Sökningen fann 11 träffar
- 12 maj 2020 13:12
- Kategori: Motor
- Tråd: Förgasarproblem & tömning av fast tank
- Svar: 4
- Visningar: 9519
Re: Förgasarproblem & tömning av fast tank
Kolla ebay eller amazon, tror att min parsun f5bm är kompatibel med Yamaha 67D-14301-03.
Kollade lite snabbt och hittade nedan, är inte säker att någon av dessa passar dock:
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... 3&_sacat=0
Kollade lite snabbt och hittade nedan, är inte säker att någon av dessa passar dock:
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... 3&_sacat=0
- 12 maj 2020 09:40
Re: Förgasarproblem & tömning av fast tank
Hej Tack för tipsen kring bensinen, ska fixa en hävert och dränera som du skriver. Jag tankar med 98 oktan och bensinen är så ny som den kan bli. Då detta är min första säsong så försummade jag vinterförvaringen tyvärr och det låg kvar gammal bensin i förgasaren. Problemet med motorn är att den är s...
- 11 maj 2020 20:23
Förgasarproblem & tömning av fast tank
Hej alla Jag har insett att jag måste serva min förgasare, dock är jag lite fundersam kring de olika förgasarrengöringssprayer som finns på marknaden. Det finns CRC för 120 kr, eller bromsrengöring på Biltema för 39 kr. I och med att det främst ska användas som rengöring så undrar jag vad ni har för...
- 28 apr 2020 15:48
- Kategori: Beslag
- Tråd: service av lewmar vinsch 8
- Svar: 9
- Visningar: 15467
Re: service av lewmar vinsch 8
Håller med att de underdragna Andersen är överlägset bäst på vår båt, har två Lewmar på sargen också där förra ägaren var mer än givmild med fettet, så det tog ett bra tag att få rent med diverse tandborstar och lacknafta. Dock får någon med kunskap gärna förklara var tusan man monterar av vinschen ...
- 24 apr 2020 12:57
- Tråd: Parsun F5BM 5HP - oljebyte
- Svar: 1
- Visningar: 4906
Parsun F5BM 5HP - oljebyte
Hej Jag har en Parsun 5HP 4takt som följde med båten när jag köpte den. Är det någon i gruppen som vet var dräneringshålet för motoroljan sitter? När jag googlar på modellen ser det ut som om hålet ska vara uppe vid motorn, men det finns inget sådant hål när jag kollar. Om någon har en bild så hade ...
- 06 apr 2020 14:56
- Kategori: El
- Tråd: Hjälp med elinstallation
- Svar: 6
- Visningar: 10253
Re: Hjälp med elinstallation
Tack för er input, jag ska vid tillfälle fördjupa mig lite i ämnet och se vad som passar för oss, kommer i dagsläget enbart segla i dagsljus och kommer ev vänta tills nästa säsong att fixa elen om det är mycket arbete.
- 31 mar 2020 10:55
- Kategori: El
- Tråd: Hjälp med elinstallation
- Svar: 6
- Visningar: 10253
Hjälp med elinstallation
Hej I vår IF som köptes förra året kom det med 2 st batteier och en djungel med elkablar dragna kors och tvärs i hela båten. Enligt säljaren hade förra ägaren varit lite eltokig och gjort egna lösningar. Trots detta är elen till lanternorna avkapade vid mastfoten och som lekman kommer jag inte röra ...
- 13 feb 2020 09:39
- Tråd: Avlägsna skorskotsbalk
- Svar: 28
- Visningar: 33636
Re: Avlägsna skorskotsbalk
En kort uppdatering från min sida, att använda domkraft var ett väldigt lyckat knep att lätt få bort balken om den sitter fast hårt. Vi köpte den billigaste hydrauliska domkraften på biltema, 15-225, och sågade till en bottenplatta plus en regel som användes som mellanlager mot balken. Den lossnade ...
- 29 jan 2020 14:13
Tack alla för bra input! Jag kommer testa med en liten domkraft och se om den ger med sig. Återkommer med resultat.
- 28 jan 2020 13:48
Menar du att du använder dig av en domkraft när du lossar balken? Att använda våld med hammare skulle jag nog inte föredra, har vid tillfälle när balken suttit fast använt en lämplig träregel som anlägges under balken med en träkloss i lämplig höjd som står mot sittbrunnsdurken, anlägget mot durken ...
- 14 jan 2020 18:03
Avlägsna skorskotsbalk
Hej gruppen Jag har köpt en IF från 1970 i höstas och håller just nu på med lite pyssel med båten. Jag undrar om det är nödvändigt att montera av storskotsbalken, eller om den håller sig om den sitter kvar. Ska sägas att den ser ganska sliten ut så jag tror jag vill ta bort den och lacka om. Jag har...