Bottenfärg VC17 utgår ur sortimentet

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Bottenfärg VC17 utgår ur sortimentet

Inlägg av johan swe-1870 »

Enligt vad som publicerats på annan plats (http://sundetregatta.blogspot.com/ och http://centerline40.blogspot.com/):
Från och med den 1:e Januari kan man inte köpa VC17 hos International. Lagret är enligt uppgift sålt till båttillbehörsfirmorna typ Watski mfl som kan fortsätta att sälja t o m 2012. Ingen ersättningsprodukt verkar finnas för tillfället och ingen info finns på Internationals hemsida.
Dags att köpa på sig ett lager om man vill säkra tillgången !!!
Där finns också denna kommentar från International:
VC 17m Ny Teknologi innehåller ett ämne som inte längre är godkänt och vi får inte leverera färgen efter årsskiftet. Butiker och grossister får dock sälja färgen under hela 2011. De flesta av våra västkuståterförsäljare samt grossister har laddat på sig för att kunna täcka upp hela kommande säsong. Huru vidare det i framtiden kommer en ersättningsprodukt är i dagsläget mycket osäkert.
:shock:

Här gäller det att tänka till lite när man är nöjd användare av VC17! Det är hemskt irriterande att den produkt många har nyttjat under lång tid utgår utan vidare info och likaså att det är oklart om det nånsin kommer nån ersättare.

Det vore högst intressant att få höra erfarenheter från de som redan har bytt från VC17 till annan färg!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Bottenfärg VC17 utgår ur sortimentet

Inlägg av johan swe-1870 »

Ryktet bekräftas av min lokale båttillbehörshandel. De får endast sälja VC17 under 2011, sedan är det slut. Någon rekommenderad ersättare finns ännu inte. International säger visst att det går att måla över med godtycklig färg i deras sortiment.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Bottenfärg VC17 utgår ur sortimentet

Inlägg av FredrikH »

Finns det något bra alternativ till VC17? Jag är väldigt missnöjd med all beväxning jag får på min båt målad med VC17, men det är ju en färg som är lätt att slipa till "supersnabb" finish.
Jonte66
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 apr 2009 18:44
Ort: Göteborg

Re: Bottenfärg VC17 utgår ur sortimentet

Inlägg av Jonte66 »

Fanta SWE2634 skrev:Finns det något bra alternativ till VC17? Jag är väldigt missnöjd med all beväxning jag får på min båt målad med VC17, men det är ju en färg som är lätt att slipa till "supersnabb" finish.
Jag har använt international Micron WQ på min M26 i 15 år nu utan problem med beväxning.
Dock kör jag med 2 lager vid vattenlinjen.
Lätt färg att arbeta med, våtslipar lite innan jag målar botten.
Skriv svar