Erfarenheter av utombordare

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 44 times

Re: Erfarenheter av utombordare

Inlägg av maja »

Tråkigt att höra att din utomborsmotor har blivit stulen flera gånger.

En så liten motor som 2.3- 2.5 hk duger bara som "stiltjemotor", dvs. den klarar dåligt motvind. Jag äger själv bl.a. en Honda 2.3 hk, som jag normalt har stuvat inne i båten i utrymmet under sittbrunnen, och sätter bara på den vid behov.

När jag seglar iväg litet längre t.ex. på ferietur , föredrar jag att sätta på min andra motor, en Yamaha F4A, på motorföstet. För Hondan marschar bara 4 knop mot Yamahans drygt 5, och dessutom har den ingen anslutnming till extern tank. Det blir ju litet jobbigt att behöva tanka motorn varje timme, om det skulle var stiltje för dagen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Woozle

Inlägg av Woozle »

Ja det er meget tråkigt (ingen forsikring heller)
Selv med motoren fæstnet med kæder tager de min motor. Heldigvis har de aldrig skadet båden.
Man skulle ikke tro at de sidste 1,5 hk havde så meget at skulle sige. Jeg bruger som sagt kun motoren ind og ud af havnen og sejler aldrig i særlig kraftig vind, så en helt ny motor til 9-10000 er mange penge.
Men jeg bliver nok nødt til at investere i en ny 4 hk.
Mine motorer var begge Yamaha F4A købt på din anbefaling for mange år siden og det er rigtig, rigtig gode motorer, som jeg aldrig har fortrudt.
IF SWE-2694 "NOA" - Egå Marina - Danmark
Användarvisningsbild
maja
Moderator

Inlägg av maja »

Modellen F4A har gått ur produktion, så numera väger en Yamaha 4 hk tyvärr hela 28 kg.

Men det finns nu kinesiska kopior av Yamaha F4A (Parsun och Hildea). Priset är mycket gynnsamt. De som köpt sådana motorer verkar vara mycket nöjda.
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Vallan

Inlägg av Vallan »

Tohatsu har en 6 hp sail modell på 25kg (i vart fall 2010) Den bygger på samma grund som Mercury och har generator och sailrigg och proeller för låga farter(tung båt) mm. Den är rätt dyr, men borde vara super till en IF. Har själv en Mercury 4hp från 2007 som fungerar bra på semestersegling, men är för lite klen när jag ska trasportera båten till och från kappseglingarna, då hade det setat fint med lite mer kraft i maskinen. Har haft Tohatsu till annan båt (styrpulpetare) och varit supernöjd.

Lycka till med ditt val
Vallan
IF SWE 71,
Ses på mina planerade regattor 2011.
Lidingö runt, Soling.
IF SM Uppsala
Användarvisningsbild
maja
Moderator

Inlägg av maja »

Kraftigare motorer av idag väger så mycket att de blir omöjliga att hantera. Att t.ex.sätta en 36 kilos klump på akterspegeln kräver, förutom att den sätts fast ordentligt, att man ser det mera som en permanent installation.

Eftersom IF-båten seglas utan problem i alla väder och är en bra kryssbåt, finns där inte så mycket anlednng att behöva mer än cirka 4 hk eller något mera för stiltjetransporter. Själv har jag flera gånger kryssat förbi motorgående segelbåtar av motsvarande storlek som stångats mot vädrets makter medan man själv elegant och bekvämt höll en bra vinkel mot sjö och vind.
IF-båtägare sedan 1983
Woozle

Inlägg av Woozle »

Jeg mindes, at jeg en gang så en 4hk model med et ekstra langt ben specielt til sejlbåde.
Jeg mener, at jeg så den herinde, men jeg har søgt og kan ikke finde den...
IF SWE-2694 "NOA" - Egå Marina - Danmark
N-134

Inlägg av N-134 »

Hei,

jeg bruker selv en tohatsu sail pro 6 hk med ekstra lang skaft, men har en gammel 2.5 hk yamaha (symaskinen som jeg kaller den :-) ) hjemme som jeg har brukt før....

Den 2.5 er helt greit for å komme seg inn og ut av havn - da trenger du ikke noe annet. Men for andre formål er den for svak.
Användarvisningsbild
maja
Moderator

Inlägg av maja »

En 2.5 hk motor duger bra om det är stiltje eller mycket svag vind. Man förlorar visserligen en knop i toppfart, men det behöver väl inte vara avgörande i det här fallet.

Nackdelen med så små motorer är att man ofta inte kan koppla till en extern bränsletank och tvingas fylla på bensin ungefär varje timme.

En Honda 2,3 är luftkyld och väger med lång rigg bara 14 kg. Luftkylningen gör motorn något mera rubust, eftersom det inte finns någon impeller. Så du kan ju överväga en sådan istället, såvida Yamahan inte har några övriga fördelar.

Dessutom finns kinesiska kopior av Yamaha (Parsun och Hildea) . Betydligt billigare för samma motorer....
IF-båtägare sedan 1983
Lasse
Segelnummer: 1162
Båtnamn: Windjammer
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Inlägg av Lasse »

Har en 2,5 Hp Honda.
Används vid stilla väder och är utmärkt ersättare för paddeln.
Brukar segla ut från hamnen och bryggan men nån gång skulle det förenkla med en liten 5 minuters motorgång-men är för lat för motorinstallation.
Ingen som har funderat på elmotor? Borde kunna ge den lilla knuff som ibland behövs för att ta sig förbi pirnocken in i hamn. Borde väl även kunna placeras mer lättillgängligt på båtsidan än motorn på aktern?
IF 1162
Användarvisningsbild
maja
Moderator

Inlägg av maja »

Elmotor kräver nog att man har minst dubbel batterikapacitet eller mer. Dessutom kan man inte köra på någon större effekt mer än något tiotal minuter. Annars töms batteriet snabbt.

Men "cruising range" blir ändå alltid mycket begränsad, i storleksordningen vad man kan få med en liter bensin i en vanlig utombordare.

En liten fyrtaktare är mycket, mycket mera användbar i det fallet, menar jag. Ett futtigt snapsglas med bensin motsvarar ju ungefär 70 AH batterikapacitet i energiinnehåll i ett 12 Volts batteri. Tror mig minnas att det är frågan om cirka 44 megajoule per kilo petroleumprodukt).

Om man bara kör cirka 2 knop i stiltje, vilken kanske är rimligt med en elmotor utan att man tömmer batteriet snabbt, krävs inte så mycket energi. Det är därför det går att köra en stund.
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar