Hål i kölen vid rodret

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Anna
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 maj 2010 21:35

Hål i kölen vid rodret

Inlägg av Anna »

Har just upptäckt ett hål på ca 1 x 1 cm allra längst akterut på kölen. Det är ju som en liten trekant riktad akterut som sticker ut och möter upp rodret och det är just på denna lilla trekant som hålet är. Kan man göra något vettigt av detta? Hur lagar man på bästa sätt, och räcker det med att båten har stått på land, utomhus, och "torkat" under vintern? (Tänker böldpest och annat... huuu...).

Anna
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Hål i kölen vid rodret

Inlägg av johan swe-1870 »

Det ska inte var så svårt att reparera det med epoxyspackel.

Jag seglade på en bit av Bohuslän precis i ett slag för många år sen. Då båten kom på land till vintern visade det sig att en bit av just den trekanten gått av. Jag byggde upp den igen med glasfiber och polyester som fick härda. Sedan spacklade jag upp det sista med epoxyspackel.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2798
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Hål i kölen vid rodret

Inlägg av maja »

Jag hade också ett hål där för några år sedan. Hålet öppnade upp till ett litet tomt "utrymme" alldeles bakom ballastkölen.

Jag fyllde upp hela utrymmet med vanligt PP glasfiberspackel. Det härdar på en kvart.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Bengt S-1494
Inlägg: 8
Blev medlem: 31 aug 2006 14:38
Ort: Helsingfors

Re: Hål i kölen vid rodret

Inlägg av Bengt S-1494 »

Denna lilla trekant var helt borta efter en grundstötning för några år sedan, så jag bestämde mig för att inte försöka bygga upp den igen utan lagade bara " rakt av " så nu saknas det en liten trekant bit, 2x3 cm eller vad det kan vara - och det verkar också gå bra.... ? : :roll:
Bengt Thorson, Helsingfors
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2798
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Hål i kölen vid rodret

Inlägg av maja »

Trekanten skyddar trots allt rodret vid grundstötning....
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Bengt S-1494
Inlägg: 8
Blev medlem: 31 aug 2006 14:38
Ort: Helsingfors

Re: Hål i kölen vid rodret

Inlägg av Bengt S-1494 »

Jo så är det ju, - min borttagna trekant var lite mindre än jag kom ihåg, bara yttersta tippen på hela den större trekanten, men även den lilla biten skyddar ju rodret - så det får bli att laga nästa år... :oops:
Bengt Thorson, Helsingfors
Skriv svar