Sökningen fann 40 träffar
- 12 maj 2017 20:47
- Kategori: Annat
- Tråd: Renovering av InFinit
- Svar: 217
- Visningar: 227368
Re: Renovering av InFinit
Kanske ett lite överflödigt påpekande, men om man inte fått det helt tätt (med t.ex. sikaflex) i hörnen mellan den undre listen och sidolisterna (alltså ramen som ruffluckan slidar ner i) så kommer det alltid att läcka in vatten.
Staffan Troedsson
M26 397 Helena
Råå
Staffan Troedsson
M26 397 Helena
Råå
- 22 mar 2017 01:49
Re: Renovering av InFinit
Jag känner igen fenomenet. Vid de två renoveringar jag gjort har delar av träinredningen haft dålig passform vid återmonteringen. Ibland har det glipat som garderobssidan på bilden medan det vid andra tillfällen varit hart när omöjligt att få bitar på plats utan att slipa till dem först. Garderobssi...
- 04 dec 2016 20:28
Re: Invändig renovering av InFinit
Mitt råd kommer antagligen lite sent eftersom du redan gjutit fast skruven med epoxi från ovansidan, men en idé kunde vara att angripa skruven från undersidan. Med t.ex. en multimaskin skulle man kanske kunna kapa skruven nära undersidan av skarndäck så att endast en tunn del av muttern återstod. Dä...
- 04 jul 2016 18:54
- Kategori: Skrov
- Tråd: Mått rufflucka
- Svar: 23
- Visningar: 33100
Re: Mått rufflucka
Den vita skivan är ursprungligen teakplywood dvs plywood med teakfaner av samma typ som inredningen är gjord av. Slipar man lite för hårt på faneren eller om den blivit ordentligt fuktskadad så återstå endast att slipa, spackla, slipa och måla t.ex. vitt. Att alltihop är limmat råder nog inget tvive...
- 19 jun 2016 09:35
- Kategori: Rigg
- Tråd: Rostfri plåt under mastfoten
- Svar: 26
- Visningar: 29401
Re: Rostfri plåt under mastfoten
Nu är T-beslaget plant på undersidan med hjälp av kemisk metall. Loctite 3749 som jag tänkt använda hade en leveranstid på 24 dagar (beställning från Irland) och skulle kosta 740 kr för 500 gr vilket gjorde att det alternativet föll p.g.a. leveranstiden. I stället fann jag en kemisk metall "Epo...
- 14 jun 2016 11:12
Marek skriver: Det kanske är uppåt 2 -2.5 tons belastning i vila på en mycket liten yta, som gör att både beslag och däck kollapsar. Databladet för Loctite 3479 anger en tryckhållfasthet på 90N/(mm*mm), vilket vid normal jordgravitation motsvarar tyngden 9 kg/mm*mm eller 900kg/cm*cm. Man klarar allt...
- 13 jun 2016 20:24
Jag skall definitivt kolla rufftaket också och spackla om det behövs som Maja och du påpekat. Det är ju också en god idé att göra ett test innan man går lös på T-beslaget för där har man inte råd att misslyckas. Jag var 99,99% säker på att det inte skulle gå att köpa ett nytt T-beslag men kollade i ...
- 13 jun 2016 19:46
Jag uttryckte mig nog lite klumpigt. Då T-beslaget ligger helt obelastat på plåten så ligger bakre delen plant och nästan dikt an mot plåten, dvs mer vikt i bakre delen än i främre. Jag tänker mig nu följande: - Jag vänder upp och ner på T-beslaget och fäster t.ex. stående plywoodskivor mot beslaget...
- 13 jun 2016 16:50
Jag har Googlat lite och funnit ut att det verkar som kemisk metall är epoxi med inblandat metallpulver. Loctite 3749 t.ex. har aluminiumpulver inblandat. Jag funderar på om man skulle göra en form bestående av plywood fäst mot T-beslagets sidor så att det upp och nedvända beslaget bildar en plan yt...
- 13 jun 2016 15:29
Jag har personligen ingen erfarenhet av kemisk metall men de lagningar som jag sett andra göra har sett ganska kladdiga ut så det är antagligen inte lättarbetat, men idén att göra ytan plan på detta sätt verkar väldigt lockande. Jag har just skaffat lite 3 mm rostfri plåt (spill som jag fick på en m...
- 12 jun 2016 20:59
Ja, jag har också funderat i banorna plastmellanlägg eller liknande. Ett problem kan dock vara om man lägger en kil av rostfri plåt som inte är perfekt kilformad efter T-beslagets deformation. Då kan man få en punktbelastning längs en linje som kan knäcka mellanlägget just där.
- 12 jun 2016 18:55
Jag gick just ut i garaget och tittade lite noggrannare på mastbeslagets undersida, och där var typisk aluminium korrosion. Jag har sedan tidigare lång erfarenhet från privatflygbranschen och känner väl igen korroderad aluminium. Jag har sett icke ytbehandlad aluminium korrodera oavsett kontakt med ...
- 12 jun 2016 18:21
Min M26 är från 1980 och har Seldén mast, men alla M26:or från sjuttiotalet som jag sett har Proctor mast så jag tror skiftet skedde runt 1980. Jag har sett att SWE 1871 har en plåt under mastbeslaget men inte titta mer i detalj. Skall kolla lite bättre i morgon bitti då jag åker ner till hamnen. Ja...
- 12 jun 2016 13:37
Jag är lite rädd att beslaget kanske spricker (vid skåran som håller masten i längdled) om man ger sig till att rikta det. Synpunkter på det? Jag gjorde snabbt och lätt en kil av teak och det ser förvånansvärt bra ut, men du har naturligtvis rätt i att jag borde fixa en kil i rostfritt i stället. Un...
- 12 jun 2016 12:34
T-beslaget är ju gråsvart, skulle det då kunna vara så att det är av aluminium och oxiderat till den grad att oxiden ger ett tillräckligt skydd mot korrosion? Ett annat problem som uppstått är att T-beslaget inte längre är plant. Jag har en Seldén-mast med den typ av T-beslag som enbart har en skåra...