidigare diskuterad typ av roderlås? Ja, det går att stå upp och styra. Om du vill styra själv så lossar du bara på låslinan från dess skotråtta och då är är rodret helt fritt som om ingen låsning fanns. Det är min båt s...
- 06 mar 2021 09:44
- Kategori: Rigg
- Tråd: "Tekniska" problem vid hissning/inrullning
- Svar: 2
- Visningar: 683
Re: "Tekniska" problem vid hissning/inrullning
När det gäller Lazy Jacks så föreslår jag att du tar bort dem. Jag har inga Lazy Jacks (fanns med när jag köpte åten men har aldrig monterat dem). Seglar oftast ensam och har inga problem med att ta ner storen och fånga in den utan Lazy Jacks. Den stora fördelen som jag ser det är att man har större...
- 03 mar 2021 08:51
- Tråd: Måla däck?
- Svar: 1
- Visningar: 333
Re: Måla däck?
Ja, det finns båtar med den beige färgen på både skrov och däck. Har dessutom faktiskt för mig att jag i någon hamn jag besökte för många år sedan såg en IF med just färgkombinationen mörkblått skrov och beige däck/överbyggnad. I den här tråden finns det en bild på en IF med blått skrov och beige dä...
- 24 feb 2021 17:36
- Tråd: Bästa sätt att ha sejnfallet?
- Svar: 6
- Visningar: 762
Re: Bästa sätt att ha sejnfallet?
Jag har likadana spridare som Johan, så den fästpunkten är inget problem. Den nedre fästpunkten har jag för närvarande i spinnbomfästet. Fungerar antagligen inte om man också vill segla spinnacker, men just nu har jag tyvärr ingen att segla med som vill prova på spinnackersegling och att segla spinn...
Re: Elmotor
Problemställningen är väl ungefär samma som på Bertils tid sedan 11 år tillbaka. Det blir alltså svårt med ett så litet elektriskt enegiförråd för att detta ska kunna vara ett bra all-roundalternativ. Notera att energiinnehållet i ett vanligt standard blybatteri är ungefär lika stort (eller litet :...
Re: Elmotor
Ytterligare en lösning om man vill ha eldrift är att montera en elektrisk inombordsmotor. Jag hade för många år sedan kontakt med OZ Marie, numera Green Star Marine, om möjligheter och kostnader. För ca tio år sedan beräknade de installationskostnaden på en IF (inte IF-E) till 10-15 000, och själva ...
- 12 feb 2021 09:04
- Kategori: Forum
- Tråd: Förlorad inloggning
- Svar: 4
- Visningar: 1901
Re: Förlorad inloggning
Tack Johan för snabb åtgärd!
- 11 feb 2021 19:29
- Tråd: Förlorad inloggning
- Svar: 4
- Visningar: 1901
Re: Förlorad inloggning
Skrev nyss ett inlägg i den här tråden, när jag tryckte på , Skicka , försvann hela stycket och blev samtidigt utloggad, vad beror detta på, har faktiskt hänt vid tidigare tillfälle, orkar inte skriva om det. raderar detta senare L-Å Andersson Även om inte exakt detsamma drabbat mig har det någon e...
- 06 feb 2021 10:24
- Tråd: Förstagets längd?
- Svar: 22
- Visningar: 15745
Re: Förstagets längd?
Finns det inte ytterligare en tänkbar anledning till att kunna justera förstagets längd. Det jag tänker på är att om ett nytt wirestag förlängs lite under belastning borde man kanske ha möjlighet att justera för detta efter en tids användning. Eller är den töjningen så liten att man inte behöver kom...
- 21 nov 2020 12:02
- Tråd: Vitalisera salutorget
- Svar: 12
- Visningar: 4437
Re: Vitalisera salutorget
Att korta annonstiden till endast 14 dagar är kanske lite onödigt drastiskt, dock. Vad tycker övriga användare? Fjorton dagar tycker jag är för kort. Om man skaffar ny utrustning under hösten där den som ersätts kan vara användbar för andra (segel, motor, etc.) vill jag kunna lägga ut en annons om ...
- 10 nov 2020 16:06
- Tråd: Renovera rufflucka, fernissa eller lack?
- Visningar: 2227
Re: Renovera rufflucka, fernissa eller lack?
Håller helt med Johan om att det kan rekommenderas att ta det lite försiktigt när man slipar ruffluckan. Jag gjorde det för 4-5 år sedan, och valde då att hellre ha lite rester av tidigare fernissa kvar än att riskera att slipa igenom faneren. Då blir det visserligen lite ojämnare yta, men det måste...