Placering av fockskena

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

SebEzp
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 maj 2021 11:37
Segelnummer: 1663
Been thanked: 4 times

Re: Placering av fockskena

Inlägg av SebEzp »

Har precis sådan bygel infäst på mast och i det fall jag inte halsar focken snor den sig kring förstag då vinkeln blir för brant. Men då ska jag prova att halsa lite mer till nästa säsong. Har både fock och genua. Lattor till focken har jag inte
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Placering av fockskena

Inlägg av maja »

Det ska finnas 2 svirvlar, en för förstaget och en för fallet. Fallsvivel och förstagssvirvel ska sitta ganska nära varandra i höjdled. Bygeln ska sättas så att vinkeln mellan fall och förstag blir lagom, cirka 10 grader. Om förliket är för kort kan seglet halsas upp eller så kan förliket förlängas med en stropp så att vinkeln blir lagom.

Om du väljer att halsa upp kan det hända att din fockskena kommer för långt bak.

Rullsegel finns på de flesta segelbåtar så du kan fråga din båtgranne om du blir osäker.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
SebEzp
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 maj 2021 11:37
Segelnummer: 1663
Been thanked: 4 times

Re: Placering av fockskena

Inlägg av SebEzp »

Fråga ang placering av fockskena. Flyttade fram fockskenan nu i vintras, då jag började segla en del med focken. Läste på och tycker mig nöjd med placering efter helgens provseglats. Dock qom alltid lite funderingar dock.
1. I och med att den sitter längre in och jämte fönstret märkte jag att blockeg i vissa slag och i hårdare vind att b tenderar att slå en del mot rutan. Någon som har erfarenhet av att det skulle kunna bli sådana krafter att man spräcker glaset? Antar att det är plexiglas men i vilket fall.
2.känns som det blir högre anspänning på skenan nu när vinkeln till focken brantare, se bild. Har fäst skenan med genomgående bult, så det borde hålla, men tar gärna emot funderingar apropå det.
Bilagor
20230514_160235.jpg
20230514_160235.jpg (126.95 KiB) Visad 1107 gånger
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Placering av fockskena

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har inte riktigt tänkt på att blocken slår mot fönstret. Jag har fjädrar på mina block så de står upp, men fjädrarna är inte så kraftiga. Antagligen kan mina block lätt komma i kontakt med rutan. Nu har jag den gamla focken och skotar den ofta ända framme där rutramen svänger, vilket nog minskar problemet. Kanske är olika med de olika fockarna.

Fast jag tror rutan är av härdat glas, inte plexiglas.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
SebEzp
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 maj 2021 11:37
Segelnummer: 1663
Been thanked: 4 times

Re: Placering av fockskena

Inlägg av SebEzp »

Ok, börjar leka med tanken om jag ev har den nya 110procent focken. För så långt fram kan jag inte ha blocket, då blir vinkeln tokig om jag ska in på focken. Men då kanske det bara jag som oroar mig i onödan då. Får höra ifall någon annan har något att säga om saken att man noterat skadat glas.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Placering av fockskena

Inlägg av maja »

Sätt fjädrar under blocken så slipper du problemet med att blocken "fladdrar" när du slår. Genomgående skruv med båtbricka räcker gott..

Mina rutor har mattats av solen och med svart gummilist. Därför tror jag att det är plexiglas. De har hållit i 20 år...

Om din fock är upphalsad ska din skotpunkt vara placerad längre bak (ska det vara) 8) än om du har halsen nära däck. Jag har samma skena som Johan och halsen nära däck, och det blir lagom med att sätta blocket mitt på skenan, ungefär där överkanten av skenan börjar böja. I hårdvind åker blocket bak ett hack och i lätt vind fram.

Om ditt skothorn är placerat högt över däck, ska skotpunkten flyttas bakåt. Skotets förlängning ska hamna hamnar ungefär mitt på förliket.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
SebEzp
Inlägg: 66
Blev medlem: 16 maj 2021 11:37
Segelnummer: 1663
Been thanked: 4 times

Re: Placering av fockskena

Inlägg av SebEzp »

Har fjädrar som möjligen inte är helt 100 anpassade så det finns lite mer spel än brukligt i blocket, ska kolla upp det. Men kanske inte ska oroa mig för mkt över det om ni inte hört om någon lyckats spräcka rutan av fladdrande block. Tror nog att förlängningen av skotet hamnar en smula ovanför mitten av förliket men ska kolla upp det nästa gång jag är i båten
Skriv svar