Sökningen fann 40 träffar
- 14 apr 2021 15:11
- Kategori: Skrov
- Tråd: Skrov/däck skarven
- Svar: 8
- Visningar: 828
Re: Skrov/däck skarven
Jag hakar på tråden med en fråga. Min båt var inte helt bra tätad där stävbeslaget möter tätningen, ett par gropiga gelcoatlagningar efter stötskador ger tätningen ett svårt jobb så de ska byggas upp och slätas till innan jag lägger på ny tätningsmassa. Till följd av det var skarven rätt blöt på båd...
- 12 apr 2021 09:12
- Tråd: Blött trä i stuvfack och under durkarna.
- Svar: 4
- Visningar: 156
Re: Blött trä i stuvfack och under durkarna.
Det är en detalj även jag vill fixa på sikt, stuvarna är spruckna i färgen i botten och även om träförstärkningarna låter helt OK när jag bankar på dem så känns det sådär att lägga blöta grejer i stuvarna när man vet att fukten går ner i träförstärkningarna. Man kanske borde ta ett litet borrprov vi...
- 17 mar 2021 15:12
- Tråd: Snygga till Luckgarage
- Visningar: 1866
Re: Snygga till Luckgarage
Jag slog aldrig till på gelcoat med färg 4021 då det kändes lite overkill med 1kg till de behov jag ser framför mig för tillfället. Jag provade att blanda färgen själv och tycker det blev bra utan att ha tagit någon nämnvärd tid i anspråk. Jag köpte en liten burk helt vitt gelcoatspackel och gult, b...
- 14 mar 2021 09:55
- Kategori: Beslag
- Tråd: Placering av fockskena
- Visningar: 6954
Re: Placering av fockskena
Jag har köpt en H-båtsfock och har den rostfria originalskenan med låg profil. Jag fick inga travare till denna med båten så ifall jag ska flytta på den behöver jag också köpa travare till den. Det är alltså en snarlik investering mellan att återanvända denna skena eller köpa en med T-profil så att ...
- 07 mar 2021 23:09
- Kategori: Roder
- Tråd: Sliten rodertapp
- Svar: 2
- Visningar: 2276
Re: Sliten rodertapp
På min 73:a är övre och nedre tappen mkt fina med spåren för o-ring helt intakta. Den mittre tappen slits då den ligger emot beslaget i rodret i ena änden. Ungefär en tredjedel av omkretsen är sliten så att spåret är borta och det är inte lätt att hänga på rodret utan att o-ringen glider av. Går det...
Re: Läckage!
Jag hittade min läcka här jag också. Vattnet har kunnat rinna ganska fritt då bakelitlisterna inte låg an mot däck utan stod lätt upphöjda på små kluttar av tätningsmassa som applicerats bara vid skruvhålen. Ska bli skönt att få det tätat och så kan jag nu ge mig på det mögel som bor ovanpå innertak...
- 28 feb 2021 17:12
- Tråd: Förlucka - tätningslist
- Svar: 19
- Visningar: 13497
Re: Förlucka - tätningslist
Jag får fylla på med att 20mm svampgummi blev tokigt även för mig. Den är alldeles för grov, jag fick höja gångjärnen med distanser för att stänga båten i höstas och det ser lite lustigt ut att luckan nu ligger markant högre än omgivande däck. Listen ligger rätt i sitt spår, den är helt enkelt för g...
- 26 feb 2021 23:30
- Kategori: Rigg
- Tråd: Yttre vantinfästningar på If?
- Svar: 21
- Visningar: 8794
Re: Yttre vantinfästningar på If?
Jag håller med. Och jag vet att båten kapp och turseglats flitigt, iallafall periodvis, så det känns helt i sin ordning att byta en och annan konstruktionsdetalj på en 48 år gammal båt.
Danska järn inhandlades förra sommaren och kommer monteras innan båten åker i sjön.
Danska järn inhandlades förra sommaren och kommer monteras innan båten åker i sjön.
- 26 feb 2021 17:23
- Tråd: Yttre vantinfästningar på If?
- Svar: 21
- Visningar: 8794
Re: Yttre vantinfästningar på If?
Kolla så att det inte har läckt vatten och att kanske aluminiumet kring bulten har ärgat bort, och det är därför som dina beslag är lösa. Det visade sig vara just så. Det har droppat från aluplåtarna när jag varit i båten i töväder så jag monterade av alla järn idag. Ingen av bultarna hade någon tä...
- 10 feb 2021 10:58
- Kategori: Segel
- Tråd: segeltravare till proctor mast
- Svar: 15
- Visningar: 2558
Re: segeltravare till proctor mast
På Seldens hemsida hittade jag lite info angående travaren. Det finns 3 olika modell och du har väl den största med 16mm bredden. De är olika modeller. Den som säljs som Proctor finns bara i 15,8 eller 19mm bredd. Proctor https://www.erlandsonsbrygga.se/images/prod750/03758.jpg Seldén https://www.e...
- 08 feb 2021 22:51
- Kategori: Segel
- Tråd: segeltravare till proctor mast
- Svar: 15
- Visningar: 2558
Re: segeltravare till proctor mast
Erlandssons Brygga säljer en "Travare Plast Proctor" med bredd 15,8mm. Den passar fint i min Proctor men jag har inte mätt rännan, jag köpte bara en för att testa när jag fick syn på den i butiken. Jag kan posta den till dig ifall du vill testa i din mast innan eventuellt köp.
- 07 feb 2021 12:17
- Tråd: Förstagets längd?
- Svar: 22
- Visningar: 15629
Re: Förstagets längd?
Jag menade de 5/16" och 3/8" som brukar rekommenderas här på forumet. Jag har nu mätt de omärkta vantskruvar som kom med båten och deras gänga är visst 5/16" och 3/8", de är bara dels lite längre än en motsvarande Hasselfors och av någon anledning är riggbultarna lite grövre. De ...
- 06 feb 2021 12:16
Jag monterade av och mätte förstaget till 832cm och beställde ett nytt utan vantskruv på 835cm. Sen får jag nog ha en 5cm toggle redo vid mastkranen för topp och undervantens vantskruvar byts från en storlek större till normalstora i och med bytet till danska röstjärn som bara rymmer 8mm bult. Vad j...
- 05 feb 2021 09:03
Min rigg har Furlex-rulle och profil som jag tänkt montera av till fördel för vanligt förstag. Längden på nuvarande arrangemang har varit bra så det är väl egentligen bara att mäta och beställa ett lika långt misstänker jag. Dock funderar jag på det här med vantskruvens vara eller icke vara på först...
- 22 jan 2021 15:05
- Tråd: Snygga till Luckgarage
- Visningar: 1866
Re: Snygga till Luckgarage
Jag gjorde något liknande häromåret. Det är dokumenterat i Renovering av InFinit . Lucka och garage är på slutet i tråden . Jag tror du behöver glasfiber och polyester för att plasta igen de stora hålen och de brustna kanterna. Sedan behöver du gelcoat för att åtgärda småskador och för de ställen d...