Sökningen fann 269 träffar
- 22 mar 2023 19:56
- Kategori: Rigg
- Tråd: Splits eller knop?
- Svar: 10
- Visningar: 283
Re: Splits eller knop?
Javisst det går bra med en pålstek, kanske inte den knopen man tänker för detta ändamålet, säkrat med bänsling som du visar är det en säker knop.
Man behöver en känsla att det blir säkert utfört.
L-Å Andersson
Man behöver en känsla att det blir säkert utfört.
L-Å Andersson
- 22 mar 2023 17:23
- Tråd: Splits eller knop?
- Svar: 10
- Visningar: 283
Re: Splits eller knop?
Roade mig att göra 2 varianter på knopar som kan visa vad som är en del i frågan. Den övre är dubbelt halvslag, nedre är en fallknop. Öglan är i båda fallen glidande som snör åt sig när den med kraft draråt sig, lämpligt är då att därmed göra en bänsling som ger en bra säkring. Ge gärna synpunkter p...
- 22 feb 2023 22:10
- Kategori: Beslag
- Tråd: Luckgarage utan förstärkningar!
- Svar: 53
- Visningar: 53657
Re: Luckgarage utan förstärkningar!
Tack för din uppskattning, av mitt arrangemang och de trimlinor som lagts innanför sargen för sprayhooden. Fallen för fock och storen är även framdragna till var sin sida om ruff luckan. Lade in bilden eftersom det tidigare i Tråden kom fram synpunkter att behöva komma åt trimm när sprayhood är satt...
- 21 feb 2023 21:05
Intressant att du Andreas delade mitt inlägg ang. insatsgänga. I bilden är det tre typer av insatser, nr1 , är självgängande i galvad stål, 2 och 3 är rostfri och mässing. Om man söker på " insatsgänga rostfri " hittar man olika typer som är användbara, om man känner att det är ett lämplig...
- 17 feb 2023 10:30
En fråga från SebEzp 12-2 . "Tankar apropå infästning till trimbräda. Har en if från 74, men längsgåendeförstärkningar på luckgarage.". Ett alternativ är att montera insatsgängor i de längsgående förstärkningarna och fästa trimplattan med gängad skruv ex. M5, det är något jag har på min IF...
- 11 dec 2022 22:37
- Tråd: Vinterpyssel: glidlister till bomtravare
- Svar: 7
- Visningar: 1095
Re: Vinterpyssel
Har inte kommit på vad det skall användas till. Blir fundersam på hur du lyckats bearbeta dessa delar med det enkla fräsbordet, att fräsa spåren går nog bra när det är en större skiva att hantera. När det sedan skall fräsas bort material i de nu mindre delarna och då mellan de i ändarna framtagna kr...
- 25 okt 2022 20:51
- Kategori: Common
- Tråd: drawing hings
- Svar: 8
- Visningar: 7025
Re: drawing hings
L Å Andersson
- 08 okt 2022 23:02
- Kategori: Skrov
- Tråd: färgkod 301 (orange)
- Svar: 5
- Visningar: 901
Re: färgkod 301 (orange)
Ett utdrag från en färgcod lista som Watski har.
L-Å Andersson
L-Å Andersson
- 11 sep 2022 15:18
- Tråd: HJälp med att spåra läcka
- Svar: 11
- Visningar: 2072
Re: HJälp med att spåra läcka
Min IF läcker in vatten från däcket midskepps (tror jag) men jag kan inte komma på varifrån det kommer. Jag har plockat bort mantågsbeslag och linförare för rullgenuan och trodde att jag tätat men icke hjälpte det. Vattnet kommer fram på två ställen. Dels i stuvfacket under styrbords brits, närmast...
- 12 jun 2022 21:42
- Tråd: Vågar jag segla på denna skadade mastfot?
- Svar: 6
- Visningar: 2299
Re: Vågar jag segla på denna skadade mastfot?
När man tittar lite nogrannare på bilderna verkar det som den förre ägaren har sågar bort den yttre delen ned mot halva hålen som är i aktra delen av mastfoten, eftersom det är lika mycket material borttaget på båda vingarn och ser ut att jämnats till med fil. Därav ser det inte ut som brott vilket ...
- 12 jun 2022 12:31
- Tråd: Vågar jag segla på denna skadade mastfot?
- Svar: 6
- Visningar: 2299
Re: Saknar denna mastfot en del?
Mastfot till Proctor mast vilket är till den typ av mast du visar i bilderna.
LÅ Andersson
LÅ Andersson
- 08 jun 2022 18:14
- Kategori: Allmänt
- Tråd: Hittade en kultig klisterdekal
- Svar: 2
- Visningar: 2531
Re: Hittade en kultig klisterdekal
Har en dekal på min verktygslåda i båten som är några år gammal.
L-Å Andersson
L-Å Andersson
- 06 jun 2022 16:27
- Tråd: Byte av storfall
- Svar: 26
- Visningar: 31067
Re: Byte av storfall
Om det är så att topptrissan är anpassad för wire är det bra förvissa sig om det.
Det måste vara bättre att ett tågvirkes fall ligger mot botten av trissan än nöts mot sidorna i ett för trångt linhjul (trissan), som jag ser det.
LÅ Andersson
Det måste vara bättre att ett tågvirkes fall ligger mot botten av trissan än nöts mot sidorna i ett för trångt linhjul (trissan), som jag ser det.
LÅ Andersson
- 06 jun 2022 09:18
- Tråd: Byte av storfall
- Svar: 26
- Visningar: 31067
Re: Byte av storfall
Du har nu ett storfall med wire och halände sannolikt av polyester, vilket även min IF hade som har Proctormast fr. -73, i ditt fall är det en mast fr. -69 som är en tidigare typ vilket jag inte varit i kontakt med. Genom topptrissan går endast Wiren igenom och skarvningen till haländen ligger norma...
- 24 maj 2022 08:10
- Tråd: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning
- Svar: 67
- Visningar: 22693
Re: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning
Snyggt resultat efter mycket vedermödor.
LÅ Andersson
LÅ Andersson