Sökningen fann 137 träffar
- 28 sep 2024 18:08
- Kategori: Skrov
- Tråd: Skada på båt som vält på land
- Svar: 9
- Visningar: 649
Re: Skada på båt som vält på land
Är det ett hårt material i skarven? Jag tycker det ser ut som att man målat topcoat över den mjuka fogen som normalt finns i skarven. Man ser penseldrag på sidan av däcket som ser ut att också täcka skarven. I såna fall skulle jag inte oroa mig över den här sprickan.
- 23 sep 2024 11:01
- Tråd: Skada på båt som vält på land
- Svar: 9
- Visningar: 649
Re: Skada på båt som vält på land
Har du några bilder på skadorna?
Allt går att laga men det kan ta många arbetstimmar i anspråk, lite beroende på hur det ser ut.
Allt går att laga men det kan ta många arbetstimmar i anspråk, lite beroende på hur det ser ut.
- 23 aug 2024 11:40
- Kategori: El
- Tråd: Original kojlampa
- Svar: 17
- Visningar: 18331
Re: Original kojlampa
Eftersom det är en så försvinnande liten ström som krävs för att driva dessa LED-lampor så kan du nog fuska lite hur som helst, det krävs bara minimal kontakt. Spontant tänker jag att du kanske kan linda en tunn ståltråd eller annan bit tunn metall runt brytarens arm där den har sin anläggningsyta m...
- 19 aug 2024 12:21
- Kategori: Beslag
- Tråd: Undervant delvis av
- Svar: 2
- Visningar: 938
Re: Undervant delvis av
Jag hade bytt båda undervanten innan jag seglade med båten igen. Det tar inte många minuter att tillverka nya vant så ring och prata med en riggverkstad så hjälper de dig säkert skyndsamt. Har du ingen i närheten kan de skicka vanten med posten. Jag hade börjat med att montera av vanten och mätt upp...
- 26 sep 2023 14:34
- Kategori: Rigg
- Tråd: Nötning förstag
- Svar: 10
- Visningar: 6606
Re: Nötning förstag
Jag har ganska nyligen köpt förstag på Hjertmans och toppvant på Benns på distans utan problem.
Ring eller maila på förhand bara så att de får förklara exakt hur du ska mäta. Vissa kör fingerkroksmått, andra totallängd osv. Sedan är det bara att mäta ditt nuvarande och lägga en order.
Ring eller maila på förhand bara så att de får förklara exakt hur du ska mäta. Vissa kör fingerkroksmått, andra totallängd osv. Sedan är det bara att mäta ditt nuvarande och lägga en order.
- 17 sep 2023 07:13
- Tråd: Installera mantåg och pulpet
- Svar: 3
- Visningar: 2374
Re: Installera mantåg och pulpet
Det verkar ganska vanligt att IF:ar som inte har mantåg ändå har mantågsfötter. Så det är inte säkert att du kommer behöva montera sådana. På min båt verkar det dock aldrig ha monterats några mantågsfötter, det finns inga hål eller lagningar i däck. Ifall fötter behöver monteras behöver du ta ner ta...
- 12 jul 2023 21:25
- Tråd: Förlucka - tätningslist
- Svar: 32
- Visningar: 38866
Re: Förlucka - tätningslist
Brickorna togs bort vid montering av 18mm listen, då behövdes de inte längre.
- 12 jul 2023 20:37
- Tråd: Förlucka - tätningslist
- Svar: 32
- Visningar: 38866
Re: Förlucka - tätningslist
Jag minns inte exakt vad jag använde för brickor men den 18mm list jag köpte istället har fungerat utmärkt i tre år nu.
- 07 jul 2023 10:35
- Tråd: Hempels epoxi gentemot Lefants?
- Svar: 39
- Visningar: 61158
Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?
Det blev helt OK! Det finns ojämnheter efter slipningen så ska det bli lika jämnt och fint som det var innan jobbet får jag gå ett varv med spackel och långkloss. Båten är inte klasskonform tyvärr, det finns ett par modifikationer i inredning och skrovsida som behöver återställas. Det sker nog först...
- 07 jul 2023 09:38
- Kategori: El
- Tråd: Installation av solpanel
- Svar: 78
- Visningar: 108969
Re: Installation av solpanel
Undra om den lilla Sunbeam-panelen har någon svaghet i konstruktionen för nu har även min säckat ihop efter bara ett års användning. Den ger inte mer än 15v/2w i år, i direkt solsken mitt på dagen, med laster igång så att inte batteriets motstånd blir en flaskhals. Kabeldragningen till regulatorn är...
- 27 jun 2023 22:46
Det kommer att bli bra! Jag var så trött på att underhålla vattenlinje att jag tog bort den och helt enkelt målade epoxi och bottenfärg till den vita vattenlinjens ovankant. Det är inte lika snyggt, men det är enklare vid vårrustningen. Det fick bli så till slut! Jag hade en set-back i tidsplanen i...
- 01 jun 2023 23:53
Det går sakta framåt men nu känns det som att det är ganska tillfredsställande moment resten av biten. Jag valde till sist lösningsmedelsfri West System med deras 422 barrier additive. Fyra lager är målade på bilden. Första lagret utan tillsats mot det bara laminatet. Sedan spacklade jag små blåshål...
- 15 maj 2023 00:20
- Tråd: Tappat storfallet. Hur får man igenom ett nytt?
- Svar: 5
- Visningar: 2182
Re: Tappat storfallet. Hur får man igenom ett nytt?
Är inne på att man vill ha typ en vajer så man kan trycka på lite? Jag tömmer masten på alla fall på hösten då det varje vinter är några som får fallen stulna i mastskjulet i min båtklubb. På våren gör jag som du är inne på - jag använder akterstaget och tejp för att skjuta eller dra tampar i mastr...
- 22 mar 2023 22:09
- Kategori: Beslag
- Tråd: Stopp till storskotstravare
- Visningar: 9166
Re: Stopp till storskotstravare
Jag monterade råttor i sargen enligt nedan för ett par år sedan och i min båt var det bara att sträcka in en arm via stuven och montera båtbrickor och låsmuttrar på insidan.
- 19 mar 2023 19:05
- Tråd: Splits eller knop?
- Visningar: 3730
Re: Splits eller knop?
En nackdel med att splitsa är att fallet blir tjockt och stelt över den sträcka där kärnan är begravd. Jag gjorde först en splits när jag köpte nytt Dyneema-fall men fann att det inte funkade bra med trissan i masttoppen, så jag skar av splitsen och kör med en s.k. fallknop istället.