home header2 940

Visa/dölj navigering
  • Hem
    • OIF
    • SSIF
    • VIF
  • Medlem
    • Bli medlem
    • Adressändring
    • Login
    • Integritetspolicy
  • Om IF-båtförbundet
    • Om IF-båtförbundet
    • Organisation
    • Styrelse / Regionstyrelser
    • Utländska klassförbund
    • Kontakta IF-båtförbundet
  • Båt
    • Klassregler
      • Regler
      • Klassritning
      • Mätinstruktion
      • Formulär
    • Tips
      • Trimguide
      • Segling
      • Underhåll
      • Instruktion
      • Broschyr
      • Övrigt
      • Underhåll artikel
      • Bra förstabåt
      • Vind i seglen
    • Media
      • Bild
      • Grafik
      • Film
    • Länkar
  • Kappsegling
    • Gastlista
    • Resultatbörs
  • Forum
  • Salutorg
  • Medvind
  • In English
    • In English
    • Become a Member
    • Send a message
  • Snabblänkar
    • Obesvarade inlägg
    • Aktiva trådar
    • Sök
  • FAQ
  • Logga in
  • Bli medlem
  • Svenska IF-båtförbundet Forum Sök
  • Sök

Sökningen fann 33 träffar

Gå till avancerad sökning

Avancerad sökning
  • 1
  • 2
  • 3
  • Nästa
av Anders Schwan
tis 01 apr 2008 17:46
Kategori: Skrov
Tråd: Struliga sittbrunnsfack
Svar: 9
Visningar: 7806

Till Infinit

Vet att du har varit webbmaster

Jag har träffat din efterträdare vid ett EPOXI MÖTE annonserat härfrån. Det var på Lidingö.

Han var ung.

Du har rätt!

Det är snören som gäller.

Hälsningar Anders
  • Gå till inlägg
av Anders Schwan
mån 31 mar 2008 17:08
Kategori: Segel
Tråd: Mått på försegel, mindre än genua
Svar: 0
Visningar: 2897

Mått på försegel, mindre än genua

Ämnet delat Därför att jag tar upp en annan fråga ,som dock handlar om ifall allt var rätt från början. Således har jag ställt frågan i detta fora om klassreglerna har ändrats. Jag har tillgång till klassregler från tidigt 70-tal. Där beskrivs maxmått på genuan men det finns inga mått på focken. In...
  • Gå till inlägg
av Anders Schwan
fre 28 mar 2008 22:33
Kategori: Skrov
Tråd: Struliga sittbrunnsfack
Visningar: 7806

Hej! Ja det är problem med de aktre stuvluckorna i den självlänsande sittbrunnen. Gånggärnen är fästa i plasten och det hjälper inte om man har bult eller plåtar som här beskrivs. Saken är att det ofta fastnar någon tamp i den halvstängda luckan. Om den tampen befinner sig bara några centimeter från...
  • Gå till inlägg
av Anders Schwan
ons 31 okt 2007 23:08
Kategori: Kappsegling
Tråd: IF korpklass?
Svar: 7
Visningar: 6603

David berör språkliga frågor som har prefixet korp-. Enl. bonniers ordb. så är det så här: korp 1 vår största kråkfågel 2 smal, spetsig hacka för arbete i hård mark Vidare: Korporation sammanslutning (yrkesgrupp m.m) Korporationsidrott ("korpen") motionsidrott av anställda i t.ex. företag ...
  • Gå till inlägg
av Anders Schwan
mån 29 okt 2007 18:22
Tråd: IF korpklass?
Visningar: 6603

IF korpklass?

På Upsala Segelsällskaps hemsida, skriver vår webmaster Christer Olsson, att han var med och blev 2:a på mästarnas mästare 2007 i Sandhamn. Se www.uss.c.se Samtidigt skriver grannarna Ekolns Segelklubb på sin hemsida. Se www.esk.st att de deltog med två besättningar. Det finns alltså tre SM-lag från...
  • Gå till inlägg
av Anders Schwan
sön 16 sep 2007 16:43
Tråd: Segelform med revad stor
Visningar: 7435

seglet ska anpassas till masten inte tvärt om.

