Sökningen fann 23 träffar
- 05 jul 2011 09:22
- Kategori: Beslag
- Tråd: Storskotvagn
- Svar: 3
- Visningar: 7429
Re: Storskotvagn
Hej,
Har diskuterats förr b la i denna tråden: http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic. ... hilit=hjul
/Max
Har diskuterats förr b la i denna tråden: http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic. ... hilit=hjul
/Max
- 28 mar 2011 21:06
- Kategori: Motor
- Tråd: Erfarenheter av utombordare
- Svar: 24
- Visningar: 46260
Re: Erfarenheter av utombordare
Hej, Bytte från en 5hk till en begagnad tvåtakts 3hk med lång rigg här om året. Motorn väger 12 eller 13kg och har ingen backväxel. Då jag i det längsta lägger till för segel så är detta det perfekta alternativet för mig – motorn är lätt och enkel att hantera och kraften räcker absolut till! Visst i...
- 28 mar 2011 20:54
- Kategori: Rigg
- Tråd: Byte av storfall
- Svar: 26
- Visningar: 31018
Re: Byte av storfall
Hej,
Jag har bytt ett flertal fall, olika båtar alltså, genom att sy ihop ändarna och därefter dra igenom fallet. Lätt och säkert. Har alltid fungerat.
/Max
Jag har bytt ett flertal fall, olika båtar alltså, genom att sy ihop ändarna och därefter dra igenom fallet. Lätt och säkert. Har alltid fungerat.
/Max
- 02 okt 2010 16:34
- Kategori: Lyft
- Tråd: Uppläggningsproblem! Vagga?
- Svar: 11
- Visningar: 21695
Re: Uppläggningsproblem! Vagga?
Hej,
Jag tog hjälp av en smed förra hösten att svetsa vaggan som Maja hänvisar till. Köpte sedan kätting, vantskruvar, schaklar, gummimatta och färg på Biltema. Totalkostnad 4000 SEK.
Resultat? Vaggan fungerar så bra att man blir tårögd. :D
/Max
Jag tog hjälp av en smed förra hösten att svetsa vaggan som Maja hänvisar till. Köpte sedan kätting, vantskruvar, schaklar, gummimatta och färg på Biltema. Totalkostnad 4000 SEK.
Resultat? Vaggan fungerar så bra att man blir tårögd. :D
/Max
- 18 aug 2010 10:42
- Tråd: Skotvagn till x-skena
- Svar: 15
- Visningar: 24565
Re: Skotvagn till x-skena
Hejhej, Bytte hjul till min vagn här om året. Hittade en firma i Sisjön (Göteborg) som svarvade nya. Inte helt gratis men riktigt bra. Har ej namn på firman men via omfattande sökningar i min lilla hjärna jämte koll via googlemaps TROR jag mig nu veta adressen: Datavägen 39, Sisjöns industriområde. ...
- 28 apr 2010 10:51
- Kategori: Tursegling
- Tråd: Vilken flytväst passar i en IF?
- Svar: 9
- Visningar: 18116
Re: Vilken flytväst passar i en IF?
Hej, Kan bara hålla med dig Johan. Har en självuppblåsande väst från Baltic och kan bara konstatera att nästa väst blir en gammaldags ”mjukis” med flytelement. Det är inget fel på min nuvarande väst utan den fungerar som den skall men jag har faktiskt har svårt att se fördelarna efter att ha använt ...
- 02 apr 2010 09:34
- Kategori: Skrov
- Tråd: Hur få bort sikaranden?
- Svar: 5
- Visningar: 10718
Re: Hur få bort sikaranden?
Hej,
Gjorde denna övning i somras.
Borttag av Sikaflex: Vass kniv + lite efterputs med sandpapper.
Iläggning av ny Sikaflex: Tog bort överflödig Sikaflex med en gummiskrapa som är avpassad för att få fina fogar. Bra! Gummiskrapan finns att köpa på K-rauta.
/Max
Gjorde denna övning i somras.
Borttag av Sikaflex: Vass kniv + lite efterputs med sandpapper.
Iläggning av ny Sikaflex: Tog bort överflödig Sikaflex med en gummiskrapa som är avpassad för att få fina fogar. Bra! Gummiskrapan finns att köpa på K-rauta.
/Max
- 10 feb 2010 14:39
- Kategori: Segel
- Tråd: Den nya focken
- Svar: 13
- Visningar: 19370
Re: Den nya focken
Tackar. Solklart. Jag testar, inkl "kalsongtricket", i sommar.
/Max

/Max
- 08 feb 2010 08:32
Marek,
Har ju hittat lite tips vad gäller focktrim men trots allt vore det bra med lite mer info kring just trim och skotning av den här nya "utökade" fock.
Har du något på lager...?
/Max
Har ju hittat lite tips vad gäller focktrim men trots allt vore det bra med lite mer info kring just trim och skotning av den här nya "utökade" fock.
Har du något på lager...?
/Max
- 07 feb 2010 15:50
Hej,
EdmanSails tog 7400 sek + frakt (duk 280 g Dimension Polyant).
/Max
EdmanSails tog 7400 sek + frakt (duk 280 g Dimension Polyant).
/Max
- 02 feb 2010 16:22
Hej, Efter att ha sålt min genua och fock (”klassiska skärning”) beställde jag en ny utökad fock i Augusti förra året. Passade också på att sätta en ny fockskena nära ruffen enligt instruktioner på detta forumet. Han bara segla 3 ggr med den men det gav mersmak! Bra sikt, lätthanterlig och så vitt j...
- 03 sep 2009 15:59
- Kategori: Lyft
- Tråd: Seaquip stöttor
- Visningar: 9696
Re: Seaquip stöttor
Hej, Ett alternativ kan ju vara följande lösning: http://www.s-billenstein.dk/ Jag har anlitat en smed som, med några mindre förändringar, tillverkar enligt denna "spec". Vid upptagningden 20/9 vet jag om det fungerar... Ps. Finns säkert någon på detta forumet som använder och kan ge återk...
- 25 aug 2009 06:34
- Tråd: Ny större fock
- Visningar: 8747
Re: Ny större fock
Hej,
Har nu kontrollerat vilken typ av skena jag köpte: 25 mm, "T-skena", Artnr 34782 på http://www.vikingyachting.se.
Har nu kontrollerat vilken typ av skena jag köpte: 25 mm, "T-skena", Artnr 34782 på http://www.vikingyachting.se.
- 23 aug 2009 20:38
- Tråd: Ny större fock
- Visningar: 8747
Re: Ny större fock
Hejhej, Jag köpte som sagt den nya utökade focken härom veckan och valde Edman Sails. Jag precis bytt ut min gamla fockskena till samma typ som jag har för genuan, kan använda samma travare, då jag ändå var tvungen att flytta min skena framåt. Exakt dimension får jag återkomma om men det känns som &...
- 20 aug 2009 07:57
- Tråd: Placering av fockskena
- Svar: 16
- Visningar: 15518
Re: Placering av fockskena
Hej,
Marek och Johan, tack för bra återkoppling. Jag flyttar skenan framåt enlig bilden, får dock fundera om jag skall använda min "gamla" fockskena eller köpa en ny "genuaskena" istället.
Marek och Johan, tack för bra återkoppling. Jag flyttar skenan framåt enlig bilden, får dock fundera om jag skall använda min "gamla" fockskena eller köpa en ny "genuaskena" istället.