Sökningen fann 6 träffar

av Ingjerd
11 maj 2020 09:35
Kategori: Annat
Tråd: M26 Feste til bordben i salong
Svar: 2
Visningar: 9154

Re: M26 Feste til bordben i salong

Hei!

Takk for svar! Inntil videre ønsker jeg å bruke de bordbenene jeg har, selv om jeg er enig i at det antageligvis er en bedre løsning.

Ingjerd
av Ingjerd
10 maj 2020 16:22
Kategori: Annat
Tråd: M26 Feste til bordben i salong
Svar: 2
Visningar: 9154

M26 Feste til bordben i salong

Hei! Jeg har en M26 og har bord med to aluminiumsben med «plastskruer» som skrues i fester i dørken i salongen eller i cockpiten. I min båt har en tidligere eier lagt teak på dørken og festene manglet. Jeg har fått tak i nye fester og må borre opp nye hull for å forsenke dem i dørken. Den fremste dør ...
av Ingjerd
17 sep 2019 10:37
Kategori: Rigg
Tråd: Marieholm 26 - längd på förstag
Svar: 12
Visningar: 27339

Re: Marieholm 26 - längd på förstag

Jag förstod dig rätt, men jag tänkte nog på en annan frågeställning när jag skrev i morse. Jag har också ett bekymmer i förhållande till masteböjen. Den är kanske ca 6 cm. Jag vet att jag kan åtgärda detta genom att sätta undervanten hårdare, men då måste jag sätta dom rätt så hårt. Jag har inte våga ...
av Ingjerd
16 sep 2019 20:20

Hej!

Tack så mycket för svar och åsikter!

Mitt storsegel er uruselt och jämfört med vad Maja skriver är det möjligt att jag har satt riggen för hårt.

Jag får nu troligen tak på ett bättre storsegel och skall kolla riggspänningen igen och se hur det bliver då.

Återkommer när jag har kollat det.
av Ingjerd
11 sep 2019 08:56

Hej! Tack för svar! Jag har tidigare mätt hållningen. Det är inte så enkelt, men jag tror lutningen är ca 40-45. Jag har lyckats få måtten på förstaget från en segelmakare - 8,40-8,45. Jag mätte det i går. Det är häller inte helt enkelt med masten uppe, men jag tror det är ca 8,40 ned till riggbolten ...
av Ingjerd
10 sep 2019 11:50

Marieholm 26 - längd på förstag

Hej! Jag har i år köpt en Marieholm 26. Jag tycker att masten lutar för mycket bakåt och jag tycker också att den er litet för mycket logirig. Jag är rätt säker på att båten tidligare har haft rullfock og funderar på om det kanske är satt dit en för lång sträckfisk när det blev demonterad. Är det någ ...