Sökningen fann 12 träffar

av MathiasB
17 feb 2012 20:34
Kategori: Skrov
Tråd: Självlänsar
Svar: 142
Visningar: 172428

Re: Självlänsar

Kranarna är där för att slangarna och slangklämmorna är en svaga punkter i systemet men även kranarna själva tycks ju kunna vara det. På Lasse Lundells bild i början av tråden http://www.ifboat.com/phpBB3/download/file.php?id=286 ser man två stag som jag antar är en styv förbindelse mellan skrovet o...
av MathiasB
17 feb 2012 18:10
Kategori: Tursegling
Tråd: Året runt boende i min IF samt beg. segel
Svar: 25
Visningar: 49264

Re: Året runt boende i min IF samt beg. segel

Schulanta skrev:Jag har bott i min IF året runt i snart två år nu.
Är du längre söder ut än Amsterdam eller har du seglat hemåt? Jobbar du också eller semestrar?
Hur som helst så låter det som ett äventyr!
av MathiasB
10 feb 2012 07:44
Kategori: Rigg
Tråd: barduner
Svar: 32
Visningar: 41674

Re: barduner

maja skrev:Så deras artikelregister är alltiså inte uppdaterat...?...
Jag sökte på 2010 och fick upp ett antal artiklar fördelade på tidning nummer 1-4 så det är mer än bara uppdateringen som inte stämmer.
Jag skall göra som ntica och slå en signal.
av MathiasB
09 feb 2012 07:40

maja skrev:Om du hade läst hela tråden, hade du också fått svaret på din fråga... 8) ..
Då är jag för dum för att begripa.
Vill du vara vänlig och förklara?
av MathiasB
08 feb 2012 23:30

Gripen skrev:Tidningen är på kryss nummer 5-6 (stort sommar nummer) från 2010. Artikeln är skriven av en man som heter Olle Landsell.
Kanske en dum fråga men är det den tidningen?
Jag kan inte hitta vare sig artikeln eller ens numret när jag söker efter äldre artiklar att beställa så jag vill bara dubbelkolla.
av MathiasB
25 nov 2011 11:53
Kategori: Common
Tråd: IF suitability
Svar: 10
Visningar: 17817

Re: IF suitability

I am also in the process of choosing between the IF and the M26 but have not been able to test both. Would you please elaborate, what specifically do you dislike about the interior and does it make any significant difference if the engine is in the well or on the transom? I know most people don't li...
av MathiasB
25 nov 2011 11:47
Tråd: Difference between IF and Marieholm 26? Exact weight?
Svar: 14
Visningar: 33640

Re: Difference between IF and Marieholm 26? Exact weight?

I just want to clean up my mess here! Above I asked a related Q to this thread without realizing that it was the english part of the forum. My appologies! To correct this here is a translation och the Q & A: En fortsättningsfråga på denna tråden. Det står i Marieholms broschyr för M 26 att "...
av MathiasB
23 nov 2011 19:59
Tråd: mast kvalite
Svar: 33
Visningar: 37827

Re: mast kvalite

ntica skrev:Maja.- tror också på stor anläggningsyta. OM!!! välvd så den ligger an & helt stumt mot gods!
För att få perfekt anliggning kanske man kan lägga lite epoxi eller liknande emellan?
av MathiasB
09 nov 2011 17:39

Tack!
Jag tyckte jag var duktig som sökte efter en befintlig tråd istället för att skapa en ny. Missade helt att det var en engelsk forumdel. :oops:
av MathiasB
03 nov 2011 11:54

En fortsättningsfråga på denna tråden.
Det står i Marieholms broschyr för M 26 att "mer än 50% av båtens totalvikt ligger i kölen".
Hur stämmer det med 1,25 ton ballast och 2,5 ton deplacement? Räknar de in motorns vikt eller skarvar man lite utifrån IF-en?
av MathiasB
07 okt 2011 18:32
Tråd: Lateralcentrum
Svar: 3
Visningar: 7244

Re: Lateralcentrum

Tack! Visst kan jag rita och mäta själv men jag gissar att det redan är uträknat med större noggrannhet och står någonstans i ritningarna. Vad jag skall med det till? Det vet jag knappt om jag vågar skriva här... Jag har läst boken "Practical junk rig" av Blondie Hassler och tänkte roa mig...
av MathiasB
07 okt 2011 13:35
Tråd: Lateralcentrum
Svar: 3
Visningar: 7244

Lateralcentrum

Hej!
Kan någon hjälpa mig att hitta mått eller skiss på var centrumpunkten för lateralplanet och tryckcentrum för segelytan är belägna på en IF? Det borde vara väl dokumenterat om man bara vet var man skall titta.

/Mathias