Sökningen fann 114 träffar

av Jim
13 apr 2024 13:11
Kategori: Anslag
Tråd: 2024 har startat
Svar: 4
Visningar: 3472

Re: 2024 har startat

Det fanns tyvärr inga krantider nästa helg så min gula IF, 1842, får nog vänta några dagar till innan hon är i sjön. Passa på att njut av årets tids seglingar.
av Jim
13 apr 2024 13:03
Kategori: Skrov
Tråd: Sjösätta mitt i pågående renovering?
Svar: 5
Visningar: 2460

Re: Sjösätta mitt i pågående renovering?

Jag hade mer eller mindre all inredning ute under en säsong och därefter en säsong där bara förpiken var monterad vid båtlyft.
Det är inga problem så länge de inplastade skotten är kvar.
av Jim
27 aug 2023 15:18
Kategori: Teknik
Tråd: Vintersegling
Svar: 2
Visningar: 1046

Re: Vintersegling

Här i Limhamn är det alltid 3-4 IF:ar som ligger i på vintern. Sen har vi ju nästan aldrig is i hamnen. Som du skriver så är bottengenomföringen den största risken. Med en termostatstyrd elvärmare borde du kunna minimera risken. Ett annat problem på vintern, oavsett om båten ligger i sjön eller på la ...
av Jim
16 maj 2023 08:37
Kategori: Rigg
Tråd: Allmänt om riggen
Svar: 18
Visningar: 15226

Re: Almmänt om riggen

Om dina undervant är gamla så kan det ju vara dags att byta dem. Få då tillverkat dem lite kortare. Jag har dålig koll på vad wire kostar idag men då slipper du byta vantskruv. Ändstyckena kostar runt 200 kronor styck inklusive pressning.
av Jim
16 maj 2023 06:30
Tråd: Allmänt om riggen
Svar: 18
Visningar: 15226

Re: Almmänt om riggen

Det finns ett par bra trimguider på hemsidan, se knappen uppe till vänster under länken ”Båt”. Masten skall ha en grundlutning och en liten grundböj (runt 20 mm) när akterstaget inte är ansatt.
Maja har skrivit några inlägg om detta här på forumet om jag inte minns fel, se även längre upp i tråden.
av Jim
15 maj 2023 19:00
Tråd: Slang till självläns
Svar: 8
Visningar: 2161

Re: Slang till självläns

Jag skulle rekommendera dig att ha lite koll på Clas Ohlsons avtappningsslang. Det har varit en hel del problem med den slangen som blivit spröd efter några år, kolla lite på andra svenska båtforum. Den spiralarmerade slangen jag hade var betydligt grövre i slangväggen än Clas Ohlsons slang och den s ...
av Jim
15 maj 2023 13:24
Tråd: Tappat storfallet. Hur får man igenom ett nytt?
Visningar: 2252

Re: Tappat storfallet. Hur får man igenom ett nytt?

Som en parantes och ett litet tips att försvåra det för klåfingriga falltjuvar så brukar jag snurra mina fall runt masten, ömsom medurs ömsom moturs. De dyraste linorna (stor- och fockfallet) närmast masten och de lite billigare (lift och spinnakerfall) ytterst. Snurra rätt så tätt. Det blir genast s ...
av Jim
15 maj 2023 06:43
Tråd: Tappat storfallet. Hur får man igenom ett nytt?
Visningar: 2252

Re: Tappat storfallet. Hur får man igenom ett nytt?

Jag råkade ut för något liknande första året jag hade båten. Jag provade då med en sådan dragtråd som elektrikern har men en bit in i masten skruvade den sig och fastnade. Då plockade jag bort trissan till spinnakerfallet och kunde få ner dragtråden dit. Med in böjd ståltråd fiskade jag upp dragtråde ...
av Jim
14 maj 2023 09:12
Tråd: Slang till självläns
Svar: 8
Visningar: 2161

Re: Slang till självläns

Det bör vara en tex spiralarmerad- eller armeradslang. Valet beror nog mycket på vad som går att få plats med. Kurvradien är lite olika. Jag provade båda när jag bytte för någon månad sedan. Det slutade med den armerade slangen i pvc (med ingjutet nät). Sen föredrar jag personligen den armerade slang ...
av Jim
14 maj 2023 08:57
Tråd: Montering av ny logggivare
Svar: 3
Visningar: 1007

Re: Montering av ny logggivare

Det har säkert med någon form av friskrivning av ansvar att göra. Jag har själv en Nasagivare sedan ett par år och har inte haft några problem med läckage. Den är monterad enbart med marintätning och montageringen monterad mot skrovet, precis som på din bild. Man kan ju tänka sig att det blir ytterli ...
av Jim
23 mar 2023 08:24
Tråd: Splits eller knop?
Svar: 10
Visningar: 3920

Re: Splits eller knop?

Jag har själv samma lösning som Johan här ovan och det har fungerat alldeles utmärkt sedan jag bytte ut de gamla wirefallen på våren 2019. Så jag skulle inte vara rädd för att göra så.
av Jim
28 okt 2022 14:23
Tråd: Typ av fönster
Svar: 7
Visningar: 3156

Re: Typ av fönster

Det är din båt och du gör givetvis som du vill med den. Som jag ser det så har du två alternativ som förmodligen kostar ungefär lika mycket. Du kan låta skära ut nya plastrutor, i lämpligt material som passar i de gamla ramarna. Kan du få loss de gamla rutorna så kan man ju ha dem som mall. Alternati ...
av Jim
07 sep 2022 06:31
Tråd: HJälp med att spåra läcka
Svar: 11
Visningar: 4487

Re: HJälp med att spåra läcka

Peppar, peppar så verkar jag ha fått ordning på läckagen i vår båt. Det mesta kom in via skarven mellan däck och skrov. När jag tog bort den gamla fogen så var det rejält vått i skarven. Sen hade jag en rätt så irriterande läcka vid de två fönsterramarna på styrbordssida. Vattnet tog sig in via fönst ...
av Jim
01 sep 2022 06:36
Kategori: Segel
Tråd: Tips på segelmakare i Skåne
Visningar: 4301

Re: Tips på segelmakare i Skåne

Både Sydsegel och Gransegel lagar segel. Edman har slutat med sitt segelmakeri precis som du skriver. Ulf på Sydsegel har sytt min rullgenua till IF:en och Gransegel har sytt min stor. Sydsegel har även lagat min gamla genua. Segeltvätt kan jag inte riktigt tipsa dig om men jag tvättade själv ett gam ...
av Jim
14 aug 2022 14:01
Kategori: Annat
Tråd: Segelkapell
Svar: 16
Visningar: 8016

Re: Segelkapell

Jag tänkte att remmar och spännen undertill blir den luftigaste lösningen men den tanken fick jag äta upp. Dubbelvikt kapellväv och dubbelvikt webbing var inte kul att sy igenom och det tog mer tid att bråka med trådtrassel vid remmarna än att sy allt annat. Nästa gång (för det var faktiskt rätt kul ...