Postat: 01 sep 2006 07:54
Enligt vad jag erfarit har LYS-kommittén numera som ambition att i görligaste mån inte ändra LYS-talen för de mest populära båtarna, dvs. Nordisk Folkbåt, IF-båt, 606, H-båt, Express och kanske också några till på den övre LYS-planhalvan som t.ex X-99 och Smaragd. Det är ju trots alla LYS-svagheter ändå så, att dessa båttyper får det bästa statisktiska underlaget och utgör således ett "skelett" där andra båttyper kan hängas upp på. Hur man lyckas med det senare är ju en annan fråga.
LYS-talen ändras inte med någon automatik. I de flesta klubbar finns LYS-ansvariga, och i distriktsseglarförbunden väljs LYS-ombud till LYS-dagen, som på dagordningen bl.a har äskning om ändring av LYS-tal. Om någon LYS-representant vill ha något LYS-tal ändrat, får denne därför framföra detta och motivera. Därefter röstar man om saken. Röstresultatet är inte bindande för LYS-kommittén, men det brukar oftast respekteras.
LYS-kommittén är en underkommitté till Tekniska Kommittén som i slutändan fastställer LYS-tal och LYS-tabeller. Detta är oftast endast en formell fråga.
LYS-systemet kan aldrig bli rättvist - bara rimligt. Det är skapat för att båtar ska kunna tävla mot varandra på ett rimligt sätt, framför allt på klubbninvå. Eftersom det är mycket enkelt att tillämpa för arrangörer har det snabbt börjat användas i större tävlingar. Enligt min åsikt har det fått alldeles för hög status och alldeles för hög påverkan på seglingen i Sverige.
Det finns mer gynnsamma respitsystem för IF-båten. Ett sådant är Dansk Handicap (DH), där endast den Nordiska Folkbåten har ett generellt sätt mer gynnsamt handicap.
LYS-talen ändras inte med någon automatik. I de flesta klubbar finns LYS-ansvariga, och i distriktsseglarförbunden väljs LYS-ombud till LYS-dagen, som på dagordningen bl.a har äskning om ändring av LYS-tal. Om någon LYS-representant vill ha något LYS-tal ändrat, får denne därför framföra detta och motivera. Därefter röstar man om saken. Röstresultatet är inte bindande för LYS-kommittén, men det brukar oftast respekteras.
LYS-kommittén är en underkommitté till Tekniska Kommittén som i slutändan fastställer LYS-tal och LYS-tabeller. Detta är oftast endast en formell fråga.
LYS-systemet kan aldrig bli rättvist - bara rimligt. Det är skapat för att båtar ska kunna tävla mot varandra på ett rimligt sätt, framför allt på klubbninvå. Eftersom det är mycket enkelt att tillämpa för arrangörer har det snabbt börjat användas i större tävlingar. Enligt min åsikt har det fått alldeles för hög status och alldeles för hög påverkan på seglingen i Sverige.
Det finns mer gynnsamma respitsystem för IF-båten. Ett sådant är Dansk Handicap (DH), där endast den Nordiska Folkbåten har ett generellt sätt mer gynnsamt handicap.