Svenska IF-båtförbundets forum • maxbelastning för cleats - Sida 2
Sida 2 av 2

Re: maxbelastning för cleats

Postat: 30 jun 2011 19:20
av Gripen
Johan!

Din trippeltalja till kicken ser ut att bestå av harken bullet-block.
Är det vanliga bullet-block eller är det big bullet?

Mvh Gustaf

Re: maxbelastning för cleats

Postat: 30 jun 2011 21:29
av johan swe-1870
Trippeltaljan är vanlig bullet. Utanför bilden sitter ett big bullet i bomfästet. Från mastfoten går en dyneema-lina via big bullet i bommen till det översta bullet trippelblocket.

Blocket i bommen får stor last. Jag hade från början ett kullagrat Sailracing-block där, men det brast efter några seglingar. Då bestämde jag mig för att i fortsättningen alltid köra med Harken av rätt dimension.

Min kick har sedan dess hållt i många år. Jag har bara bytt huvudlinan från mastfoten en gång p g a slitage.

Re: maxbelastning för cleats

Postat: 30 jun 2011 22:28
av Gripen
Tack!

Det var just det där med hållfastheten jag var fundersam över.
Jag har en sådan talja till akterstaget, det ger en utväxling på 12 gånger.
Jag funderar på att sätta den taljan som kick (kicken har bara 4 gångers utväxling) och göra en ny 16 gångers talja till häckstaget.

Re: maxbelastning för cleats

Postat: 12 aug 2011 12:54
av Gripen
Johan, jag måste också fråga vad det är för block i akterstags sträckaren, är det harken micro och vilken diameter har du på linan i sträckaren?
Hur stor utväxling får du ur din sträckare?

Re: maxbelastning för cleats

Postat: 12 aug 2011 13:24
av maja
Min hanfot består av 2 st. Harken Bullet-block och 6 mm Dyneemalina.

Själva taljan består av 2 kullagrade fiolblock av okänt fabrikat (har suttit där i säkert 30 år), det nerdersta med cieat och hundsvott, och linan är vanlig försträckt polyesterskotlina. Motsvarande filolblock idag är t.e.x Harken Carbo.

Enkleblock och fiolblock ger minimal friktion, vilket ju inte är fallet med trippelblock där en stor del av kraftvinsten går förlorad. Därför undviker jag trippelblock.

Arrangemanget ger knappt 16 gångers utväxling, vilket räcker, men nog även är att betrakta som minimum om man vill kunna hantera akterstaget i hårdvind och utan att cleaten kniper vid hård belastning. Se bilder.

Re: maxbelastning för cleats

Postat: 12 aug 2011 22:47
av johan swe-1870
Gripen skrev:Johan, jag måste också fråga vad det är för block i akterstags sträckaren, är det harken micro och vilken diameter har du på linan i sträckaren?
Hur stor utväxling får du ur din sträckare?
Det är Harken Micro med 4 mm polyesterlina. Själva hanfoten är 6 mm dyneema med ett större Harken kullagrat Carboblock fäst i akterstagswiren. De seriekopplade taljorna ger mig 16 ggr utväxling.

Jag använder gärna seriekopplade enkelblock. Fördel: det blir färre trissor, mindre friktion och ser nättare ut, nackdel: det krävs större slaglängd än med talja.

Trimplatta i plexiglas & hållbarhet?

Postat: 17 apr 2012 17:08
av IF 2719
Gjorde trimplatta i plywood förra säsongen och glasmästaren ska nu hjälpa mig göra en permanent i 10mm plexiglas (tänkte jag).
Glasmästaren menade att plexiglas kan spricka när man borrar i det, och den skivan han föreslog var av 6-8mm i en starkare plast (fast 3ggr dyrare).
Min trimplatta är mkt snarlik Johan´s Infinity och den är väl i plexiglas? Funkar plexiglas?

Satte alla beslag med rostfri träskruv förra säsongen och det höll mkt bra. Winschen sitter med orginalskruvarna (gängad försänkt). Tänkte använda samma skruv och borra med vanligt metalborr före jag skruvar. Har också köpt en spinlock avlastare som jag tänkte ha till spinnakerfallet och sätter den på sb sidan av trimplattan med träskruv. Plattan sitter sen på 30x30mm eklist som är skruvade i luckgaragets origalhål 3st ca 5mm skruv till varje eklist. Visst funkar det med vanligt metallborr i plexiglas? Inte måste jag köpa speicial plastborr för detta? Mvh Martin

Re: maxbelastning för cleats

Postat: 17 apr 2012 19:35
av maja
Jag tror man brukar använda samma plast som man använder till vanliga skärbrädor. Det är segt och spricker inte så lätt.
Så varför inte avstå från plexiglaset och köpa en billig bräda på närmaste stormarknad.

Själv har jag en platta i cirka 15 mm teakmarineplywood. Den har jag haft väldigt länge, kanske 20 år, och den fyller sin funktion väldigt bra.

Re: maxbelastning för cleats

Postat: 18 apr 2012 17:09
av Lasse
Off topic
Den seglare (Stig Lundvall) som återfanns efter lång tid till havs seglade en M26.
Han lär behöva en ny mast!

Re: maxbelastning för cleats

Postat: 18 apr 2012 17:34
av Lasse L
Lasse skrev:Off topic
Den seglare (Stig Lundvall) som återfanns efter lång tid till havs seglade en M26.
Han lär behöva en ny mast!
Stig var obekant för mej, Googlade
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida. ... el=5071257

Re: maxbelastning för cleats

Postat: 19 apr 2012 20:42
av johan swe-1870
maja skrev:Jag tror man brukar använda samma plast som man använder till vanliga skärbrädor. Det är segt och spricker inte så lätt.
Så varför inte avstå från plexiglaset och köpa en billig bräda på närmaste stormarknad.

Själv har jag en platta i cirka 15 mm teakmarineplywood. Den har jag haft väldigt länge, kanske 20 år, och den fyller sin funktion väldigt bra.
Jag tycker inte skärbrädeplast är snyggt. Min trimplatta satt på när jag köpte min båt för 21 år sen. Den är troligen av akrylplast (=plexiglas) och har aldrig behövt underhåll.

Det kan vara lite lurigt att arbeta i akryplast. Att borra hål med handborrmaskin nära en kant kan ge sprickor. Prova på en spillbit först, så du vet att det fungerar. Jag har borrat i annan akrylplast med handmaskin och vanliga allroundborr och det har oftast gått bra. Ska man göra det ordentligt tror jag man ska borra med pelarborr, så att man kan dosera kraften kontrollerat.