Sökningen fann 6 träffar

av IF-2332
16 sep 2022 13:00
Kategori: Skrov
Tråd: HJälp med att spåra läcka
Svar: 11
Visningar: 3605

Re: HJälp med att spåra läcka

Jag hade problem med små mängder vatten i styrbords stuvfack i förpiken. Efter att ha kontrollerat alla misstänkta platser i en övrigt torr båt genom att spola lite med vattenslangen på olika ställen hittade jag felet. När vattnet fick rinna fick rinna precis på styrbords gångjärn bildades en liten ...
av IF-2332
09 feb 2020 13:29
Kategori: Beslag
Tråd: Avlägsna skorskotsbalk
Svar: 28
Visningar: 34889

Re: Avlägsna skorskotsbalk

Teak är ett fantastiskt material. Min skotbalk (antagligen originalet fr 1976) höll för turen från Malmö till Norrtälje, trots att skicket visade sig vara allt annat än bra, när jag ett år senare skulle lossa den. Bara murket trä och sönderrostade bultar. Det går inte att se det verkliga skicket på ...
av IF-2332
01 sep 2019 12:29
Kategori: Skrov
Tråd: Vilka tätningsmedel finns det för skrov/däck-skarven?
Svar: 23
Visningar: 39983

Re: Vilka tätningsmedel finns det för skrov/däck-skarven?

Har fått lära mig att den enda UV-beständiga sikaflexen heter 295. Den får man inte beställa som privatperson men man kan kanske få tag på den på ett varv som gör plastarbeten.
av IF-2332
30 aug 2019 17:14
Kategori: El
Tråd: Raymarine Autopilot i IF
Svar: 8
Visningar: 21870

Re: Raymarine Autopilot i IF

Hej! Har installerat en Raymarine Tillerlock till min IF. Fästet är bakom knapen på babord. Det som överraskade mig var att man, för att gps-armen ska fungera korrekt behöver en låsande bult/sprint i rodret för att säkra höjden på kulten. Att pilla dit den där bulten under (lutande och gungig) gång ...
av IF-2332
04 jul 2019 19:30
Kategori: Skrov
Tråd: Om ”vit” gelcoat
Svar: 0
Visningar: 4287

Om ”vit” gelcoat

Renovering pågår av min IF-2332 från 1976. Hål efter demonterade beslag och mantågsfötter har plastats igen. Nu ska lagningarna färgas in i den gamla ”vita” däcksfärgen. Utan dagsljusmätare är färgen nästan lite rosa med bruna inslag( :shock: ) men med en dagsljusmätarens bryts kulören rätt. Det här...
av IF-2332
14 maj 2019 14:24
Kategori: Beslag
Tråd: Skotskenors längd och placering
Svar: 2
Visningar: 8399

Skotskenors längd och placering

Har inte en dag ångrat mitt köp av IF. Däremot har jag som väntat en del renoveringar och förbättringar att göra på min båt som är från 1976. Har läst mycket på IF-forumet och det är ovärderligt. Nu har jag ett par frågor som jag inte riktigt hittat svaret på än även om det "nära". Min för...