Sökningen fann 18 träffar
- 07 jul 2022 09:35
- Kategori: Lyft
- Tråd: Längd på stöttor (800mm-1210mm)
- Svar: 1
- Visningar: 6866
Re: Längd på stöttor (800mm-1210mm)
Jag använder Tyresöstöttan SBS3 vilket fungerar bra.
- 27 apr 2022 21:07
- Kategori: Skrov
- Tråd: Självlänsar
- Svar: 142
- Visningar: 165317
Re: Självlänsar
Nu är nya ventiler från Trudesign monterade. Slangarna var lite utmanande att få på men det gick.
Mina gamla ventiler såg fina ut på utsidan men när jag fått av dom vred jag lite hårdare på axeln vilken då gick sönder och jag kunde inte öppna dom igen. Känns skönt att ha bytt.
Mina gamla ventiler såg fina ut på utsidan men när jag fått av dom vred jag lite hårdare på axeln vilken då gick sönder och jag kunde inte öppna dom igen. Känns skönt att ha bytt.
- 27 apr 2022 19:34
- Kategori: Rigg
- Tråd: Shroud attachment fitting
- Svar: 2
- Visningar: 1679
Re: Shroud attachment fitting
Hi, I think Seacamper uses Wichard #6495.
https://marine.wichard.com/en/stainless ... /part-6495.
https://marine.wichard.com/en/stainless ... /part-6495.
- 23 mar 2022 16:50
- Kategori: Roder
- Tråd: Service av roderbeslag, korroderade skruvar
- Svar: 76
- Visningar: 93488
Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar
När man byter pinnbultar, är det bara att skruva fast nya eller ska man använda någon tätning eller gänglåsning?
Hur har ni som har bytt gjort?
Hur har ni som har bytt gjort?
- 07 mar 2022 17:56
- Tråd: Självlänsventil Guidi Alex non stick full flow valve
- Svar: 17
- Visningar: 9225
Re: Självlänsventil Guidi Alex non stick full flow valve
Ser mycket bra ut!
Använder du lite sikaflex i kopplingen mot sittbrunnen?
Använder du lite sikaflex i kopplingen mot sittbrunnen?
- 06 nov 2021 15:44
Jag tror det lutar åt trudesign för mig också om jag efter att ha mätt kommer fram till att de får plats. Det finns ett alternativ till vred som heter t-handle som är kortare. Om man använder det vanliga kanske man får placera dom så att öppnar/stänger i riktning för/akterut. Slipper man att det kan...
- 04 nov 2021 15:49
Spännande!
Varifrån beställde du Johan?
Det gäller ju att man kan skruva på ventilen på genomföringen. Guidi 2260 blir ju bredare än en kulventil med det stora blåa vredet.
Varifrån beställde du Johan?
Det gäller ju att man kan skruva på ventilen på genomföringen. Guidi 2260 blir ju bredare än en kulventil med det stora blåa vredet.
- 04 nov 2021 09:44
Jag har också tänkt att se över självlänsarna till våren. Ska se om jag kan öppna upp och inspektera men sannolikt blir det ett byte av allt. Jag har tittat en del på Trudesign men Guidi 2260 verkar ju helt klart vara ett bra alternativ. Andreas, har du provat hur det blir att få plats med genomföri...
- 01 nov 2021 12:31
- Tråd: Röstjärn toppvant
- Svar: 4
- Visningar: 4236
Re: Röstjärn toppvant
Har läst i någon tråd här på forumet att det är denna bult som används i de nytillverkade seacamper båtarna. Borde kanske dubbelkolla detta. Böjningen av min skadade bult är inte stor men den behöver ändå bytas.
- 30 okt 2021 19:30
- Tråd: Röstjärn toppvant
- Svar: 4
- Visningar: 4236
Röstjärn toppvant
Fastnade med toppvantents röstjärn i en y-bom så att den böjdes och plasten kring sprack som bilden visar. Hur lagar man detta? Det var inga problem att montera bort röstjärnet som hade böjts i övre delen. Funderar på om man kan slipa bort det skadade, fylla med epoxi, borra ett nytt hål och montera...
- 22 jul 2021 18:38
- Kategori: Lyft
- Tråd: Centrumlyft
- Svar: 57
- Visningar: 86615
Re: Centrumlyft
Jag lyfte med ett 3 m rundsling som jag fäster i en schackel i öglan. Sedan beställde jag en 8,6 m bandstropp som jag satte framåt som på bilden i setet från seacamper. Ville slippa att belasta röstjärnen. Tyvärr verkar 8,6 m vara lite för långt, närmre 8,4 är nog bättre.
- 18 apr 2021 08:47
- Tråd: Läckage vid sjösättning
- Svar: 8
- Visningar: 8828
Re: Läckage vid sjösättning
Tack för all hjälp!
Har bestämt mig för att använda West System epoxi. Imponerande hur bra instruktioner de har på sin hemsida.
Har bestämt mig för att använda West System epoxi. Imponerande hur bra instruktioner de har på sin hemsida.
- 15 apr 2021 19:39
Ok,
Någon i hamnen föreslog att spackla hålen och sedan laminera ett antal lager från båda håll med epoxi. Är det rätt väg att gå eller ska det endast lamineras?
Är biltemas produkter något att ha eller ska man välja annat?
Någon i hamnen föreslog att spackla hålen och sedan laminera ett antal lager från båda håll med epoxi. Är det rätt väg att gå eller ska det endast lamineras?
Är biltemas produkter något att ha eller ska man välja annat?
- 12 apr 2021 18:01
Tack för ditt svar maja,
Nästa möjlighet till sjösättning är 8/5 och jag hade hoppats att jag kunde göra en riktig laminering av hålet innan det. Hur skulle ni ha lagat det? Vilka produkter skulle ni använt?
Nästa möjlighet till sjösättning är 8/5 och jag hade hoppats att jag kunde göra en riktig laminering av hålet innan det. Hur skulle ni ha lagat det? Vilka produkter skulle ni använt?
- 10 apr 2021 20:34
Läckage vid sjösättning
Hej,
Vid sjösättning idag uppdagades att hål efter en gammal logg inte var ordentligt lagat av en tidigare ägare. Vatten trängde in och båten fick åka upp på land igen. Hur hade ni lagat hålen på bilden? Båten är målad med VC17.
Bästa hälsningar
Tobias
Vid sjösättning idag uppdagades att hål efter en gammal logg inte var ordentligt lagat av en tidigare ägare. Vatten trängde in och båten fick åka upp på land igen. Hur hade ni lagat hålen på bilden? Båten är målad med VC17.
Bästa hälsningar
Tobias