Sökningen fann 62 träffar
- ons 11 nov 2020 16:33
- Kategori: Skrov
- Tråd: Renovera rufflucka, fernissa eller lack?
- Svar: 9
- Visningar: 1648
Re: Renovera rufflucka, fernissa eller lack?
Skulle plywooden vara trasig eller gå sönder när du skrapar eller slipar den så kan man ändå rädda luckan. Jag var tvungen att göra det för plywoodens fanér hade redan spruckit när vi köpte båten. 36EF914D-02D3-40EA-8347-FE8C30D94D0E.jpeg Så då fick man laga skadorna och måla den skadade skivan istä...
- sön 05 jul 2020 06:38
- Kategori: Annat
- Tråd: Ny solcellsventilator
- Svar: 21
- Visningar: 13188
Re: Ny solcellsventilator
Hej igen, Tror ni att biltemas ventilator passar det befintliga hålet? Plasten till vår ventilator är gammal och sprucken. Vår kåpa ser exakt likadan ut som Biltemas. https://www.biltema.se/bat/vvs/ventilation/ventilatorer/ventilator-2000040481 Jag monterade precis en sådan för två veckor sedan. Ba...
- sön 28 jun 2020 13:59
- Kategori: Motor
- Tråd: Utombordare på Marieholm 26
- Svar: 8
- Visningar: 2276
Re: Utombordare på Marieholm 26
Jag har nu kontrollerat med några firmor och summer sannolika kostnader för at konvertera till utombordare: Urmontering och plugga propelleraxelgenomföring - 10000kr Förstärkning av akterspegel och montering av motorfäste - 8000 kr Motorfäste - 2000 kr Utombordsmotor tillkommer. Jag har inte helt k...
- tis 23 jun 2020 19:30
- Kategori: Kappsegling
- Tråd: AM och inte SM?
- Svar: 3
- Visningar: 1512
Re: AM och inte SM?
När vi nu blir snuvade på alla tävlingar p g a Covid-19 och den tänkta turseglingen inte heller kan genomföras, undrar jag om vi inte skulle hitta på något annat att göra istället. Så jag har fått en ide: kanske vi skulle segla AM istället för SM? AM=Alternativt Mästerskap. Det hela går ut på att s...
- tis 09 jun 2020 18:54
- Kategori: El
- Tråd: Installation av solpanel
- Svar: 50
- Visningar: 24315
Re: Installation av solpanel
Men du har ju haft det någon säsong nu så det är förmodligen inget problem
Jag gjorde i princip likadant. Ordentliga pressade kabelskarvar och krympslang om var och en av kablarna och sedan en ytterligare utanpå alltihopa.

Jag gjorde i princip likadant. Ordentliga pressade kabelskarvar och krympslang om var och en av kablarna och sedan en ytterligare utanpå alltihopa.
- tis 09 jun 2020 16:33
- Kategori: El
- Tråd: Installation av solpanel
- Svar: 50
- Visningar: 24315
Re: Installation av solpanel
Jag misstänker att du var tvungen att skarva kablarna någonstans. Det stämmer att det måste vara slack i kabeln nog för att öppna luckorna. Jag placerade kablarna i den förliga delen av öppningen. De sitter då lite ivägen och jag kan inte vara lika våldsam vid skurning och stuvning som tidigare. Ska...
- tis 09 jun 2020 12:24
- Kategori: Beslag
- Tråd: Förstagsrulle för hakad fock?
- Svar: 5
- Visningar: 2433
Re: Förstagsrulle för hakad fock?
Det är en bra inställning att se till att man kan komma iväg snabbt i naturhamn. :!: Jag tänkte mest på alla de båtar som jag ser på min brygga som låter förseglet vara uppe hela säsongen utan något skydd. Härrom dagen var det en Maxi 68, som fick hjälp av sjöräddningen, för att de skörat genuan. De...
- tis 09 jun 2020 11:11
- Tråd: Vattenskadad mastbalk
- Visningar: 2664
Re: Vattenskadad mastbalk
Jag tycker det ser ut som gammalt fogskum, det som är gulbrunt, förmodligen har man spacklat eller plastat ovanpå men lagningen har släppt och nu är det bara fogskum kvar.
- tis 09 jun 2020 08:12
- Kategori: Beslag
- Tråd: Förstagsrulle för hakad fock?
- Svar: 5
- Visningar: 2433
Re: Förstagsrulle för hakad fock?
Bara en liten tanke och kanske lite off topic, en fock eller genua med hakar har normalt inte UV-skydd i akter- och underlik. Så när man rullar in den så är sömmarna de första 30-40 cm i akter- och underlik rätt så utsatta för väder och vind. Lättast att skydda förseglet på rulle är att ha ett förse...
- tis 09 jun 2020 05:27
- Kategori: Allmänt
- Tråd: 1 eller 2 krokar på säkerhetsselen mm
- Visningar: 3268
Re: 1 eller 2 krokar på säkerhetsselen mm
Att ha en säkerhetslina längs däcket är nog, precis som skrivs, bäst om man kan få hjälp att komma ombord igen. Seglar man ensam skulle jag satsa på 2 krokar (egentligen 3 krokar). Jag har för mig att jag har sett olika längder på säkerhetslina men om det inte går att hitta så skulle jag också tillv...
- mån 08 jun 2020 20:27
- Tråd: Vattenskadad mastbalk
- Visningar: 2664
Re: Vattenskadad mastbalk
Är det inte fogskum som man fyllt hålet med innan man spacklat/plastat igen det?
Är det mjukt när du sticker i fyllningen med en skruvmejsel? Om det skulle vara fogskum så kan du skrapa bort det så att du kan se statusen på träet i mastbalken.
Är det mjukt när du sticker i fyllningen med en skruvmejsel? Om det skulle vara fogskum så kan du skrapa bort det så att du kan se statusen på träet i mastbalken.
- mån 08 jun 2020 20:20
- Kategori: Allmänt
- Tråd: 1 eller 2 krokar på säkerhetsselen mm
- Visningar: 3268
Re: 1 eller 2 krokar på säkerhetsselen mm
På vår stora båt har vi båda varianterna av säkerhetslina till selen. Den med en krok använder vi när vi har en lina uppspänd från för till aktern längs däcket. Den med 2 krokar använder jag när vi inte har linan på däcket uppspänd. Med två krokar kan man hela tiden ha en krok kopplad medan man kryp...
- mån 01 jun 2020 07:50
- Tråd: Montera bort innertak
- Svar: 4
- Visningar: 1999
Re: Montera bort innertak
Kan bara nämna att jag inte lyckades få ut min skiva hel. Jag hade i och för sig inte plockat bort lucklisterna i nedgången. Det borde ha gett ett par cm till. Sen beror det kanske också mycket på i vilket skick takskivan är. Min hade en del vattenskador och rätt så många skruvhål.
- lör 16 maj 2020 13:17
- Kategori: Annat
- Tråd: Renoveringen av SWE 1842, Ila - Inspiration
- Svar: 7
- Visningar: 3900
Re: Renoveringen av SWE 1842, Ila - Inspiration
Några gånger har jag stått i valet och kvalet om jag skall göra nytt eller försöka renovera eller laga något som till en början ser väldigt trasigt ut. Här är ett exempel. TPRD6857.png Den främre skivan i förpiken hade en lucka uppsågad i överkant. Från början planerade jag att göra en ny skiva men ...
Re: Bomtält
Ser mycket bra ut!. Har själv gått och funderat på att sy ett själv men det ligger fortfarande något år fram i min tidplan. Återkoppla gärna efter årets säsong hur tältet fungerade.