Sökningen fann 58 träffar
- 12 feb 2023 12:36
- Kategori: Beslag
- Tråd: Placering av fockskena
- Svar: 16
- Visningar: 15544
Re: Placering av fockskena
Har precis sådan bygel infäst på mast och i det fall jag inte halsar focken snor den sig kring förstag då vinkeln blir för brant. Men då ska jag prova att halsa lite mer till nästa säsong. Har både fock och genua. Lattor till focken har jag inte
- 12 feb 2023 12:33
- Tråd: Luckgarage utan förstärkningar!
- Svar: 53
- Visningar: 53657
Re: Luckgarage utan förstärkningar!
Tankar apropå infästning till trimbräda. Har en if från 74, men längsgåendeförstärkningar på luckgarage. Håller på att tillverka ny trimbräda och planerar att dra bak storfall till den med möjlighet att fästa i knap. Gamla trimbrädan hade bara kick, cunningham och uthal och var fäst med 6st träskruv...
- 06 feb 2023 08:56
Grejen är att jag redan halsar focken kring 10cm för att fallet inte ska sno sig kring förstaget upptill, har furlex. Vinkeln blir tokig om jag inte halsar. Frågan är om jag då borde möta upp med att dra fram fockskena motsvarande, eller tänker jag tokigt då?
- 01 feb 2023 12:06
Det blir till att montera om den med genomgående bult. Har följ diskussionerna om den utökade focken och flytt av fockskena som följd. I det fall man har ursprungligt mått på fock finns det skäl att flytta den föröver ändå?
- 31 jan 2023 18:01
En som inte gäller placering utan hur fockskenan är infäst, har monterat loss alla däcksbeslag för att kunna sätta ny sika i jakt på fuktkällor. Noterade når jag lossade fockskenan att den inte satt bultad utan endast gängade in i däcket med m5 skruv. Kan det stämma? Är ju endast lite krafter den sk...
- 30 jan 2023 13:20
- Kategori: Roder
- Tråd: Service av roderbeslag, korroderade skruvar
- Svar: 76
- Visningar: 87778
Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar
Mottar fortsatt gärna tips kring sjysst smidesverkstad helst i stockholmsområdet alt i malmöområdet
- 27 jan 2023 18:32
Det låter som ett toppenpris, nog för inflation osv men 4500 för tre tappar känns lite i värsta laget. Men å andra sidan ska det ju göras, tråkigt med glapp roder.
- 25 jan 2023 18:25
Tog kontakt med smedja ang montera nya tappar på roderbeslagen Fick en offert som kändes lite salt, ni som lämnat in hur mycket har det kostat för er? Någon som som har tips på bra smider i stockholmsområdet?
- 07 dec 2022 09:29
- Kategori: Rigg
- Tråd: Bomfäste trasigt
- Svar: 9
- Visningar: 4467
Re: Bomfäste trasigt
Litet tillägg, till en bra tråd. Fick brott på bomfästet men dock klängre in mot bom än vad som togs upp i föregående exempel. Märkte inledningsvis inte att det hänt, upptäcktes i samband revning av storen. Är ute efter en quick fix på det här. Men kanske lika bra att besöka riggarn och montera helt...
- 09 aug 2022 08:28
- Tråd: Focken för kort, furlex.
- Svar: 4
- Visningar: 1830
Re: Focken för kort, furlex.
Jo absolut men då kommer fallstyrningen för långt ner, och fallet slår runt förstaget. Den är alltså kortare i förliket än genuan, så jag löste det så här. Tror du det funkar i lite vind?
- 08 aug 2022 22:06
- Kategori: Segel
- Tråd: Spinackerbygel=reva i segel?
- Svar: 3
- Visningar: 813
Spinackerbygel=reva i segel?
Som nämnts tidigare drog jag en rejäl reva i genuan vid ett slag i ganska hård vind. Har lämnat i seglet till segelmakarn, men skulle gärna veta varför detta skedde för att undvika till nästa eventuella gång. Misstänker att boven är bygeln till spinackerbommen, bifogar bild. Tror seglet nöp fast i b...
- 08 aug 2022 21:54
- Tråd: Focken för kort, furlex.
- Svar: 4
- Visningar: 1830
Focken för kort, furlex.
Lyckades segla sönder genuan i frisk vind förra veckan (tas upp i annan tråd då jag har lite funderingar kring detta) Till saken hör att jag har en furlex 100s. Bytte till focken, vilket var en överraskande positiv erfarenhet. Dock är focken markant kortare i förliket än genuan, vilken gör att falls...
- 23 maj 2022 21:34
- Kategori: Skrov
- Tråd: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning
- Svar: 67
- Visningar: 22695
Re: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning
Trumvirvel.... Hur gick det då med att byta ut förstärkningen? Jo det ska jag tala om, det var nästan lika tråkigt och knepig arbetställning att plasta in den nya glasfiberspalten som att riva ut den gamla. Men skam den som ger sig osv.. många svordomar, kaffekoppar samt inte mindre än en ett återfa...
- 27 apr 2022 19:48
- Tråd: Röstjärn från seacamper
- Svar: 14
- Visningar: 11800
Re: Röstjärn från seacamper
Får tacka för hjälpen, nya röstjärn nu monterade.
- 27 apr 2022 11:04
- Tråd: Röstjärn från seacamper
- Svar: 14
- Visningar: 11800
Re: Röstjärn från seacamper
Den finns någonstans. Men jag har inte tid att leta just nu. Jag tror du klarar dig med en artikel jag skrev till Medvind som finns här: https://ifboat.se/underhall-reparationer Helt ok, var bara om den fanns tillgänglig. Ja men absolut, är ju inte så knepigt egentligen. Men var lite sugen att se i...