Sökningen fann 10 träffar
- tis 01 sep 2020 07:49
- Kategori: Skrov
- Tråd: Förlucka - tätningslist
- Svar: 18
- Visningar: 12431
Re: Förlucka - tätningslist
Japp! Jag har länge undrat exakt vilken modell som passar. Så tack för infon. 3m svampgummi beställt!Ifall någon undrar var listen finns 2020 så köpte jag 'Svampgummisnöre 20mm' på profillagret, ca 230kr inkl frakt för 3 meter.
Andreas
- fre 05 jun 2020 11:22
- Tråd: Montera bort innertak
- Svar: 4
- Visningar: 1999
Re: Montera bort innertak
Tack Jim!
Det är också bra att käna till. Det ska nog till mycket innan jag försöker få ut taket ur ruffen helt.
Andreas
Det är också bra att käna till. Det ska nog till mycket innan jag försöker få ut taket ur ruffen helt.
Andreas
- sön 31 maj 2020 19:29
Re: Montera bort innertak
Tack för svar Johan! Även "pärlsponten" är ju gjord av ganska tunn masonit, så det borde gå att göra på samma sätt som med ditt tak. Men för mitt ändamål räcker nog i så fall att försöka sträcka in armarna under taket som du föreslår. Om inte annat får väl det sätta gränsen för vilka besla...
- lör 30 maj 2020 11:30
Montera bort innertak
Hej, Jag funderar på att täta några skruvhål på rufftaket, och kanske montera på några avlastare och ledare för att kunna få t.ex kick och uthal ner till sittbrunnen. För att kunna göra det ordentligt behöver jag komma åt rufftakets insida. Jag har ett gammalt innertak, det som liknar pärlspont, som...
Re: Bomtält
Jag gav mig på att sy ett bomtält, enligt den ritning som finns på medlemssidan. Jag tycker det blev toppen.
Jag gjorde tältet 10cm högre än vad ritningen angav, och satte in betydligt större fönster.
Jag gjorde tältet 10cm högre än vad ritningen angav, och satte in betydligt större fönster.
- sön 02 feb 2020 23:47
- Kategori: Annat
- Tråd: Enkel tillbyggnad för pentryt
- Svar: 2
- Visningar: 3019
Enkel tillbyggnad för pentryt
Här kommer en närmare beskrivning av en lösning för rinnande vatten, förvaring och arbetsyta i pentryt som jag och min sambo snickrade ihop förra vintern. För den som tycker att orginalpentryt är lite snålt tilltaget finns det visserligen ritningar på andra lösningar att hitta här på hemsidan. Det h...
- lör 18 jan 2020 20:23
- Kategori: Tursegling
- Tråd: Osäsong
- Svar: 7
- Visningar: 4524
Re: Osäsong
Hej! Ja, nu är det osäsong igen, så det passar väl att ta upp den här tråden igen. Tack för tips och råd sedan senast. Vi fick gjort det mesta på att göra listan, och fick en väldigt fin IF och 4 hela veckor i Stockholms skärgård. Förutom att skryta lite om mysfaktorn som uppstod i ruffen efter reno...
- tor 03 jan 2019 11:38
- Kategori: Annat
- Tråd: IF-design och historia
- Svar: 10
- Visningar: 3866
Re: IF-design och historia
I samband med att Sjöhistoriska förvärvade IF-1, gjordes en del insamling av material. Bland annat denna intervju med Sture Sundén (Tords son). https://dms-cf-03.dimu.org/file/0331wxfbTaDj?filename=398.pdf Det finns för övrigt mycket spännande hitta på digitaltmuseum.se https://digitaltmuseum.se/sea...
- fre 21 dec 2018 15:09
- Tråd: Självlänsar
- Svar: 107
- Visningar: 65542
Re: Självlänsar
Ett litet tips: Självlänsventilerna på vår IF har blivit utbytta mot kulventiler. För att kunna stänga ventilerna utan att behöva krypa in i utrymmet, om något skulle gå sönder, knöt förra ägaren helt enkelt ett rep på ventilens hävarm. Repet är sedan draget snett nedåt, föröver, för att få rätta vr...
- ons 19 dec 2018 12:03
- Kategori: Tursegling
- Tråd: Osäsong
- Svar: 7
- Visningar: 4524
Re: Osäsong
https://raw.githubusercontent.com/andreasnovotny/randomfiles/master/ingrid1.png Här har vi Ingrid (SWE-259) som fyller 50 år nästa sommar. Att-göra listan blev ganska lång, även om det mesta är av rent estetisk karraktär. Som nyblivna seglare är vår ambition är att ha en riktigt trevlig semesterbåt...