Skrov/däck skarven

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Skrov/däck skarven

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag håller helt med Andreas89 om att vatten som på något sätt tagit sig in innanför tätningen mellan skrov och däck gärna hamnar vid genuaskenans många skruvhål.

Vatten står då mellan den yttre tätningen och sammanlamineringen på båtens insida. Är det då inte tätt vid alla genuaskruvarna läcker det in, samlas innanför klädseln och dyker sedan upp vid förstärkningen nere i kojen.

Det är svårt att få ner tätningsmedel hela vägen utefter skruvarna. Det ska helst sitta mellan skruven och hålet i skrovets invikta del, men dit ner är det ju en bit då relingskanten gör hålet i däcket rätt långt. Jag gjorde så att jag lade tätningsmedel ner i hålet och sedan ordentligt med tätning runt skruvens längd och skruvade sedan ned den sakta i förhoppningen att den skulle dra med sig tätning hela vägen ner. Det blir kladdigt, men lika bra att försöka få dit så mycket som möjligt!
Snitt av skrov/däck-skarv vid genuaskenan
Snitt av skrov/däck-skarv vid genuaskenan
SkrovDäckSkarvText.png (72.71 KiB) Visad 7776 gånger
orange = utbytbar yttre tätning
grön = laminat av glasfiberarmerad polyester
blå = tätningsmedel
grå = skruv till genuaskena

Det är ett hål i däcket och ett hål i skrovets invikta del, möjligen med ett smalt utrymme emellan.

Tar man bort skruvar till genuaskenan är det nog säkrast att spackla igen både uppifrån och nerifrån, så att både däckets och skrovets hål sätts igen.

Den yttre tätningen ska förstås vara frisk hela vägen runt båten. Men helt kanske det inte går att förhindra något litet läckage. Då måste alla 48 genuaskruvar eller gamla hål vara täta.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2797
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Skrov/däck skarven

Inlägg av maja »

Man kan se något som liknar ett stort hål längst fram på däck , men någon motsvarighet till hål kan man inte se på insidan. Vad kan detta vara ? Är det den rostiga skruven du skriver om ?

Och någon kondens har jag nog bara märkt av i min båt när man har sovit i den en kall försommarnatt. Om man är några stycken som sover i båten, tillför man en hel del vatten genom utandningsluften. Då har kondensen hamnat på rutor och oisolerade ytor i ruffen. För övrigt kommer kondensen utanpå däcket.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Skrov/däck skarven

Inlägg av johan swe-1870 »

maja skrev: 16 apr 2021 11:02 Man kan se något som liknar ett stort hål längst fram på däck , men någon motsvarighet till hål kan man inte se på insidan. Vad kan detta vara ? Är det den rostiga skruven du skriver om ?
Ja, det hålet undrar man över. Kan det vara rester från båtbygget? Kanske tyckte den som monterade samman skrov och däck att det behövdes en fixpunkt där framme för att få de båda delarna i rätt läge innan de sammanlaminerades?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Skrov/däck skarven

Inlägg av Andreas89 »

Jag tror man smällt av däcket från skrovet vid något tillfälle. Den gula gelcoaten i skrovet är övermålad över en sträcka ca 20-30cm från stäven och bakåt på bägge sidor, precis där den smiter in under däck.

Det låg metallrester i hålet och när man skrapar känns det som att det är en stång i botten så min bästa gissning är att man fixerat däck och skrov med en bult eller skruv medan man plastat ihop dem igen.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Skrov/däck skarven

Inlägg av johan swe-1870 »

Det kan vara en rimlig teori. Kanske har båten varit med om en kollision och sedan blivit lagad.

Om det i övrigt ser ok ut, särskilt lamineringen på insidan, borde det räcka med att lägga en ny frisk sträng av tätningsmassa i skarven mellan skrov och däck, även bakom nosbeslaget. Kanske du skulle spackla igen hålet i däcket under nosbeslaget också.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Andreas89
Inlägg: 133
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Skrov/däck skarven

Inlägg av Andreas89 »

Tack för alla tips. Jag spacklade igen alla hål i stäven och hålen in till laminatet runtom i skarven. Och så en ny sträng Simson MSR CA efter tips i annan tråd.

Det tog några timmar så nu hoppas jag det ska hålla tätt ett tag :P

Screenshot 2021-04-20 at 20.36.03.png
Screenshot 2021-04-20 at 20.36.03.png (889.58 KiB) Visad 7656 gånger
Hanseman
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 apr 2021 09:24

Re: Skrov/däck skarven

Inlägg av Hanseman »

20210626_125756.jpg
20210626_125756.jpg (113.45 KiB) Visad 6765 gånger
Kapar denna tråden lite.
Jag har nyss köpt en if, rätt risigt skick och har segelnr 121 så några år på nacken. Hittills har jag mest skurat mögel och lagat läckor. Det kommer ibland in lite vatten någonstans i fören, tror inte det är någon spricka i fören mellan skrovhalvorna som jag läst om här på forumet utan längst upp och längs fram i fören, mellan skrov o däck. Bifogar några bilder. Försökte titta på andra if-båtar i hamnen men de har alla ett större "nosskydd" som sträcker sig över den främre delen där jag misstänker det läcker in vatten. Det sitter rester av vad jag tror är gelcoatspackel eller gelcoat i sprickan. Min fråga är vad ni tycker jag ska göra åt det. Känns som jag har några alternativ
1. Sikaflex eller liknande o bara täta igen.
2. Gelcoatspackel eller epoxyspackel. (fräsa upp ett v.format spår att spackla i?)

Någon som haft detta problem? Är det struligt att ta bort och sätta tillbaka "nosskyddet".
Ser ju för j-vligt ut nu så känns inte som jag kan göra det sämre, men skadar ju inte att göra rätt från början.
Ledsen att bilden kom uppochner, fattar inte hur man ändrar...

Bild
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Skrov/däck skarven

Inlägg av johan swe-1870 »

Tidiga båtar har ett sådant nosbeslag utan täckvingar för skarven mellan däck och skrov.

För att snygga till det tror jag du behöver spackla däckssidan med gelcoat. Försök hålla underkanten i en rak linje och lägg sedan en sträng tätningsmedel i springan mot skrovet.

Möjligen kan man överväga att spackla både däckssidan och skarven med gelcoat om däck och skrov har samma kulör. Jag vet inte riktigt om det blir för stumt, men det är ju bara allra längst fram, så det kanske går. Hur gör andra med denna variant av nos?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Hanseman
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 apr 2021 09:24

Re: Skrov/däck skarven

Inlägg av Hanseman »

Har funderat lite själv på det och tänker att en hård fyllning kommer spricka vid minsta sammanstötning med en brygga eller liknande, antagligen det som hänt tidigare. Så det får nog bli så att jag gör rent och fyller igen med sikaflex eller liknande mjuk fogmassa.
Skriv svar