Löst eller fastsatt roder vid bryggan

Roder, roderbeslag och rorkult.

Moderator: Moderator

Olivgrön
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 maj 2011 21:46

Löst eller fastsatt roder vid bryggan

Inlägg av Olivgrön »

Har någon erfarenhet vilket som är bäst för att inte rodertapparna ska slitas i onödan när båten ligger still vid bryggan?

Har provat både med fastsatt roderkult men inbillar mig att roderbladet ändå vrids vid varje våg och att belastningen då är som störst på tapparna. Har även testat med att ha rodret löst men ändå fastsatt med töjbar lina då det inte går att ha rodret helt löst, då far roderkulten fram o tillbaka och är snart förstörd. Förr i tiden på ekor, pojkbåtar, folkbåtar m flera tog man helt sonika loss roderkulten och då fick rodret spela fritt vilket jag faktiskt tror var det bästa.

Någon som vet?

Jonas
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Löst eller fastsatt roder vid bryggan

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag vet inte vilket som är bäst.

Jag lyfter rorkulten och fäster den med en stum lina i akterstagshanfoten. Det betyder att mitt roder inte sitter helt still eftersom akterstaget fjädrar rätt mycket då det inte är sträckt när min båt vilar sig.

Men jag tror att O-ringarna på tapparna fyller sin största funktion just i det läget för att förhindra slitage. Se till att de byts när det behövs så hindrar du säkert mycket av viloslitaget! När du seglar är det så stora laster på rodret att det rimligen är metallkontakt mellan tapp och malja oavsett hur fina O-ringar du har.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: Löst eller fastsatt roder vid bryggan

Inlägg av Gripen »

Jag tror att det bästa är att rodret är still. Kolla på det här roderlåset, verkar väldigt bra.
http://www.arolyth.se/txrl.html
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Löst eller fastsatt roder vid bryggan

Inlägg av maja »

Man behöver inte alls investera i ett roderlås bara för endast det ändamålet. Det är bättre att byta ut en eventuell vajerhanfot till en dito i 6 mm spectralina, och då kan man fästa rorkulten till ena sidan av hanfoten med en shockcord eller motsvarande utan att den repas av vajern.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Löst eller fastsatt roder vid bryggan

Inlägg av FredrikH »

Själv binder jag rorkulten i nedfällt läge med ett snöre mellan knaparna och ett dubbelt halvslag över rorkulten. Jag har dragit åt bulten såpass mycket att rorkulten inte faller ned på sittbrunnssargen, om den gör det blir det onödigt slitage både på plasten och rorkulten.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Löst eller fastsatt roder vid bryggan

Inlägg av johan swe-1870 »

För att slippa problemet med att rorkulten sliter på sargkanten kan man modifiera rorkulten enligt följande inlägg:
Tips: Förbättrad rorkult
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Olivgrön
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 maj 2011 21:46

Re: Löst eller fastsatt roder vid bryggan

Inlägg av Olivgrön »

Tack för alla tips :P

En del har kanske inte uppfattat vad jag var ute efter, jag är inte orolig för att roderkulten ska slitas på ev sargkant. Mina funderingar gäller huruvida rodertapparna slits om rodret vickar fram o åter när den ligger vid bryggan med obelastat rodertryck alternativ om man låser fast roderbladet. Då kommer bladet att vilja vrida sig i vågorna men kommer ingen vart, dock uppstår säkerligen ett visst tryck på tapparna. Det är kanske trots allt bästa att låta rordret vara så fast det bara kan - eller? Hade inte brytt mig om det inte är ett visst mek att byta tapparna. Förra året satte jag dit nya o-ringar men av dem är inget kvar :|

Jag ligger på en plats som ständigt är utsatt för vind och vågor.

Jonas
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Löst eller fastsatt roder vid bryggan

Inlägg av maja »

Om rodret rör sig mycket, slits annolikt O-ringarna mera, därför att det helt enkelt rör sig mera. Bara ett ökat tryck i sig sliter not inte alls.

Det är ofta så att en O-ring slits mera än de andra. För mitt roder är det den mittersta ringen, men detta kan nog variera från båt till båt.

Själv byter jag alla O--ringar varje år. Då vet jag att oringarna håller hela säsongen. Och det är en enkel match att lyfta av och på rodret på två personer. O-ringar typ Gardena eller motsvarande är heller inte dyra alls och finns att köpa överallt. Ett paket för några tior brukar räcka för två byten.

Ett tips är att smörja hålen i roderfästena med vattenfast fett. Då glider allt mycket bättre och slitaget minskar.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Löst eller fastsatt roder vid bryggan

Inlägg av johan swe-1870 »

Olivgrön skrev:Mina funderingar gäller huruvida rodertapparna slits om rodret vickar fram o åter när den ligger vid bryggan med obelastat rodertryck alternativ om man låser fast roderbladet. Då kommer bladet att vilja vrida sig i vågorna men kommer ingen vart, dock uppstår säkerligen ett visst tryck på tapparna. Det är kanske trots allt bästa att låta rordret vara så fast det bara kan - eller? Hade inte brytt mig om det inte är ett visst mek att byta tapparna. Förra året satte jag dit nya o-ringar men av dem är inget kvar :|
Det verkar inte finnas någon som har svar.

Förslag: då dina O-ringar var utslitna efter en säsong kan det vara ett intressant experiment att nästa säsong göra precis tvärtom med rodret, dvs ta av rorkulten (om du hade den fast förra året) eller surra rorkulten (om du hade den löst eller avmonterad förra året). Då kanske du kan se om det blir någon skillnad på O-ringsslitaget.

Det vore intressant att höra om ditt resultat efter denna test!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar