Sökningen fann 5 träffar

av leif
22 aug 2010 11:54
Kategori: Beslag
Tråd: Skotvagn till x-skena
Svar: 15
Visningar: 25802

Re: Skotvagn till x-skena

hej staffan leif här se majas senaste inlägg om hur du ska mäta, och när det gäller materialet skrev maja tidigare att delerin är bra nog igår var jag nere vid båtklubben och passade på att titta på två andra iffare deras rullar var i rostfritt den ene hade nog svarvat till sina själv för länge seda...
av leif
20 aug 2010 16:05
Kategori: Rigg
Tråd: Spinnakerbom
Svar: 3
Visningar: 7338

Re: Spinnakerbom

ok och tack maja! men därtill funderade jag ju lite över om man ska tänka på något när det gäller tillverkare, hur "krokarna" i ändarna ska se ut, sedan ska man väl ha någon lina att dra i så man får loss krokarna, men det kanske bara finns en sorts bom så alla har lika om man inte bygger ...
av leif
18 aug 2010 17:21
Kategori: Beslag
Tråd: Skotvagn till x-skena
Svar: 15
Visningar: 25802

Re: Skotvagn till x-skena

Inte vet jag hur en x-skena ser ut Men jag tycker, på beskrivningen, att det liknar en sådan jag/vi har Förra året fastnade min/vår vagn hela tiden Varvid den monterades ned i vintras För att denna sommar nu fungerat utan problem de få seglingar jag/vi gjort i år I vagnen fanns 6 st plasthjul som en...
av leif
18 aug 2010 11:51
Kategori: Rigg
Tråd: Spinnakerbom
Svar: 3
Visningar: 7338

Spinnakerbom

Ja, det gick ju bra att rigga även min gamla IF för spinnaker, vilket jag efterlyste tips om här och fick svar på för ett år sedan. En gammal spinnaker hittades via salutorget på IF-hemsidan och provsegling är gjord med varierat resultat, men tack vare erfaren gast slutade det lyckligt ändå. Mycket ...
av leif
10 sep 2009 12:45
Kategori: Segel
Tråd: Fråga om spinnakerriggning på gammal IF
Svar: 2
Visningar: 7159

Fråga om spinnakerriggning på gammal IF

Hej Jag har en äldre IF från -68?. Vill nu lära mig segla med spinnaker. Då visade det sig att masten på båten inte är förberedd för spinnaker som på senare modeller, alltså inga genomföringar i masten för spinnaker, dessutom finns bara två hjul i mastfoten där nu fallen för storen och förseglet löp...