Sökningen fann 12 träffar

av perrunhammar
05 feb 2010 11:57
Kategori: Segel
Tråd: Den nya focken
Svar: 13
Visningar: 20646

Re: Den nya focken

Vad kostar en sån där 110%-fock ny, mellan tummen och pekfingret?

Per
av perrunhammar
06 jan 2010 22:34
Kategori: Annat
Tråd: Släpjolle till IF?
Svar: 6
Visningar: 12767

Re: Släpjolle till IF?

Jag har erfarenhet av att dra havskajak efter folkbåt, om det nu kan vara till nytta. Jag har endast bogserat den fram och tillbaka mellan Stockholm och vårt lantställe i Mälaren, men det har funkat bra. En klar fördel med havskajaken är att den lätt glider fram i båtens hastighet, så man behöver in...
av perrunhammar
06 jan 2010 22:25
Kategori: Gastlista
Tråd: Extragast sökes för motionskappsegling
Svar: 2
Visningar: 12590

Re: Extragast sökes för motionskappsegling

Jag är synnerligen intresserad av att gasta. Jag seglar idag folkbåt, men vill byta till IF och tar därför alla chanser att gasta på IF. Jag bor i centrala Stockholm och deltar gärna även i träningsseglingar. Att gasta passar mig perfekt eftersom jag vill lära mig mer om kappsegling i allmänhet, och...
av perrunhammar
16 dec 2009 10:08
Kategori: Segel
Tråd: Prisjämförelse
Svar: 3
Visningar: 10112

Re: Prisjämförelse

Utmärkt idé, tycker jag, även om jag tillhör kategorin hangarounds, det vill säga de som varken har köpt båten eller är medlemmar än, men hoppas på att bli inom en snar framtid. En sak angående segelmakare bara: när jag skulle köpa segel till min folkbåt bad jag helt oblygt om offerter från samtliga...
av perrunhammar
08 dec 2009 12:22
Kategori: Allmänt
Tråd: årsmodeller
Svar: 11
Visningar: 16872

Re: årsmodeller

Tack för all information, både om rutor och master. Det verkar när allt kommer omkring som att man inte ska stirra sig blind på årsmodell utan se till båtens totala skick, och räkna med att kunna uppdatera det man vill för egen maskin. s/y Nadine, skicka hemskt gärna bilder till perrunhammar@gmail.c...
av perrunhammar
03 dec 2009 10:38
Kategori: Allmänt
Tråd: årsmodeller
Svar: 11
Visningar: 16872

Re: årsmodeller

Är det bättre hållfasthet i de utanpåliggande roderbeslagen? Om man inte ska göra hål för fallen under bommen, så innebär det ju att det blir ganska trassligt med två utgångar över bommen, med minst en halvmeter emellan. Den översta utgången hamnar ju då minst en meter över rufftaket och då känns de...
av perrunhammar
01 dec 2009 21:29
Kategori: Allmänt
Tråd: årsmodeller
Svar: 11
Visningar: 16872

Re: årsmodeller

Tack för svaret. Alltså tolkar jag det som att det inte finns några inre, strukturella eller osynliga, skillnader mellan de gamla (bortsett från pre-68) och de nya utan alla skillnader går att kompensera för själv. Jag vet att jag någon gång har hört något om skillnader i roderinfästningar, eller så...
av perrunhammar
01 dec 2009 12:32
Kategori: Allmänt
Tråd: årsmodeller
Svar: 11
Visningar: 16872

årsmodeller

Hej, här kommer fler frågor från en som tänker köpa IF: Jag undrar vilka väsentliga förbättringar som har följt med de respektive årsmodellerna. Jag har hela tiden varit på jakt efter en sen årsmodell för att få en så bra båt som möjligt, men tanken slår mig nu att en gammal båt, med lägre pris och ...
av perrunhammar
19 aug 2009 12:47
Kategori: Skrov
Tråd: färger
Svar: 1
Visningar: 5352

färger

Hej alla kunniga IF-ägare. Ni som vet - när och i vilken omfattning tillverkades IF-båtar med vitt skrov och vitt däck? De enda vita båtar jag har hittat när jag letar har varit antingen bland de äldsta, eller bland de allra yngsta, de så kallade IF-racing med blå eller röda dekorränder under fotlis...
av perrunhammar
24 jul 2009 23:54
Kategori: Annat
Tråd: pentry mm
Svar: 2
Visningar: 7057

Re: pentry mm

Ja, jag har tittat på den, men dels vill jag inte ha någon inombordare, dels har jag en känsla av att den är trögare och har sämre kryssegenskaper än IF. En stor del av min segling sker i lätt vind och skärgård.

per
av perrunhammar
24 jul 2009 19:55
Kategori: Gastlista
Tråd: Gast finnes i Stockholm
Svar: 0
Visningar: 7782

Gast finnes i Stockholm

Jag seglar i dag folkbåt, men står i begrepp att byta till IF. Jag är alltid ute efter att få mer erfarenhet och kunskap om båttypen, samt hur man seglar den, så om någon är i behov av ett par extra händer och 90 extra kilon antingen inför en kappsegling eller vilken annan segling som helst, så är j...
av perrunhammar
24 jul 2009 19:16
Kategori: Annat
Tråd: pentry mm
Svar: 2
Visningar: 7057

pentry mm

Jag har efter långt övervägande beslutat mig för att jag vill köpa en IF, äntligen. Jag seglar i dag folkbåt, och lockas av IF-båtens likheter med folkan och dess charm i övrigt. Dock har jag svårt att förlika mig med tanken på att inte ha ett riktigt pentry. Dels vill jag inte behöva fälla ut eller...