Sökningen fann 26 träffar
- 07 dec 2021 11:24
- Kategori: Skrov
- Tråd: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning
- Svar: 67
- Visningar: 22587
Re: Förlorat skott under sittbrunnen
Jag löste aldrig detta pga andra omständigheter men klurade ändå fram lösningar på det. Tänk på att det finns risk att det INTE är plastat mellan förstärkningnen och skottet. Kolla detta noga. OM det endast är den inplastade förstärkningen för skotbalken som är blöt och det inte spridit sig till sko...
- 17 jun 2019 10:24
Re: Förlorat skott under sittbrunnen
Det är alltså skottet på bb-sida med upphängningen för luckan. Jag kan tillägga att detta skott inte varit helt inplastat. Utan man har endast plastat upp ungefär ca 1 decimeter längs kanten runt skottet och sen målat och satt inredningsmatta över. Efter att ha avlägsnat matta och en del av det våta...
- 16 jun 2019 18:38
Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning
Hej, Hur bärande och betydelsefulla är de skott som är lite smått inplastade akterut, under sittbrunnen i stickkojen? Det har visat sig att jag har ett läckage som under en längre tid gjort detta skott genomdränkt. Jag har nu tagit bort alla matta och inser att hela skottet är som ett stort vått pap...
- 15 maj 2019 14:14
- Kategori: Annat
- Tråd: Gelcoat eller vanlig färg i inredningen?
- Svar: 2
- Visningar: 7015
Re: Gelcoat eller vanlig färg i inredningen?
Jag valde att måla med Internationals Toplack vilket jag tycker funkar bra.
- 15 maj 2019 11:14
- Kategori: El
- Tråd: Raymarine Autopilot i IF
- Svar: 8
- Visningar: 20029
Re: Raymarine Autopilot i IF
Jag har också sneglat lite på en autopilot och när det gäller höjden så antar jag att beror lite på var du placerar din Autopilot och om du fäster den ovanpå eller på undersidan av din rorkult med dess fäste. Som jag förstått det så finns det olika varianter av installationer. Antingen framför eller...
- 14 maj 2019 14:02
- Tråd: Däckskontakt
- Svar: 15
- Visningar: 22445
Re: Däckskontakt
Att fylla hålet med PP Marine Epoxy var min tanke. Hur går åsikterna kring detta kontra Glasfiberspackel? Att plasta med matta som vanligt får ni gärna utveckla. Menar vi då att man inte fyller upp hålet utan endast försöker skapa ett lager vid laminatet precis ovanför mastbalken för att sedan toppa...
- 13 maj 2019 08:46
- Tråd: Däckskontakt
- Svar: 15
- Visningar: 22445
Re: Däckskontakt
Jag funderar på att flytta bak hålet när jag nu ska montera en ny däckskontakt.
Men hur går man tillväga för att täta det gamla hålet som går genom mastbalken när balken sitter på plats? plasta på balken, fylla med något spackel och toppa med gelcoat?
Men hur går man tillväga för att täta det gamla hålet som går genom mastbalken när balken sitter på plats? plasta på balken, fylla med något spackel och toppa med gelcoat?
- 22 maj 2016 20:00
- Tråd: Hölster för Spinnakerbom
- Svar: 1
- Visningar: 5988
Hölster för Spinnakerbom
Hej, Jag har låtit min segelmakare göra ett hölster till spinnakerbommen. Jag har ingen tidigare någon erfarenhet av hölster men inte övertygad om att det är den absolut bästa konstruktionen och skulle gärna vilja ha lite feedback från er som har erfarenhet. Jag tycker nämligen att hölstret är väldi...
Re: Sliptips
Jag tog mig an denna uppgift förra hösten. Det finns tyvärr inga genvägar om du ska ha bort all färg. Det kan också ta tid att få dit en ny vattenlinje beroende på hur grundlig du är. Jag själv slipade bort all färg ända ner till gelcoaten och byggde sedan upp en ny vattenlinje med gott resultat. De...
- 01 apr 2016 22:07
- Tråd: Råå splitsverkstad eftersnack
- Svar: 7
- Visningar: 11252
- 29 feb 2016 10:57
- Kategori: Forum
- Tråd: Fler avdelningar på forumet?
- Svar: 24
- Visningar: 35102
Re: Fler avdelningar på forumet?
Jag håller med om att det kunde vara fler kategorier. Speciellt Kappsegling + gastlista för att försöka öka intresset inom detta.
- 29 feb 2016 10:45
- Kategori: Kappsegling
- Tråd: Båtfart & taktik
- Svar: 1
- Visningar: 6360
Re: Båtfart & taktik
Bra böcker! Köpte dom själv förra sommaren.
Suggor
Hur långa är era suggor. Och om dom är tex skalade, hur lång är respektive skalad och oskalad del av suggan?
- 28 maj 2015 08:46
- Kategori: Rigg
- Tråd: Travare och Segelintag proctor
- Svar: 16
- Visningar: 21915
Re: Travare och Segelintag
Tack Marek, Jag köper det svaret. Dock svårt att släppa tanken så jag grävde vidare. Varit i kontakt med båtbutikerna som menar att de segelintag som säljs inte passar. Även varit i kontakt med Proctor Sweden som menar att det inte finns någon lösning att köpa för denna masten och de som försökt til...
- 27 maj 2015 15:00
- Kategori: Rigg
- Tråd: Travare och Segelintag proctor
- Svar: 16
- Visningar: 21915
Re: Travare och Segelintag
Ok, Men det blir nog samma sak som att skruva fast en travaratopp i rännan? Då min bom varit fastskruvad i masten och seglet svårt att sträcka så tänkte jag ge det mer plats genom att ha bommen lös i travarspåret på masten för att kunna sträcka ner mer. Men då hänger ju bommen i seglets travare som ...