home header2 940

Visa/dölj navigering
  • Hem
    • OIF
    • SSIF
    • VIF
  • Medlem
    • Bli medlem
    • Adressändring
    • Login
    • Integritetspolicy
  • Om IF-båtförbundet
    • Om IF-båtförbundet
    • Organisation
    • Styrelse / Regionstyrelser
    • Utländska klassförbund
    • Kontakta IF-båtförbundet
  • Båt
    • Klassregler
      • Regler
      • Klassritning
      • Mätinstruktion
      • Formulär
    • Tips
      • Trimguide
      • Segling
      • Underhåll
      • Instruktion
      • Broschyr
      • Övrigt
      • Underhåll artikel
      • Bra förstabåt
      • Vind i seglen
    • Media
      • Bild
      • Grafik
      • Film
    • Länkar
  • Kappsegling
    • Gastlista
    • Resultatbörs
  • Forum
  • Salutorg
  • Medvind
  • In English
    • In English
    • Become a Member
    • Send a message
  • Snabblänkar
    • Obesvarade inlägg
    • Aktiva trådar
    • Sök
  • FAQ
  • Logga in
  • Bli medlem
  • Svenska IF-båtförbundet Forum Sök
  • Sök

Sökningen fann 85 träffar

Gå till avancerad sökning

Avancerad sökning
Sökningen fann 85 träffar
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Nästa
av Fredrik IF-1011
ons 18 aug 2010 16:14
Kategori: Common
Tråd: Common rudder fracture - left to corrode
Svar: 21
Visningar: 42765

Re: Common rudder fracture - left to corrode

Basically, I agree with Johan. Before I realized that there was a steel core in my rudder, I was adviced to grind down the area around the crack so that the angle was something like 10:1 in order to get maximal adhesion to the plastic/steel and in order to distribute the forces to a larger surface. ...
  • Gå till inlägg
av Fredrik IF-1011
mån 16 aug 2010 13:38
Kategori: Common
Tråd: Common rudder fracture - left to corrode
Svar: 21
Visningar: 42765

Re: Common rudder fracture - left to corrode

I see that you added a picture of my rudder, which is an M26 rudder with a steel core. I used an angle grinder to remove the rust and then used GRP to build up the rudder again. As I have understood, there are different types of rudders for IFs and for M26s. In my case the steel was in pretty good s...
  • Gå till inlägg
av Fredrik IF-1011
mån 16 aug 2010 11:06
Kategori: El
Tråd: Erfarenheter från handhållen GPS sökes och ges
Svar: 9
Visningar: 7405

Re: Erfarenheter från handhållen GPS sökes

maja skrev:Det drar batterikraft, men det går att ha en sladd ut till sittbrunnen från ett cigarettuttag inne i ruffen.
Funderar på att skaffa cigg-kabeln och på att montera ett cigguttag i handskfacket i sittbrunnen. Borde vara smidigare än att dra kabeln inifrån ruffen. Bara en tanke.
  • Gå till inlägg
av Fredrik IF-1011
mån 16 aug 2010 08:23
Kategori: El
Tråd: Erfarenheter från handhållen GPS sökes och ges
Svar: 9
Visningar: 7405

Re: Erfarenheter från handhållen GPS sökes

Hej! Jag har en handhållen Garmin gpsmap 76 CSx (tror jag den heter) sedan två år. Jag är helnöjd. 1. Kan du läsa din skärm i solljus? Hur fungerar den när det blir dålig sikt, t ex intensivt regn, eller på natten? Är skärmen fortfarande tydlig fastän solen har värmt upp GPS-en en stekande sommardag...
  • Gå till inlägg
av Fredrik IF-1011
fre 23 jul 2010 23:34
Kategori: Allmänt
Tråd: IF eller Marieholm 26?
Svar: 6
Visningar: 5038

Re: IF eller Marieholm 26?

Ur seglingssynvinkel är M26 trögare. När jag har seglat mot vår gamla IF har jag märkt att vi är segare i lättvind, likvärdiga på undanvind när det blåser lite mer. Kan i o f s bero på att vår M26 har en botten som ser ut som ett månlandskap (skall åtgärdas nästa vår). Om man inte har en massa IFar ...
  • Gå till inlägg
av Fredrik IF-1011
mån 12 jul 2010 10:08
Kategori: Annat
Tråd: Sittbrunnskapell
Svar: 2
Visningar: 3004

Re: Sittbrunnskapell

Kapellen tillverkas av Rasmussons segelmakeri på Marstrand: http://www.rs-ab.se/ Kontakta dem direkt så sparar du några hundringar.
  • Gå till inlägg
av Fredrik IF-1011
mån 24 maj 2010 12:16
Kategori: Skrov
Tråd: Vad betyder siffran i fören?
Svar: 13
Visningar: 6555

Re: Vad betyder siffran i fören?

