Sökningen fann 14 träffar

av Jonas IF2284 Miranda
04 apr 2022 09:58
Kategori: Skrov
Tråd: Plasta igen hålet i motorbrunnen
Svar: 9
Visningar: 6880

Re: Plasta igen hålet i motorbrunnen

Hej L-Å, tusen tack för den detaljerade beskrivningen. Jag tar speciellt med mig två saker som kommer att underlätta jobber för mig; dels att du först kapade ner motorbrunnskragen i nivå med durken, då blir det ju betydligt enklare att komma åt i den trånga brunnen, och att du inte slipade bort all ...
av Jonas IF2284 Miranda
02 apr 2022 09:21

Hej L-Å, tack för din beskrivning av arbetsgången, jag kommer att följa din beskrivning. En fråga bara, du skriver "sedan har ytor på locket och mot brunnen slipats". Jag grunnar över hur du gjorde för att slipa ytorna i brunnen, jag antar att du slipade ner gelcoaten så att du fick fram l...
av Jonas IF2284 Miranda
01 apr 2022 10:09
Tråd: Få tag i skrovmatta 2021
Svar: 6
Visningar: 6632

Re: Få tag i skrovmatta 2021

Hej, jag måste ersätta gamla skrovmattan i min IF från 75. Som tur är är det bara bakom köket som skrovmattan är möglig och hänger löst. Jag misstänker att jag har fått in vatten via bultarna till mantågsstöttan och den läckan måste jag täta först av allt, och sedan ta bort mögel och gamla limrester...
av Jonas IF2284 Miranda
11 nov 2021 17:21

Haha, ja Maja du har helt rätt i att det är ett drygt arbete att göra en egen lucka. Jag gjorde en i våras och det tog ett antal timmar att få till formen rätt, och sen ett antal lager epoxi, men nu har jag en som jag plastar fast från insidan, så som du gjorde. Och sen så spackar jag upp utsidan so...
av Jonas IF2284 Miranda
09 nov 2021 15:05

Plasta igen hålet i motorbrunnen

Jag letar efter en bra beskrivning på hur man plastar igen hålet i skrovet i motorbrunnen. Jag har sökt igenom forumet men inte hittat någon arbetsbeskrivning. Däremot finns en hel del inlägg på hur man tar upp hålet igen :P Jag har seglat en säsong nu och testat att ha motorn i brunnen och dels på ...
av Jonas IF2284 Miranda
22 okt 2021 17:47
Kategori: El
Tråd: Installation av solpanel
Svar: 78
Visningar: 106248

Re: Installation av solpanel

Fortsätter på tråden om beräkning av förbrukning och kapacitet i batteri och solpaneler. Jag kan inte detta och ber om er hjälp att bedöma om jag tänkt rätt. Jag har ett batteri TR350/80Ah och min normala dygnsförbrukning när jag seglar är 40Ah. Betyder det att jag kan i princip kan segla i två daga...
av Jonas IF2284 Miranda
20 okt 2021 18:29
Kategori: El
Tråd: Installation av solpanel
Svar: 78
Visningar: 106248

Re: Installation av solpanel

Johan, tror du att man kan gå på solcellspanelerna så som dom är monerade på luckorna till akterskuffen? Min utombordare hänger på akterspegeln (som hos de flesta av oss) och när motorn skall upp och ner så står jag på luckorna för att få bra kraft.
av Jonas IF2284 Miranda
15 okt 2021 18:43
Kategori: Segel
Tråd: Rullgenua eller 110% fock
Svar: 7
Visningar: 13036

Re: Rullgenua eller 110% fock

Tusen tack för era erfarenheter, synpunkter och tips Maja, Nils D och Johan! Jag tror att jag kan ta ett bra beslut om typ av försegel baserat på era kommentarer. Jag uppskattar hur ni har resonerat om för och nackdelar med de olika alternativen, och jag har förstått att det inte finns ETT bästa alt...
av Jonas IF2284 Miranda
13 okt 2021 21:54
Kategori: Segel
Tråd: Rullgenua eller 110% fock
Visningar: 13036

Rullgenua eller 110% fock

Hej forumkamrater, kommer att köpa nytt försegel och undrar vad som rekommenderas till en van västkustseglare, ofta ensamseglare, som mest cruisar? Idag har jag ett North Sail på Furlexrulle som jag tycker funkar bra, förutom att det är helt urblåst så det funkar inte alls i hård vind, vilket är anl...
av Jonas IF2284 Miranda
08 sep 2021 11:30
Tråd: Lagning av frostsprängning i kölsvin.
Svar: 8
Visningar: 13106

Re: Lagning av frostsprängning i kölsvin.

Hej, jag vill kolla med er om ni tycker att mitt bakre kölsvin ser ok ut? Jag är fundersam på rostränderna (vid pilarna) och om jag behöver åtgärda dem på någt sätt? Förklaringen till rosten är nog att jag får in ett par liter vatten genom motorbrunnen när båter kränger mycket när jag seglar för sty...
av Jonas IF2284 Miranda
23 maj 2021 21:58
Kategori: Tursegling
Tråd: Besticklådan, IF-ens viktigaste del
Svar: 33
Visningar: 50646

Re: Besticklådan, IF-ens viktigaste del

Hej Johan,
Läser den spännande tråden om bestickslådan. Jag har ingen sån i min båt tyvärr. Men var i ruffen sitter den i original?
Jonas
av Jonas IF2284 Miranda
17 maj 2021 10:04
Kategori: Motor
Tråd: Montera motorfäste
Visningar: 13780

Re: Montera motorfäste

Skall montera Tremfäste med monteringsbeslag för sneda akterspegeln och undrar hur ni gjort inne i akterskuffen? Har ni förstärkt med bit marinplywood? Och hur har ni satt fast plyfan? Plastat in den, bara limmat fast den eller bara låtit motorfästeskruvarna hålla plyfan på plats? Eller någon annan ...
av Jonas IF2284 Miranda
24 apr 2021 20:19
Kategori: Roder
Tråd: Service av roderbeslag, korroderade skruvar
Svar: 76
Visningar: 97585

Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar

Hade av rodret idag på min IF år 1975 för att byta o-ringar, men där fanns inga o-ringar och inget spår för o-ringar på rodertapparna? Trodde bara att det var äldre IF som saknade spåren. Hur kan det komma sig? När började man göra spår på rodertapparna? Kan det vara ett äldre roder? På rodertapparn...
av Jonas IF2284 Miranda
18 apr 2021 18:15
Tråd: Vad betyder siffran i fören?
Svar: 14
Visningar: 22680

Re: Vad betyder siffran i fören?

Kul att vara här på forumet, jag köpte min IF igår!!! Att forumet är så informativt var nästan en anledning till att det blev en IF:) Det är ju fantastiskt att ha tillgång till den samlade IF-expertisen när man har en 45 år gammal båt. Här kommer en fråga om segelnummer och tillverkningsnummer. Vad ...