Sökningen fann 22 träffar

av IF 1085
01 sep 2019 07:14
Kategori: Skrov
Tråd: Vilka tätningsmedel finns det för skrov/däck-skarven?
Svar: 23
Visningar: 39985

Re: Vilka tätningsmedel finns det för skrov/däck-skarven?

Tackar för tipsen! Lika bra att förebygga läckage med en ny skarv då.
Hälsningar Lennart
av IF 1085
30 aug 2019 21:44
Kategori: Skrov
Tråd: Vilka tätningsmedel finns det för skrov/däck-skarven?
Svar: 23
Visningar: 39985

Re: Vilka tätningsmedel finns det för skrov/däck-skarven?

Ser att min skarv börjar släppa. Lim Simson verkar vara ett bra val. Antar att jag behöver vänta med att sätta skarven tills det varit torrt ute en period för att inte stänga inne fukt. Min fråga är kan det regna in vatten i båten via en otät skrov/däck-skarv?
av IF 1085
09 apr 2017 22:37
Kategori: Annat
Tråd: Sprayhood
Svar: 11
Visningar: 23925

Re: Sprayhood

Tack för allt jobb! Den längre varianten är antecknad!

Hälsningar Lennart
av IF 1085
09 apr 2017 14:20
Kategori: Annat
Tråd: Sprayhood
Svar: 11
Visningar: 23925

Re: Sprayhood

Tackar för info! Min båt är från -72 så det verkar stämma väl! Det börjar bli dags att byta min sprayhood så det blir lagom att byta skena samtidigt med beställning av en ny.

Hälsningar Lennart
av IF 1085
08 apr 2017 22:42
Kategori: Skrov
Tråd: Kondens eller läcka?
Svar: 10
Visningar: 20914

Re: Kondens eller läcka?

Jag tror också på läcka. Båtarna är i stort sett kruttorra. Kolla även så att det inte kommer in via skruvarna som håller skotbalken på plats eller från fästena till sittbrunnsbordet i durken. Från fästena kan det droppa rakt ner i kölsvinet längst akterut.
av IF 1085
08 apr 2017 22:32
Kategori: Annat
Tråd: Sprayhood
Svar: 11
Visningar: 23925

Re: Sprayhood

Skapar man en ny tråd eller fortsätter man på en gammal som redan finns om Sprayhood? Jag har en fråga om det går att underlätta för att få in sprayhooden i plastskenan när den ska på plats? Min går vädligt trögt och plastskenan är lite skadad. Vet inte om silikonespray gör sönder tyget på sikt? Kan...
av IF 1085
15 maj 2016 21:00
Kategori: Roder
Tråd: Läcka från rodertapp
Svar: 3
Visningar: 9419

Re: Läcka från rodertapp

Tack för svaret! Ja ursäkta, menade nedre roderfästet! Då ska jag hålla ögonen på eventuella luftfickor! Det är inte omöjligt att det kan vara något sådant. Min båt är ungefär lika gammal. Men nu vet jag hur jag ska tackla problemet, toppen :) Gjorde du om alla roderfästen när du upptäckte luftficka...
av IF 1085
15 maj 2016 15:34
Kategori: Roder
Tråd: Läcka från rodertapp
Svar: 3
Visningar: 9419

Läcka från rodertapp

Det sipprar in lite vatten längst ner akterut i köksvinet under den kloss som fungerar som distans för rodertappen. Jag gissar att det kan rinna in längs rodertappen och sedan ner bakom distansklossen. Detta gäller den rodertapp som sitter längst ner på rodret. Är det någon som vet det är tätningmas...
av IF 1085
06 aug 2014 14:42
Kategori: Skrov
Tråd: Sprekk under tetning
Svar: 18
Visningar: 26478

Re: Sprekk under tetning

Tackar för svar! Jag åtgärdar och tätar om en detalj i taget då och börjar med det som finns närmast. I det här fallet blir det skotskenorna. När jag tätade om relingslisten så hade jag inte loss det rostfria beslaget som skyddar fören. I princip skulle det alltså kunna rinna i den lilla kanalen mel...
av IF 1085
31 jul 2014 23:14
Kategori: Skrov
Tråd: Sprekk under tetning
Svar: 18
Visningar: 26478

Re: Sprekk under tetning

Jag undrar var det är troligast att vatten tränger in om det fylls på hela tiden. Jag gjorde om min tätningsskarv i våras men lämnade en liten bit där däcket är som lägst vid vincharna. Där har jag bara eltejp. När det har regnat så fuktar det i skarven. Är det troligast att det är några skruvar vid...
av IF 1085
10 jun 2014 13:29
Kategori: Roder
Tråd: Spricka i roder
Svar: 6
Visningar: 12635

Re: Spricka i roder

Det här inlägget kanske borde vara en ny tråd, men det har med roder att göra i alla fall! Jag undrar om man får spackla mellanrummet mellan roder och köl får att bättra på prestandan? Enligt klassreglerna så är måtten på roder givna så man kan inte spackla på rodrets framsida. Men är det tillåtet e...
av IF 1085
05 jun 2014 10:36
Kategori: Skrov
Tråd: Råd om botten behandling
Svar: 41
Visningar: 49077

Re: Råd om botten behandling

Tackar för tips!
Jag har haft en läcka från skotbalken så att vatten har runnit ner i kölsvinet förbi den aktuella förstärkningen. Får kolla där om det kan fattas laminat så att vatten tränger in längst bak och sugs hela vägen fram längs båten i träet.

Lennart
av IF 1085
04 jun 2014 22:40
Kategori: Skrov
Tråd: Råd om botten behandling
Svar: 41
Visningar: 49077

Re: Råd om botten behandling

Här är en bild på hur det ser ut. Den är tagen inifrån stuvutrymmet under styrbordskojen.

Lennart
av IF 1085
04 jun 2014 22:17
Kategori: Skrov
Tråd: Råd om botten behandling
Svar: 41
Visningar: 49077

Re: Råd om botten behandling

Hej! Tänkte fortsätta fråga på ämnet att torka ut båtbotten innan epoxibehandling. Jag har nu gjort en fuktmätning på min båt för tredje gången och nu börjar det äntligen bli riktigt bra! Men på styrbordssidan från genomföringen för självlänsen och framåt längs hela båten gjorde instrumentet utslag....
av IF 1085
24 maj 2014 22:51
Kategori: Skrov
Tråd: Läckage från förpikens botten.
Svar: 38
Visningar: 59659

Re: Läckage från förpikens botten.

Jag har liknande läckage. Men det beror på att någon har förlängt blyskenan längre ner under vattnet. Efter en stöt mot berg har skena plus skruv böjt sig och med läcka som följd. Min båt är kvar på land för att jag ska epoxibehandla den. Jag tar bort förlängningen av skenan och spacklar igen skruvh...