M26 har några cm högre fribord, så det är nog opraktiskt att använda samma formar. Vet inte om det gäller alla M26, men mitt däck är gjort i sandwichlaminat med (antar jag) balsa som distansmaterial. På vissa ställen sitter plyfaförstärkningar (fäste för grabbräcken mm). Om jag fattat rätt är IFens ...
  • Gå till inlägg
av Fredrik IF-1011
mån 24 maj 2010 08:00
Kategori: Skrov
Tråd: Vad betyder siffran i fören?
Svar: 13
Visningar: 6555

Re: Vad betyder siffran i fören?

Det sitter en åtta på min marieholm 26 från ca -75. Vad nu det tillför.
  • Gå till inlägg
av Fredrik IF-1011
mån 03 maj 2010 09:47
Kategori: Roder
Tråd: Roderlås-lösningar-åsikter sökes!?
Svar: 6
Visningar: 5707

Re: Roderlås-lösningar-åsikter sökes!?

Jag använder "Roderlåset" och är nöjd med det. Funkar bra både på gamla IF:en och på nuvarande Marieholm 26.
  • Gå till inlägg
av Fredrik IF-1011
mån 29 mar 2010 10:37
Kategori: Skrov
Tråd: läckage
Svar: 11
Visningar: 6653

Re: läckage

Förpulpit? Sikaranden mellan skrov och däck? Knapen? Andra beslag långt föröver?
  • Gå till inlägg
av Fredrik IF-1011
tor 28 jan 2010 17:42
Kategori: Motor
Tråd: Hur låser du fast din motor?
Svar: 12
Visningar: 10972

Re: Hur låser du fast din motor?

Jag har en VP MD5. Den låser jag inte.
  • Gå till inlägg
av Fredrik IF-1011
ons 28 okt 2009 16:45
Kategori: Roder
Tråd: Förlängda roderplåtar
Svar: 2
Visningar: 3115

Re: Förlängda roderplåtar

Mitt roder, till en Marieholm 26, är tillverkat av gjutplast runt en kärna av stålplåt. Vet inte om den varianten finns till IF också.
  • Gå till inlägg
av Fredrik IF-1011
mån 05 okt 2009 21:15
Kategori: Motor
Tråd: Trasig Volvo Penta MD1B
Svar: 8
Visningar: 9321

Re: Trasig Volvo Penta MD1B

MD1B är rejäla i godset, och givet att motorn har blivit vinterkonserverad ordentligt varje vinter, kan det finnas mycket att hämta ur en sådan.

Gör inget förhastat. Dieselmotorer kan bli mycket äldre än 30 år, framför allt den generation motorer som md1b representerar.
  • Gå till inlägg
av Fredrik IF-1011
mån 05 okt 2009 12:32
Kategori: Motor
Tråd: Trasig Volvo Penta MD1B
Svar: 8
Visningar: 9321

Re: Trasig Volvo Penta MD1B

Efter att ha funderat en omgång till: Om du har dåligt med pengar just nu, skaffa dig ett motorfäste och en billig begagnad utombordare som du kör med tills du har råd med att fixa inombordaren, alternativt blir övertygad om att din båt gör sig bättre utan inombordare. Gör inget förhastat bara... Ju...
  • Gå till inlägg
av Fredrik IF-1011
mån 05 okt 2009 08:07
Kategori: Motor
Tråd: Trasig Volvo Penta MD1B
Svar: 8
Visningar: 9321

Re: Trasig Volvo Penta MD1B

Det finns en beg md1:a ute på blocket för 5000.

Prisuppgift för byte har jag ingen aning om. Jag hade nog gått till en båtmotorfirma och frågat lite om priser på renovering och motorbyte innan jag hade kört på utbordarlösningen.

Varför skar den?
  • Gå till inlägg

Sökningen fann 85 träffar
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Nästa

Gå till avancerad sökning

Hoppa till
  • Svenska
  • ↳   Teknik
  • ↳   Skrov
  • ↳   Roder
  • ↳   Beslag
  • ↳   Rigg
  • ↳   Segel
  • ↳   El
  • ↳   Lyft
  • ↳   Motor
  • ↳   Annat
  • ↳   Kappsegling
  • ↳   Gastlista
  • ↳   Tursegling
  • ↳   Allmänt
  • ↳   Övrigt
  • ↳   Anslag
  • ↳   Förbund
  • ↳   Forum
  • ↳   Artiklar
  • English
  • ↳   Common
  • Svenska IF-båtförbundet Forum
  • Alla tidsangivelser är UTC+01:00 UTC+1
  • Ta bort alla kakor
  •  Policies
  • Kontakta oss

Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Limited

Swedish translation by phpBB Sweden © 2006-2020

Integritetspolicy | Användarvillkor

 

 

  • Du är här:  
  • Start
  • Forum
  • Sök

Tillbaka till toppen

© 2021 Svenska IF-båtförbundet