Hur avgöra max ansättning akterstag?

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Andreas89
Inlägg: 134
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Hur avgöra max ansättning akterstag?

Inlägg av Andreas89 »

Har sökt på forumet utan att finna ett konkret svar så kör frågan här.

Jag har bara åtta gånger utväxling på akterstaget och har hittills bara dragit det så pass hårt som man åstadkommer med ena handen sittandes vid rodret utan större akrobatik och det är nog inte mycket. Visst är masttoppen då tydligt böjd när man siktar upp längs masten men effekten på seglet och förstagsspänningen är marginell. Jag misstänker att man kan dra betydligt hårdare.

Jag ska enligt prognosen ut i hårdvind (15 m/s i byarna) i helgen och tänkte åka till båten någon dag innan och spänna riggen något samt markera vart en bra max-gräns kan tänkas ligga för akterstaget.

Jag äger ingen spänningsmätare men däremot tumstock och tejp och har två ögon som kan spana efter diagonala rynkor i seglet. Är det bara att hissa storen i hamn och dra tills rynkorna uppträder, backa något, markera, eller skulle ni gå på akterstagets brottslast mha tumstocken?

Tacksam för svar.
Senast redigerad av 1 Andreas89, redigerad totalt 14 gånger.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Hur avgöra max ansättning akterstag?

Inlägg av maja »

Riggspänningens storlek på en partialriggad båt inverkar på hur mycket och var masten böjer och hur mycket förstagsspänningen ökar.

Med löst ansatt rigg böjs masten lätt i mitten och effekten av detta blir att storseglet snabbt planas ut till läget där de diagonala rynkorna börjar komma. Förstagsspänningen ökar bara litet.

Med hårt ansatt rigg böjs masten inte så mycket i mitten utan mera i övre delen. Det planar ut seglets topp och spänner förstaget. Om riggen är hårt ansatt,kanske de diagonala rynkorna inte alls uppstår.

Vilken kompromiss av detta man väljer, beror bl.a.på vilka segel man har och i vilket skick de är. För att avgöra vad som är lagom kan man t.ex. mäta spänningen i förstaget med en riggspänningsmätare typ Loos PT-2 M, som ska visa cirka 16-18 (170-200 kp) på en 5 mm förstagswire, vilket motsvarar cirka 7-8 % av brottspäningen. För att uppnå detta brukar jag själv spänna cirka 32 på toppvanten (350-380 kp, cirka 12 % av brottspänningen), och efterspänna med undervanten så att masten bara böjer några cm.

I allmänhet brukar nog de flesta riggar vara för löst ansatta. Med bara 6 gånger utväxling i akterstaget kommer man nog inte särskilt långt för att få någon effekt på en korrekt ansatt rigg. Jag skulle rekommendera minst 16 gånger, vilket man kan uppnå med t.ex. en fiolblockstalja i kaskad på ena sidan av hanfoten.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Andreas89
Inlägg: 134
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Hur avgöra max ansättning akterstag?

Inlägg av Andreas89 »

Tack för utförligt svar maja, då är jag med på att det är en balansgång och inte finns något absolut värde att sikta på. Att jag antog det beror på att det ofta refereras till absoluta värden (typ 9 eller 10) på trimskalan i medvind, då tänkte jag att det kanske finns en allmänt vedertagen metod för att montera denna skala.

Jag spände toppvanten till 10% vid sjösättning med tumstock utan någon särskild anledning annat än att man kunde läsa på nätet att 10-15% var lämpligt på en IF och jag tänkte att man kan eftersträcka. Båten/riggen satte sig en aning efter första seglatserna och sedan dess har jag haft lite väl stort sagg i förstaget och lä vant har slackat tidigt, kanske vid 5-6 m/s kryssbog.

Jag efterspände riggen först igår och fick de effekter du beskriver. Jag gick ett varv på bryggan och kände på liknande grannbåtars förstagsspänning och med liknande spänning på min egen blev sedan provseglingen lite annorlunda. Mindre sagg i förstaget, inte slack i lä vant lika tidigt. Mer lagom drag i min äldre genua i byarna. Betydligt svårare att åstadkomma någon effekt på storen med handkraft i akterstaget.

Bättre utväxling ska fixas i vinter och jag har ett nytt segelställ som åker på i vår.

Sen märkte jag att styrbords röstjärn till toppvantet kan röra sig lite grann i sitt hål och det förtog seglingssuget lite. Får se om båten kanske åker upp snarast så man hinner åtgärda medans det är varmt ute...
Skriv svar