Sökningen fann 5 träffar
Re: Modellbåt
Storleken spelar roll ! Det vore kul att göra en seglande modell av IF-en. Det går dock inte att använda ritningen för originalet när man gör en seglande modell om man vill att den skall kunna segla hyfsat. När man krymper saker minskar längd, area och volym helt olika, vilket gör att modellen skull...
- 25 jan 2014 16:08
- Kategori: Allmänt
- Tråd: Nyproduktion av If Båten
- Svar: 15
- Visningar: 28246
Re: Nyproduktion av If Båten
Svar till "Maja" Där tror jag du har fel ! Tord Sundén var en ödmjuk och nytänkande konstruktör. Jag hade personlig kontakt med honom på 70-talet och vi diskuterade konstruktionen av vår första Snowflake. Han visade stort intresse för mina idéer och gav mig goda råd. Några år senare lanser...
- 23 jan 2014 18:37
Det finns en hel del bilder och text om Snowflake på nätet. Om du söker på "ellekari snowflake" på googel hittar du lite av varje t.ex. "Bilder på ellekari snowflake" , "ellekari.blogg.se" I artikeln om seglingen till Litauen finns också någon bild på vår första Snowfla...
- 23 jan 2014 15:08
Hej Fredrik ! Det du efterlyser är delvis redan gjort. Jag har konstruerat två båtar som bygger på folkbåtsskrov, Snowflake 1 och Snowflake 2. Den första är en något förstorad folkbåt, S-cruiser26, också ritad av Sundén. Den gav jag en helt ny överbyggnad för att optimera utrymmet inne i båten och g...
- 26 aug 2008 20:04
- Kategori: Roder
- Tråd: Mera roderglapp
- Svar: 4
- Visningar: 12290
Mera roderglapp
Mera roderglapp. Roderbeslagen på min IF är slitna och tätingen in mot skrovet på det nedre beslaget verkar läcka. Det första jag måste göra är att lossa det nedre beslaget och fixa en ny tätning. Några frågor: Hur är det nedre roderbeslaget fastskruvat på insidan? På min båt ser det ut att sitta ( ...