Sökningen fann 66 träffar

av SebEzp
23 aug 2023 21:42
Kategori: Rigg
Tråd: Knarrande mastfot
Svar: 6
Visningar: 6687

Re: Knarrande mastfot

Tack Johan, på överfarten tillbaka till åland. Blåste väl ungefär lika mkt var knarret mkt bättre så landade i att det nog inte var någon fara. Samt att lite knarr får man nog leva med i en segelbåt då det går rejält med sjö
av SebEzp
12 aug 2023 12:01
Tråd: Knarrande mastfot
Svar: 6
Visningar: 6687

Re: Knarrande mastfot

Litet tillägg på tråden. Skulle vilja stämma av en grej kring mastfoten. Noterade under en överfart till åland från söderarm ett nytt knarrande från masten. Tror jag hittat källan till ljudet och att det är att mastfoten som gnager lite mot den bult som sitter monterad för att stoppa masten att röra ...
av SebEzp
16 maj 2023 21:52
Kategori: Beslag
Tråd: Placering av fockskena
Svar: 21
Visningar: 20166

Re: Placering av fockskena

Har fjädrar som möjligen inte är helt 100 anpassade så det finns lite mer spel än brukligt i blocket, ska kolla upp det. Men kanske inte ska oroa mig för mkt över det om ni inte hört om någon lyckats spräcka rutan av fladdrande block. Tror nog att förlängningen av skotet hamnar en smula ovanför mitte ...
av SebEzp
16 maj 2023 21:45
Tråd: Allmänt om riggen
Svar: 18
Visningar: 15327

Re: Almmänt om riggen

Tack hörni. Kan vara som du säger Jim att det ändå är läge att byta vanten men nog ska det finnas några år kvar i dom, samt är jag inte sugen att masta av igen för att byta vant. Känns mer som ett vinterjobb om man nu inte måste. Landade i att jag byter vantskruv, som du påpekar maja ska jag absolut ...
av SebEzp
16 maj 2023 07:52

Tack Jim, hade inte hittat till trimguiderna innan. Väldigt användbart. 20mm är allt mindre än vad jag har nu så köper nya vanskruvar så det går att sträcka masten rak. Kunde dock inte hitta en riktlinje för hur mkt man vågar sträcka masten akterut med akterstaget.
av SebEzp
15 maj 2023 22:27

Ok, börjar leka med tanken om jag ev har den nya 110procent focken. För så långt fram kan jag inte ha blocket, då blir vinkeln tokig om jag ska in på focken. Men då kanske det bara jag som oroar mig i onödan då. Får höra ifall någon annan har något att säga om saken att man noterat skadat glas.
av SebEzp
15 maj 2023 21:25

Drar lite liv i gammal tråd här. Har kroniskt lite bakått böj på min mast, se bild. Använder mig av tumstocksmetoden när jag riggar, åstadkommer väl kring 10 procent av brottstyrkan på toppvantet och efterspänner för att räta ut masten genom undervanten, hade egentligen gärna spänt till 15procent men ...
av SebEzp
15 maj 2023 20:20

Fråga ang placering av fockskena. Flyttade fram fockskenan nu i vintras, då jag började segla en del med focken. Läste på och tycker mig nöjd med placering efter helgens provseglats. Dock qom alltid lite funderingar dock. 1. I och med att den sitter längre in och jämte fönstret märkte jag att blockeg ...
av SebEzp
12 feb 2023 12:36

Har precis sådan bygel infäst på mast och i det fall jag inte halsar focken snor den sig kring förstag då vinkeln blir för brant. Men då ska jag prova att halsa lite mer till nästa säsong. Har både fock och genua. Lattor till focken har jag inte
av SebEzp
12 feb 2023 12:33
Tråd: Luckgarage utan förstärkningar!
Svar: 55
Visningar: 65437

Re: Luckgarage utan förstärkningar!

Tankar apropå infästning till trimbräda. Har en if från 74, men längsgåendeförstärkningar på luckgarage. Håller på att tillverka ny trimbräda och planerar att dra bak storfall till den med möjlighet att fästa i knap. Gamla trimbrädan hade bara kick, cunningham och uthal och var fäst med 6st träskruv ...
av SebEzp
06 feb 2023 08:56

Grejen är att jag redan halsar focken kring 10cm för att fallet inte ska sno sig kring förstaget upptill, har furlex. Vinkeln blir tokig om jag inte halsar. Frågan är om jag då borde möta upp med att dra fram fockskena motsvarande, eller tänker jag tokigt då?
av SebEzp
01 feb 2023 12:06

Det blir till att montera om den med genomgående bult. Har följ diskussionerna om den utökade focken och flytt av fockskena som följd. I det fall man har ursprungligt mått på fock finns det skäl att flytta den föröver ändå?
av SebEzp
31 jan 2023 18:01

En som inte gäller placering utan hur fockskenan är infäst, har monterat loss alla däcksbeslag för att kunna sätta ny sika i jakt på fuktkällor. Noterade når jag lossade fockskenan att den inte satt bultad utan endast gängade in i däcket med m5 skruv. Kan det stämma? Är ju endast lite krafter den ska ...
av SebEzp
30 jan 2023 13:20
Kategori: Roder
Tråd: Service av roderbeslag, korroderade skruvar
Svar: 76
Visningar: 101509

Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar

Mottar fortsatt gärna tips kring sjysst smidesverkstad helst i stockholmsområdet alt i malmöområdet
av SebEzp
27 jan 2023 18:32
Kategori: Roder
Tråd: Service av roderbeslag, korroderade skruvar
Svar: 76
Visningar: 101509

Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar

Det låter som ett toppenpris, nog för inflation osv men 4500 för tre tappar känns lite i värsta laget. Men å andra sidan ska det ju göras, tråkigt med glapp roder.