Jag kan inte gå med på att inspektion av storen, när man prövar olika ansättningar av akterstaget, skulle vara en bra metod att verifiera hur masten böjer sig. Varje storsegel till IF måste ha ett konvext förlik eftersom masten böjer sig en hel del på kryss. Denna kurva kan man se om man lägger ut s...
  • Gå till inlägg
av Anders Schwan
sön 16 sep 2007 03:46
Tråd: Segelform med revad stor
Visningar: 7435

Fredrik IF-1011 frågar sig om den överblivna duken man får vid bommen, när man bindrevar, påverkar segelformen. De äldre skärgårdskryssarna hade Marconirigg. Masttoppen var byggd med en kraftig böj bakåt. Idén var mätningsteknisk. Förlikets längd mättes som raka linjen mellan seglets topp och halsho...
  • Gå till inlägg
av Anders Schwan
tis 28 aug 2007 00:12
Kategori: Rigg
Tråd: Hölster på bommen till spinn-bommen!
Visningar: 6766

Till Maja. Maja kan som alltid detajerna bäst! Det låter jättebra med rör. För att spara tid vill jag veta vilken dimension jag skall begära. Har både nedhal och suggor. Seglar helst brant slör, så alla tamparna måste få plats. Viken smart idé att ha rör på båda sidorna. Vår fördäcksgast brukar ha b...
  • Gå till inlägg
av Anders Schwan
lör 28 jul 2007 00:17
Tråd: Begränsning av vindstyrka i samband med bankappsegling.
Svar: 5
Visningar: 5170

Är det ingen som tänker på funktionärerna? De satt ju ute i ovädret hela första dagen vid SM i Råå. De som är på startfartyget brukar bli sjösjuka, om fartyget är så stort så de befinner sig högt upp. Samtidigt skall de utföra noggranna uppgifter. Om de övriga båtarna är små och snabba torde de stud...
  • Gå till inlägg
av Anders Schwan
tor 26 jul 2007 02:12
Tråd: Begränsning av vindstyrka i samband med bankappsegling.
Visningar: 5170

En begränsning av vindstyrkan kan leda till att man börjar använda svagare grejor. Inte bra för klassen. På 1970-talet var jag med på "Höstrasta" en gång, när det blåste 18 m/s. Arrangörerna angav på resultatlistan att det hade blåst 14 m/s, så lite blåste det aldrig på oss. Flera hundra b...
  • Gå till inlägg
av Anders Schwan
mån 18 jun 2007 21:18
Kategori: Beslag
Tråd: Byta vinschar
Visningar: 5751

Det är inte jag som skall svara på det här egentligen. Så vitt jag har frågat Uppsalas IF expert, så är orginal-wincharna fästa endast med självgängande skruv. Orsaken till att jag inte kan hålla mig lugn är att jag har kvar orginalwincharna pluss Andersen på rufftaket. Rufftaks-wincharna fanns där ...
  • Gå till inlägg
av Anders Schwan
lör 16 jun 2007 22:56
Tråd: Rekord: fyra rev i storen
Svar: 4
Visningar: 5179

Jag har ett rev i storen 60 cm upp. Det är precis lagom avstånd för att jag skall nå upp, och kunna reva, endast med hjälp av en, några meter lång, 6 mm lina. Den dras från ordinarie skothorn, genom rev-ringen, ned runt bommen,(innanför spinnakerpåsen), upp genom revringen och så till skothornet ige...
  • Gå till inlägg
av Anders Schwan
ons 06 jun 2007 03:20
Kategori: Rigg
Tråd: Sagg i yttervanten
Svar: 22
Visningar: 18280

mekanik?

Även om jag var känd för att ha överbetyg i mekanik utan att någonsin ha bevistat undervisningen, förstår jag inte att lovartsvantet spänns mindre, om man drar åt lävanten. Lävanten på IF slackar oavsett hur mycket man har förspänt dem. Vi spände alla vant maximalt i Södertälje på väg till SM 2006. ...
  • Gå till inlägg
av Anders Schwan
tis 24 apr 2007 19:00
Kategori: El
Tråd: Batteriplacering i fören
Svar: 4
Visningar: 6357

ännu längre fram?

Jag har inget batteri, men har funderat över de remmar, som finns i styrbords stuvutrymme i sittbrunn. De är tydligen till för batteriet. Båten sitter för mycket på aktern redan med besättningen där. Om man placerar det i förpiken, är det väl lika bra att ställa det i utrymmet under kojerna, i mitte...
  • Gå till inlägg
av Anders Schwan
sön 22 apr 2007 22:56
Kategori: Annat
Tråd: Åskskydd
Visningar: 7474

Jag har också respekt för bixten även om jag inte har fobi för åska. Några minnen: 1. Har läst om en Ansa 42, som låg vid pontonbryggan nedanför klubbhuset i Rastaholm, Mälaren. Hon kan ha haft 18m mast. Ganska nära på land finns en skutmast, som är mycket högre, men som inte kan ha täckt Ansan med ...
  • Gå till inlägg

• 1
  • 2
  • 3
  • Nästa

Gå till avancerad sökning

Hoppa till
  • Svenska
  • ↳   Teknik
  • ↳   Skrov
  • ↳   Roder